زندگی با طعم کارآفرینی/ باورهایی که در قلب مریم جوانه زد
کد خبر: 3817147
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷

زندگی با طعم کارآفرینی/ باورهایی که در قلب مریم جوانه زد

گروه اجتماعی_ مریم همت‌پور، یکی از کارآفرینان نمونه خراسان‌جنوبی است که به زنان مددجوی کمیته امداد مشق همت آموخته تا روی پای خود بایستند و توانمندی‌هایشان را باور کنند.

زندگی با طعم کارآفرینی/ باورهایی که در قلب مریم جوانه زددر خراسان‌جنوبی هنرهای سنتی وجود دارد که بسیاری از آنان با هنرمندان خود از بین رفته‌اند. در این میان افرادی هستند که این هنرها را زنده می‌کنند. مریم همت‌پور، یکی از کارآفرینان نمونه خراسان‌جنوبی است که به زنان مددجوی کمیته امداد مشق همت آموخته تا روی پای خود بایستند و توانمندی‌هایشان را باور کنند.

روايتي از فراز و نشيب‌های يك زندگي
مریم همت‌پور، یکی از کارآفرینان نمونه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سال ۴۴ در روستای نوک از توابع بخش مود به دنیا آمدم، پدرم کشاورز و مادرم علاوه بر اینکه مامای روستا بود، به شغل پارچه‌بافی سنتی و برک‌بافی نیز مشغول بود.

وی ادامه داد: در روستای محل زندگیم مدرسه نبود و در آن زمان دختران را کمتر به مدرسه می‌فرستادند اما پدرم من را برای کسب علم و دانش از روستا به روستایی فرستاد.

این کارآفرین بیان کرد: سال سوم راهنمایی بودم که انقلاب پیروز شد و از سویی در روستای مود نیز دبیرستان وجود نداشت که با پیروزی انقلاب دانشجویان پیرو خط امام (ره) حاضر شده بودند به صورت افتخاری در مدارس تدریس کنند و این شانس نصیب من شد و دبیرستانی در مود راه‌اندازی که من جزء اولین دانش‌آموزان آن بودم.

همت پور اظهار کرد: سال دوم دبیرستان بودم که به علت آمار کم دانش‌آموزان، مجبور شدم برای ادامه تحصیل به مشهد نزد خواهرم بروم اما چون فرزند کوچک خانواده بودم، بسیار دلتنگ پدر و مادر می‌شدم و از این رو با وجود اینکه جزء شاگردان برتر بودم، ترک تحصیل کردم.

وی افزود: در سال ۶۰ با یک معلم ازدواج کردم و در ضمن اینکه نقش همسری و مادری را ایفا می‌کردم، ادامه تحصیل داده و دیپلم گرفتم.

این کارآفرین بیان کرد: ازسال ۷۰ با کمیته امداد بیرجند در یک طرح نو و ناشناخته به نام طرح ارتقاء فرهنگی خانواده‌های کمیته امداد همکاری و فعالیت اجتماعی‌ام را آغاز کردم.

همت پور تصریح کرد: در این طرح خانه به خانه می‌رفتم و احکام را به صورت چهره به چهره آموزش داده و ضمن آموزش به مشکلات و نیازهای این خانواده‌ها نیز توجه کرده و آن‌ها را پیگیری می‌کردم.

وی افزود: در این طرح متوجه شدم که تمام خانواده‌های تحت حمایت هنرهای دستی زیبایی دارند که اگر حامی و حمایت کننده‌ای داشتند، می‌توانستند خود زندگی خود را اداره کنند و من با دیدن این زندگی‌ها به فکر افتادم که کاری را انجام دهم که خدا و خلق خدا را خشنود سازم.

این بانوی کارآفرین بیان کرد: طرح تعاونی‌های روستایی زنان در سال ۷۳ تصویب شد و من شاه کلیدم را پیدا کردم و با پیگیری‌های بسیار از بهمن ۷۳ تا سوم خرداد ۷۴ باهمکاری تعاون روستایی بیرجند موفق به ثبت تعاونی زنان شدم.

همت پور ادامه داد: اولین کاری که انجام دادم این بود که فروشگاه کوچکی را راه اندازی کرده و تمام هنرهای زیبای بانوانی که با من همدوش شدند و اکثرا هم مددجویان کمیته امداد بودند، گرفته و از طرفی مایحتاج آن‌ها را آماده کردم.

زندگی با طعم کارآفرینی/ باورهایی که در قلب مریم جوانه زد

وی افزود: سپس در اتاقک کوچک منزل خود کارگاه کوچک شیرینی خانگی را راه‌اندازی کردم و تا سال ۸۲ این کار را ادامه داده و از آن پس توانستم موفق به احداث ساختمان اداری، کارگاه و فروشگاه شوم و با همت توانستم کارگاه کوچک شیرینی پزی را تبدیل به گارگاه صنعتی کنم.

این بانوی کارآفرین تصریح کرد: در این سال‌ها کار تهیه عرقیات و گلاب‌گیری را در حیاط منزلم انجام داده تا در سال ۸۵ باهمکاری جهادکشاورزی استان ساختمانی را احداث و در آن آغاز به کار کردیم.

همت پور ادامه داد: برای افرادی که به هنر و صنایع دستی علاقه‌مندبودند، هرساله کلاس‌های آموزشی مختلفی گذاشتم تا بتوانند کمی کسب درآمد داشته باشند.

وی با اشاره با ابنکه حوله‌بافی سنتی به دست فراموشی سپرده شده است، بیان کرد: در زمینه حوله‌بافی سنتی از سال ۸۰ فعالیت داریم و سعی کردیم آن را دوباره احیا کنیم و همچنین از سال ۹۴ نیز رشته برک‌بافی را احیا کردیم.

این کارآفرین تصریح کرد: از سال ۷۸ نیز با ایده خود، صندوق قرض‌الحسنه‌ای را راه‌اندازی کردیم تا مشکلات مادی زنان روستایی را مرتفع سازیم که امروز این صندوق ۵۵۰ عضو داشته و ماهانه حداقل به ۲۰ نفر وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

همت‌پور که از سال ۸۷ مجری پروژه مرکز رشد زنان کارآفرین شده است، توانسته ۱۲۰ جوان صاحب ایده را شناسایی و آموزش‌های مهارتی و تخصصی را به آنان ارائه داده که امروز هرکدام از آنان، بانوانی توانمند و فعال در جامعه شده‌اند.

وی افزود: از سال ۸۹ صندوق اعتبارات خرد مرکز رشد زنان کارآفرین را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم پرداخت تسهیلات را آسان کنیم و افرادی که وارد بازار کسب و کار می‌شوند را حمایت کنیم.

این کارآفرین تصریح کرد: از سال ۹۲ برای امنیت شغلی همه اعضا و یا همسران آنان کارگزار بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرشده و تاکنون ۴۳۰ نفر بیمه شده دارم که آینده بدون دغدغه‌ای خواهند داشت.

زندگی با طعم کارآفرینی/ باورهایی که در قلب مریم جوانه زد

حس مادری یک کارآفرین

همت‌پور ادامه داد: در کنار کارم سعی کردم با خانواده همسو و همدل باشم تا به تربیت فرزندانم لطمه‌ای وارد نشود و در واقع همیشه سعی کرده‌ام برنامه‌ریزی درست بین کار و خانواده داشته باشم.

وی با بیان اینکه سعی کرده‌ام مشکلات کاری خود را در خانه بازگو نکرده و ساعاتی که در کنار خانواده هستم با آنان باشم نه فقط در کنار آنان، تصریح کرد: از همان ابتدای کار با روحیه کارآفرینی سعی کردم تنها با این فکر کنم که نانی بر سر سفره افراد بگذارم و کمک کنم تا روی پای خود بایستند.

این کارآفرین بیان کرد: برکات عجیبی از این نوع کار را در زندگیم مشاهده کردم که تنها آن را نتیجه لطف خداوند به زندگی‌ام می‌دانم.

همت‌پور تصریح کرد: از سال ۷۸ علاوه بر فعالیت اقتصادی به دنبال راه‌اندازی پایگاه بسبج خواهران در مود شدم و ۱۵ سال خود نیز فرماندهی آن را نیز در کنار کارم به دوش کشیدم و در سال ۸۸ نیز پیگیر ثبت و راه‌اندازی کانون فرهنگی اجتماعی مهرآفرینان بانوان مود شده و خود مدیرعامل آن هستم.

وی افزود: باتوجه به گذشت ۲۴ سال از شروع فعالیتم توانسته‌ام درسال‌های ۷۹و ۸۴ و ۸۹ به عنوان تعاونی نمونه کشور انتخاب شوم که این امر در کنار رتبه‌هایی است که در سطح استان کسب کرده‌ایم.

این کارآفرین بیان کرد: در سال ۸۸ به عنوان کارآفرین برتر ملی انتخاب شدم، در سال ۹۲ طلایه‌دار ایثار در سطح ملی شناخته شده و در سال‌های ۸۰، ۸۲ و ۹۴ نیزبالاترین رتبه ارزشیابی در سطح کشور را کسب کرده‌ام.


همت‌پور که در سال۹۷ به عنوان جهادگر برتر اقتصادی انتخاب شده، این موفقیت‌ها را بعد از یاری خداوند یکتا، مدیون همکاری اعضاء،هیات مدیره، همکاران و خانواده می‌داند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به سمت این کار رفته، افزود: نیازی که در بین جامعه زنان احساس کردم باعث شد تا به این سمت حرکت کنم، این کار می‌توانست آنان را توانمند سازد تا از زیر چتر حمایت کمیته امداد درآیند و متکی به بازوان توانمند خود باشند.

راز تحقق رونق تولید

این کارآفرین اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره برحسب نیاز جامعه و مردم، نام سال را نامگذاری می‌کنند.

وی افزود: ایشان به مقتضای زمان روزی به سرمایه‌گذار توصیه می‌کنند اشتغال ایجاد کند و کسب و کار راه بیندازد و روزی به مردم توصیه می‌کنند بعد از ایجاد کار، وظیفه شما این است که تولیدکننده ایرانی را با خرید کالای تولیدی‌اش حمایت کنید.

این کارآفرین بیان کرد: امسال نیز در ادامه نامگذاری سال گذشته مردم وظیفه دارند برای حمایت از تولید داخل و اشتغال بیشتر همنوعان خود، کالای ایرانی بخرند.

همت‌پور ادامه داد: لازم است تولیدکننده و سرمایه‌گذار نیز از شعار سال استقبال کرده و محصول خوب را با درصد سود کم به هموطنان تحویل بدهد چرا که در این صورت است که نامگذاری سال تحقق پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر واردات و صادرات وجود نداشته باشد، اقتصاد دچار مشکل می‌شود، یادآور شد: وقتی واردات در حد معقول باشد، حس رقابت ایرانی باعث می‌شود کالای باکیفیت و قیمت مناسب‌تر ارایه کند و در این صورت تولیدات بیشتر شده و به دنیا صادر می‌شود.

زندگی با طعم کارآفرینی/ باورهایی که در قلب مریم جوانه زد


واقعیت این است که اگر به دنبال راه‌حلی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی هستیم، باید سعی کنبم روی پای خود بایستیم، روی توانایی‌ها و استعدادهای خود حساب باز کرده و خود را باور کنیم. جامعه‌ای که توانایی‌هایش را باور کند، دست به تولید و اشتغال خواهد زد و این همان معنای امید است، امیدی که هیچ گاه یک ملت رد از پا درنمی‌آورد.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبي


انتهای پیام

captcha