خوش آمدن از کبر و فخر؛ سخیف‌ترین حالت برای یک مدیر
کد خبر: 3817045
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
عضوهیئت علمی دانشگاه مفید:

خوش آمدن از کبر و فخر؛ سخیف‌ترین حالت برای یک مدیر

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید تاکید کرد: سخیف‌ترین حالات ولات و حاکمان، خوش آمدن از فخر و کبر و تعریف است. 

سخیف‌ترین حالت برای یک مدیر خوش‌آمدن از محدح‌گویی استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید رهایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید امروز 13 خرداد در ادامه بحث قواعد کلی حاکم بر حقوق بشر از دیدگاه امام علی(ع) گفت: امام فرمودند حق اگر برپا شود، دین برپا شده و جامعه به صلاح خواهد رفت و اگر برپا نشد دو راهکار برای تحقق حق وجود دارد که راهکار اول تناصح و راهکار دوم حسن تعاون است.

وی افزود: راهکار اول این است که حاکمان و مردم در ارائه راهکار برای عبور از وضع موجود به مطلوب تناصح کنند و در این راستا آزادی بیان و اظهار نظر لازم است و تعاون باید به بهترین وجه انجام شود. حضرت فرمود هیچ کسی گرچه بسیار بزرگ و در درگاه الهی بسیار مقرب و متخصص باشد، بی‌نیاز از یاری رساندن دیگران در اجرای حقوق مردم نیست.

گام اول سقوط

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر رهبر و مدیر و رئیسی به اینجا رسید که مدبر امور است و همه چیز می‌داند اول سقوط او است؛ مدیری مدیر است که هیچ نیرویی را کم نگیرد واز کوچکترین نیروها بهره ببرد، زیرا تمام انسان ها قوی یا ضعیف باید از همه کمک بگیرند و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های انسانی شرط توسعه و پیشرفت و جاری شدن حق است. امام فرمود: هیچ کسی نیست که به حدی که خدا از او انتظار دارد، برسد گرچه به شدت بر کسب رضای خدا حریص باشد و تلاشش در مقام عمل بسیار بلند باشد.

رهایی ادامه داد: تمام جامعه اسلامی موظف به راهکار ارتقاء و پیشرفت برای جامعه هستند؛ همه باید تعاون کنند تا حق در جامعه اجرا شود و عالمان و عوام و خرد و بزرگ در این راه مسئولیت دارند و اینکه بگوئیم حقوقش را دیگران می‌گیرند و به ما ربطی ندارد، درست نیست همچنین مدیری که دافعه او از جاذبه بیشتر باشد موفق نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با بیان اینکه ممکن است اشکال کنند که وقتی در دوره داود(ع) عده‌ای به جنگ رفتند خداوند آنان را به نهر آزمایش کرد تا آزمایش شده و افراد خاصی بمانند و افراد ناخالص کنار بروند یعنی فقط افراد خالص و حزب اللهی بمانند یا حضرت سیدالشهداء طوری صحبت کردند تا مخلصان با او بیایند  پس چرا امام علی فرمودند نیروها را جذب کنید، بیان کرد: در اینجا باید میان این دو مقام خلط نکنیم؛ گاهی ماموریت جهاد ویژه در کار است باید افراد ویژه انتخاب شوند اما گاهی مشارکت اجتماعی است باید همه جذب شوند و جاذبه باید زیاد باشد.

رهایی با بیان اینکه اگر به هر بهانه یکی را به عنوان چپ، یکی را به خاطر فلان اعلامیه و موضع و ... طرد کنیم، دیگر فردی باقی نخواهد ماند، به ادامه خطبه پرداخت و گفت: در همین حین قرائت خطبه امام، فردی بلند شد و مدح امام را به مدتی طولانی انجام داد؛ سیدرضی در اینجا آورده که امام از او متعجب شدند و فورا جواب دادند و برخورد کردند و فرمودند من از تعریف و تمجید خوشم نمی‌آید.

سیره امام در برخورد با مدح‌گویی

رهایی با بیان اینکه وای به حال مدیرانی که اجازه مداحی خود را بدهند و تو دهان مداحان نزنند، افزود: مرحوم امام خود را خادم مردم می‌دانست و می‌فرمود عکس های مرا جمع کنید و اگر کسی مدحی می‌کرد برخورد می‌کردند؛ مقام معظم رهبری در روایاتی که در دروس خارجشان می‌خوانند این روایت را یعنی «سیدالقوم خادمه» شرح کرده  و درباره معنای آن هم فرموده‌اند که اگر کسی بیشترین خدمت را بکند او رهبر قوم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم اظهار کرد: براساس خطبه امام علی(ع) کسی رهبر است که از تعریف لذت نمی‌برد؛ می‌فرماید مدیر و رهبر باید از این لذت ببرد که چه مقدار حق را ادا می‌کند؛ لذا سخیف‌ترین حالات ولات و حاکمان، خوش آمدن از فخر و کبر و تعریف است. 

رهایی تصریح کرد: حضرت فرموده شخصی امام است که حق مردم را بگیرد و برای مردم کار کند و سزاوار نیست امامت بر ناموس، خون و غنائم و اموال و احکام مردم به دست فردی باشد که بخیل است، زیرا بخیل طبق شهوت خودش هزینه می‌کند در حالی که یک رئیس جمهور و مسئول باید در جایی که نیاز است هزینه کند و هزینه کردن باید قاعده‌مند باشد و سلطانی که ظالم است نباید وارد این جایگاه شود.

وی در جمع‌بندی بحث افزود: اولا حقوق، متقابل و متماثل و برای همه است و ارزشمندترین حق‌ها نیز حق حاکمان در برابر مردم و مردم در برابر حاکمان است. همچنین اجرای دین منوط به اجرای حق است و اگر این حق اجرا نشد تنها با مشارکت همگانی ممکن خواهد بود و حاکمی می‌تواند حق بشر را اجرا کند که خدا در نظر او والا و بالا باشد و نفسش حقیر.

انتهای پیام 

captcha