مروری بر ابعاد شخصیتی امام راحل
کد خبر: 3816913
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳

مروری بر ابعاد شخصیتی امام راحل

گروه اجتماعی - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: برای جلوگیری از نسیان و فراموشی آرمان‌های امام راحل باید مواضع انقلابی ایشان را به خوراک مطلوب فرمولی جامعه اجتماعی تبدیل و آن‌ها را در سطح عموم زندگی مردم به شکلی که مردم با آن ملموس رفتار کنند جاری و ساری کنیم.

حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص توصیف ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) ضمن تسلیت سی‌امین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: در ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) باید به زوایای مختلفی توجه کرد، ایشان از جهت جایگاه شخصیت حقیقی دارای باور قطعی عمیق برگرفته از مبانی دینی و اعتقادی بودند.

وی تصریح کرد: امام(ره) ضمن اینکه عالم به علم اجتهاد هستند و با نوآوری که در مباحث اجتهاد و اصل دانش ایجاد کردند اطلاعات تخصصی علمی در این رابطه دارند که در جایگاه خود قابل ملاحظه است، اما قبول آن به عنوان باور اعتقادی حساب دیگری دارد، گاه موضوع علم و اطلاع است و گاه موضوع اعتماد و اعتقاد که ایشان هر دو بُعد را به بهترین وجه دارا بودند.

تعبد؛ خصوصیت بارز حضرت امام(ره)

قربان‌پور ادامه داد: تعبد از خصوصیات بارز ایشان است، وقتی یقین داشت دستوری مطابق مصلحت واقعی انسان و آنچه خداوند بر اساس حقایق وجودی عالم مقدر کرده است قطعا آن کار را انجام می‌دادند، اگرچه شاید در شرایط امروزی درکی از مباحث اجتماعی آن روز هنوز برای مردم پیدا نشده باشد و یا در شرایط متعارف به تصور بعضی‌ها احیانا جایگاه علمی ایشان برای آنان تعریف نشده باشد که این امر نشان از عدم شناخت افراد است؛ چراکه حکم پروردگار عالم، حکم مسلم منطبق با مصلحت و فطرت الهی است چه درکش برای مردم کامل باشد یا نباشد.

حجت‌الاسلام قربان‌پور با اشاره به اینکه ابعاد شخصیتی امام(ره) برای مردم در همه سطوح از جمله دانشگاهیان، حوزوی‌ها، معلمان و حتی افراد عمومی اجتماعی الگو است اضافه کرد: مردم در هر جایگاه و پایگاه اجتماعی که هستند با پیروی از این سیره می‌توانند در جامعه اثرگذار باشند.

توکل مطلق به پروردگار

وی افزود: توجه به مبانی اعتقادی، اخلاقی و احکامی در تعبد ایشان قابل شهود است، ایشان به ذات اقدس احدیت توکل مطلق داشتند، این بعد شخصیتی ایشان بسیار مهم و قابل تأمل است. همه مباحث اجتماعی و همه مباحثی که در عرف اجتماع می‌گذرد را باور داشتند که دست خدا بالای همه مسائل است و یقین داشتند یدالله فوق ایدیهم است. این یقین در سخت‌ترین شرایط اجتماعی همچون تبعید، ... و یا سهل و آسان‌ترین شرایط اجتماعی یکسان بود، امام خمینی(ره) کاملا خود را در اختیار خدا قرار داده و هرآنچه رخ می‌داد را نقطه اوج تلقی می‌کردند و استفاده از انسان‌ها را تنها به عنوان ابزار برای رسیدگی به امور می‌دانستند. شناخت ابعاد شخصیتی ایشان هم در تصمیم‌سازی‌ها و هم در تصمیم‌گیری‌ها بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام قربان‌پور بیان کرد: با این دو نگاه باید توجه کرد که فردی که با این جایگاه علم و اطلاع، اعتقاد و اعتماد، توکل وافی زندگی می‌کند قطعا به جزئیات آداب عبادی همچون اقامه نماز، قرائت قرآن، روزه، زیارت نیز مقید است، همه شاهد هستند در بدترین شرایط جسمانی تکلیف را ادا می‌کردند و این امر نشان از اهمیت موضوع دارد.

شناخت کافی امام راحل نسبت به دوست و دشمن

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد موج مباحث اجتماعی به ویژه جریان‌سازی حرکت بزرگی همچون انقلابی کارهای مقدماتی سنگینی لازم است، اظهار کرد: افرادی که قصد جریان‌سازی دارند اول اینکه جدای از اصل توکل و دیگر نکاتی که بیان شد طبیعتا لازم است شناخت اجتماعی و آگاهی سیاسی از مباحث روز دنیا داشته و از نوع کاری که سردمداران، مدیران و کارگزاران حاکمیت در درون و بیرون کشور انجام می‌دهند اطلاع داشته باشد و دقیقا اهدافشان را بشناسد، بی‌شک اگر این شناخت وجود نداشته باشد نمی‌شود موج درست ایجاد، موضع‌گیری مناسب و مقابله درست در برابر هجمه دشمنان انجام داد، پس یکی از خصوصیات بارز ایشان شناخت کافی نسبت به دوست و دشمن است، آن حضرت سیاست برنامه‌ای، ضوابط و قوانین وضع شده در مجلس را به خوبی رصد می‌کردند و در خصوص عواقب این مصوبه‌ها به درستی تحلیل می‌فرمودند که این امر برای تصمیم‌گیری‌های اجتماعی نقش‌آفرین است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بیان کرد: حضرت امام در کنار تمامی ابعاد و زویا در ایجاد انقلاب، حرکت موج اجتماعی و موضوع‌گیری در جایگاه حقیقی و حقوقی بُعد مردمی بودن را فراموش نکرده و همچنان از این شاخصه محافظت کردند. دسترسی به ایشان سهل بود، از طرف دیگر ایشان دقیقا اوج اعتمادشان به جریان اجتماعی اتکا به نیروهای موجود کف خیابان و مساجد بود، ایشان باور قطعی به مردم داشت، متکی به نخبگان، مدیران، کارگزاران یا قشر خاص تحصیل کرده در حوزه و غیر حوزه نبود، بدنه جریان‌سازی کاملا اجتماعی بود تا اینکه به پیروزی انقلاب اسلامی منتج شد.

شناخت به موقع مسیرهای انحرافی

حجت‌الاسلام قربان‌پور استفاده از تجربیات موفق گذشتگان را باعث ایجاد تحول اجتماع دانست و ابراز کرد: حضرت امام تجربیات موفق دوران مشروطه را در اختیار داشت و از حرکات انقلابی گذشتگان بارها یاد کردند، استفاده از تجربه موفق مطالعاتی و تحلیل تجربیات زمینه موفقیت‌های بعدی را فراهم کرد، ایشان در همه حال می‌دانستند کشورهای منطقه در چه حال و هوایی هستند و مسیرهای دشمنی آنان حتی مسیرهای دینی انحرافی را به خوبی می‌شناختند و برای مردم روشن می‌ساختند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که با توجه به گذشت 30 سال از ارتحال حضرت امام آیا حق مطلب در مورد تبیین شخصیت ایشان در استکبارستیزی و دیگر ابعاد ادا شده است یا خیر؟ گفت: به نظر می‌رسد که این موضوع قابل تأمل باشد، یقینا کاستی‌هایی احساس می‌شود. شرایط گذر زمان و عناصر مرتب با دوست و دشمن و حوادث پیش آمده مخصوصا دشمنی دشمن در دوران مختلف یقینا زوایای پیدا و پنهانی دارد شاید همین امر موجب شد خیلی از افراد دقیقا نتوانند روحیه همراهی با امام و اعتقاد ایشان را در خصوص داشتن روحیه استکبارستیزی مورد تأکید قرار داده، همراهی داشته باشند و حتی بر آن مبانی پافشاری داشته باشند.

تبیین شخصیت امام(ره) در استکبارستیزی ناقص است

وی اضافه کرد: تبیین شخصیت امام در استکبارستیزی دست‌خوش برخی قضایا شد و حق مطلب به طور جامع و کامل ادا نشد؛ چراکه امام با چهره برفروخته با اعتماد آشکار جملاتی گفتند همچون؛ امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند یا رابطه گرگ و میش و غیره را برای مبارزه با استکبارستیزی بیان می‌کنند. اگر مبنای مقاومت ادامه پیدا می‌کرد و یا حداقل با همان مبانی همه‌جا را پیش می‌بردیم و هر جا لازم بود به صراحت بازگشته و مقاومت می‌کردیم شاید بسیاری از امور ما از این که داریم بهتر بود. برای تبیین شخصیت ایشان باید مواضع حضرت امام مکرر بیان و تحلیل شده و نمونه و مصداق روحیات ایشان برای جامعه بیان شود و از سوی دیگر کارگزاران دانشگاهی و حوزوی به مطرح کردن این مبانی تقید داشته باشند.

حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: متولیان امر صرفا به امور با نگاه تحلیلی، تشریحی و تاریخی نگاه نکنند، بلکه به عنوان عملیات اجرایی و برنامه زندگی در دستور کار قرار دهند. قطعا اگر این‌طور باشد همه نظام اعم از قوه مقننه، مجریه، قضائیه و حتی عموم مردم، دانشگاهیان و حوزوی‌ها بر این اصول پایبند خواهند بود. مردم همیشه در صحنه از همه جلوتر حرکت کردند، آنان علی‌رغم مشکلات اقتصادی به میدان آمده و در روز قدس حماسه‌ای بس بزرگتر از حماسه سال‌های قبل آفریدند که این امر نشان از روحیه استکبارستیزی و مقابله با جوامع استکباری دارد. اگر مقاومت نباشد دشمن بسیاری از حرکات را انجام داده و پیش رفته بود اما خوشبختانه آثار استکبارستیزی در کشور وجود دارد اما باید تقید آن بیشتر باشد باید قبول کرد کاستی اتفاق افتاده و باید از مسیر رفته بازگردیم.

نقش رسانه در تبیین شخصیت امام(ره)

وی در خصوص نقش رسانه در تبیین و تشریح شخصیت حضرت امام(ره) اظهار کرد: تشریح جایگاه معنوی شخصیت حقیقی و رهبری حاکمیت دینی ایشان در قالب تعاریف جامع برای مردم تبیین شود، جایگاه مرجعیت دینی و جایگاه رهبری سیاسی برای عموم بازگو شود. در خیلی از موارد و ابعاد تعریف علمی ارزشی اتفاق نیفتاده است و مردم نگاه عمومی دارند در صورتی‌که می‌‌توانیم با تفکیک، قوانین و ضوابط شرعی و حتی معیارهای فقهی را از هم جدا کرده و آثار هرکدام در جایگاه خودش ذکر شود. حساب اطاعت از امام و ولی امر مسلمین امری عادی و متعارف نیست، لذا لازمه این موضوع این است که تبیین و تشریح کامل صورت گیرد، اول اینکه شخصیت ایشان به طور کامل از دید ارزشی، علمی و استدلالی برای مردم تبیین شود.

حجت‌الاسلام قربان‌پور اضافه کرد: دفاع بسیار جانانه و با قدرت از مواضع امام(ره) از دیگر وظایف رسانه است، امروز خیلی از دشمنان در حال تخریب هستند و از گذر زمان برای وارونه جلوه دادن برخی اتفاقات رخ داده در گذشته استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از نسیان و فراموشی اتفاقات به وجود آمده و آرمان‌های امام راحل باید مواضع انقلابی ایشان را به خوراک مطلوب فرمولی جامعه اجتماعی تبدیل و در سطح عموم زندگی مردم به شکلی که مردم با آن ملموس رفتار کنند جاری و ساری کنیم. با استفاده از ساخت فیلم و ساخت سریال‌ها می‌توان سبک زندگی ایشان را در سطح اجتماع نهادینه کرد، سبک زندگی ایشان می‌تواند در برنامه‌ریزی تبدیل به قانون و از سوی کارگزاران به صورت الگوی عملیاتی بیان شود و نباید صرفا به بیان کلیات اکتفا کنیم، یاد ایشان نباید فراموش شود چراکه مقام معظم رهبری نیز بر این مهم تأکید دارند.

انتهای پیام

captcha