زندگی مسالمت‌آمیز در سایه قرآن امکان‌پذیر است/ عدل با تنگی معیشت جمع نمی‌شود
کد خبر: 3816949
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی:

زندگی مسالمت‌آمیز در سایه قرآن امکان‌پذیر است/ عدل با تنگی معیشت جمع نمی‌شود

گروه دانشگاه ــ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ» که در قرآن آمده، باید شعار بین‌المللی شود، گفت: باید صلح در خانواده‌ها و جامعه و فراتر از آن در سطح ملی و بین‌المللی اصل باشد. اصل اولیه در قرآن صلح و محبت است و همه بندگان را شامل می‌شود.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده‌هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره اینکه مأموریت خبرگزاری ایکنا در آغاز هفدهمین سال تأسیس آن چه باید باشد و با ابراز امیدواری از اینکه این خبرگزاری بتواند برای قرآن خدمات صادقانه‌ای را ارائه کند، بیان کرد: ایکنا باید گاهی به محتوای قرآن هم وارد شود و با کمک تفاسیر کارشناسان قرآن، بتواند اخباری را از درون قرآن مخابره کند. قرآن کتاب رحمت است و این کتاب آسمانی پیامبر اسلام(ص) را پیامبر رحمت و دین اسلام را آیین رحمت معرفی می‌کند. قرآن یک عبارت دارد که اگر همه کتاب‌های دنیا جمع شوند، نمی‌توانند مانند آن را بیاورند و آن کلمه «سلم» است. زندگی مسالمت آمیز در سایه قرآن ممکن است. «وَالصُّلْحُ خَیْرٌ» که در قرآن هم آمده است باید شعار بین‌المللی شود. باید صلح در بین خانواده‌ها و جامعه و گسترده‌تر از آن در سطح ملی و حتی بین‌المللی اصل باشد. اصل اولیه در قرآن هم «صلح» و «محبت» است و همه بندگان را شامل می‌شود. خداوند دو پیامبر(ع) را به سوی مردمی می‌فرستد که این قوم‌ها نماد تکبرند، اما خداوند به این پیامبران می‌گوید با مردم با محبت و به نرمی سخن بگویید: «قُولَا لَهُ قَوْلًا لَیِّنًا».
 
علت قداست جهاد
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سپس قرآن بر جهاد و مسائل دیگری همچون دعوت و امر به معروف تأکید می‌کند. اما قرآن این را هم می‌گوید که اگر تعهدات و صلح را به هم زدند و نگذاشتند بشر به کمال انسانیت و آنچه خدا و قرآن می‌خواهد برسد، از منظر جبر جهاد پیش می‌آید. اساساً علت قداست جهاد هم همین است که صلح برپا شود. به این معنا که موانع تحقق صلح دفع شود.

وی با بیان اینکه قرآن جامع همه چیز است، افزود: قرآن اصل نخست را صلح مطرح می‌کند و می‌گوید که تعامل با دنیا را با محبت آغاز کنید؛ «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»؛ با مردم نیکو سخن بگویید. یعنی هم مطلبتان زیبا باشد و هم روش ادای سخن و آهنگ ادای آن محبت‌آمیز باشد. یک وقت انسان یک حرف خوب را با تشر می‌گوید و این لحن لحن دعواست. در هیچ کشوری به اندازه کشور ما دعوت به صلح و وحدت وجود ندارد و برای دعوت به وحدت هم به دنبال سبقت‌ از یکدیگر هستیم. اما دعوت به وحدت باید به گونه‌ای باشد که با عمل ما همخوانی داشته باشد. قرآن هم کتاب دعوت به عمل خوب با روش خوب است. امر به معروف و دعوت به خدا با روش درست باید باشد، حتی سخن گفتن با دشمن هم با روش خوب باید باشد.

آیت‌الله هریسی با تأکید بر اینکه عبارت «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» را باید بر سر در سازمان‌های جهانی صلح نصب کنند، گفت: خطاب این عبارت قرآنی هم فقط مختص مسلمانان نیست، جامعیت بیشتری دارد و کل بشریت را شامل می‌شود. «ناس» عموم مردم است و در روایات و تفاسیر آمده که مؤمن و مخالف و با مؤمنین و حتی با دشمنان زیبا سخن بگویید، در حالی که دشمن اسلام را بمب معرفی می‌کند و این‌طور بیان می‌کند که انگار زیر عمامه روحانیت بمب وجود دارد. یا این قشر اهل جنگ‌اند و آن‌ها را در جهان منشأ و منبع جنگ معرفی و این‌گونه به نفع خود تبلیغ می‌کند.
 
اهمیت سخن خوب همراه عمل خوب
وی افزود: لحن سخن‌ها و دعوت‌های ما و سپس عمل ما باعث خنثی‌سازی خباثت‌های دشمن می‌شود. زمینه این امر را باید خود ما ایجاد کنیم تا مسائل جامعه و فشاری که از نظر معیشت روی مردم است کم شود و کشور از نظر معیشت، اقتصاد و عدالت در اوج قرار بگیرد. با وجود فقر و معیشت، عدالت معنا ندارد. عدل با تنگی معیشت جمع نمی‌شود؛ چرا که به فرموده رسول خدا(ص) «کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا». عدالت هم به دنبال فقر از بین می‌رود. عدالت اگر از بین رفت، مشروعیت از دست می‌رود. مسئله را به دشمن ارتباط می‌دهیم. البته که این‌طور است، اما زمینه‌ها را خودمان فراهم می‌کنیم. باید بررسی کنیم. اینکه بگوییم کار دشمن بوده راحت است و البته با این حرف صورت مسئله را پاک کرده‌ایم. اشکال‌های خودمان را بررسی نمی‌کنیم. درست است که دشمن نقض پیمان و تعهدشکنی کرد که زشت‌ترین عمل انسانی است، اما باید بررسی کنیم ما چه کرده‌ایم!

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اولویت ایکنا باید رساندن پیام قرآنی که همان رحمت، صلح و وحدت است باشد، گفت: رساندن پیام باید با روش صحیح بیان‌شده در قرآن، که کتاب روش و هم کتاب عمل است، انجام شود. حرف و کار خوب باید در قالبی خوب هم قرار گیرد. عبارت «لااله الا الله» هم اگر در قالب بد بیان شود، آن را خراب می‌کند. داعشی‌ها الله اکبر می‌گویند و سر می‌برند. الله اکبر زیباست. اما در راه ناصوابی از آن استفاده کردند. چنین روشی اصل محتوا را نقض می‌کند.
 
نمایشگاه قرآن در حال تزاید و تکامل است
وی همچنین در ادامه سخنان خود به ارزیابی بیست و هفتمین دوره برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت و اظهار کرد: نمی‌توانم قضاوت کاملی درباره نمایشگاه قرآن امسال داشته باشم. احتیاج است انسان وارد این دریاچه شود، همه جا شنا کند و آن را از نزدیک ببیند تا بداند در این دریاچه چه گذشته است. در این دوره از نمایشگاه غرفه‌ای وجود داشت که اختصاص به صحیفه سجادیه داشت. وقتی دیدم این کتاب یک متولی پیدا کرده و روی آن کار می‌کنند، بسیار خوشحال شدم. صحیفه سجادیه معشوق من است و همه چیز از علوم مختلف اعم از اقتصاد، سیاست، اخلاق، علوم اجتماعی در آن وجود دارد. در این دوره رونمایی از تفسیر کوثر را هم شاهد بودیم که اثر ارزشمندی است. در مجموع نمایشگاه را این‌طور می‌بینم که هر سال بهتر از سال قبل بوده و البته در حال تکامل است.

وی با اشاره به فعالیت خود در نمایشگاه قرآن، ادامه داد: در دوره نخست برگزاری نمایشگاه قرآن در سال ۷۱ در غرفه‌ای مستقر بودم و به پرسش‌های دینی مردم پاسخ می‌دادم، اما امروز نمایشگاه از حالت ابتدایی روز‌های نخست دهه هفتاد فاصله گرفته و در هر دوره بهتر و زیباتر شده و هر سال تکامل پیدا کرده است. نمایشگاه قرآن در حال تزاید و تکامل است.

آیت‌الله هریسی گفت: یک اتفاق ویژه در دوره سوم برپایی نمایشگاه قرآن در سال ۷۳ رخ داد و آن انتخاب خادمان قرآن و معرفی آن‌ها در نمایشگاه بود و بنده هم توفیق داشتم جزء این خادمان معرفی شوم. این فعالیت در سال‌های بعد هم ادامه یافت و امروز در زمره برنامه‌های فرهنگی حوزه قرآنی کشور محسوب می‌شود. بعد‌ها هم خبرگزاری ایکنا متولد شد و به افزایش کارآمدی نمایشگاه قرآن کمک کرد.

انتهای پیام
captcha