چالش‌های امام خمینی‌شناسی در آمریکا/ سیاه‌نمایی رسانه‌ها؛ مانعی بزرگ
کد خبر: 3817150
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
مرضیه هاشمی در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین کرد؛

چالش‌های امام خمینی‌شناسی در آمریکا/ سیاه‌نمایی رسانه‌ها؛ مانعی بزرگ

گروه بین‌الملل ـ مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس تی وی، با تبیین چالش‌‌ها و موانع پیش روی معرفی شخصیت و اندیشه‌های امام خمینی(ره) در آمریکا گفت: اگر از جامعه آمریکا درباره امام(ره) سؤال کنید، شناختی از ایشان ندارند یا به دلیل سیاه‌نمایی رسانه‌ها، امام را با چهره‌ای منفی می‌شناسند.

مرضیه هاشمی با نام اصلی (ملانی ایوت فرانکلین Melanie Franklin) متولد ۲۱ دسامبر ۱۹۵۹ خبرنگار، مستندساز و گوینده اخبار آمریکایی-ایرانی است. او اکنون مجری پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، است.

هاشمی در سن ۲۲ سالگی، هنگامی‌ که دانشجوی خبرنگاری در آمریکا بود، پس از ۲ سال تحقیق مسلمان شد و با حجاب در دانشگاه حضور یافت. وی می‌گوید که جسارت این کار را از انقلاب اسلامی ایران و شخصیت رهبر آن سیدروح‌الله خمینی فراگرفته ‌است.

با وی، که مقیم ایران است، به مناسبت سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) به گفت‌و‌گو نشستیم. مرضیه هاشمی در این گفت‌و‌گو دیدگاه خود درباره امام(ره)، میزان شناخت جامعه آمریکا از بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و موانع پیش ‌روی این شناخت را تبیین کرد. متن این گفت‌و‌گو از نظر می‌گذرد:

شخصیت امام خمینی(ره) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امام(ره) الگویی برای همه جهانیان به ویژه مسلمانان است؛ در اسلام الگوهای زیادی داریم؛ ائمه(ع) الگوی مسلمانان هستند؛ اما به خاطر معصوم بودنشان نمی‌توانیم مانند آنها باشیم؛ در حالی که امام خمینی(ره) یک فرد عادی بود و معصوم نبود و می‌توان او را الگو قرار داد.

امام خمینی(ره) الگویی ملموس و دست‌یافتنی برای همه است که می‌توان با تلاش، ویژگی‌های شخصیتی وی را در زندگی اجرا کرد و به این شخصیت، که جذابیتی خاص دارد، رسید.

از نظر من شجاعت مهم‌ترین ویژگی امام بود. او یک انقلابی کامل بود که در همه حال به خدا توکل می‌کرد. بنابراین اگر ما هم به خدا توکل کنیم و مانند امام باشیم، هیچ مسئله و مشکلی از نگاهمان بزرگ نیست و همه مشکلات حل می‌شود.

شما همواره در سخنان خود آشنایی با شخصیت امام خمینی(ره) را در مسلمان شدنتان تأثیرگذار دانسته‌اید. درباره چگونگی آن توضیح می‌دهید؟

بله، دقیقاً شجاعت امام خیلی ویژگی مهمی است. زمانی که بیشتر مطالعه می‌کردم، ایمان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران مرا جذب کرد و این دو در کنار انقلابی بودن ایشان برایم جذاب بود. امام از هیچ چیز نمی‌ترسید و دنبال حق بود و حاضر بود هر هزینه‌ای را برای تحقق حق و حقیقت بدهد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که امام(ره) به ایران بازمی‌گشتند، در فرودگاه یکی از خبرنگاران از او پرسید اکنون که دارید به ایران برمی‌گردید چه احساسی دارید؟ ایشان فرمود: هیچی. این یعنی هرچه خدا می‌خواهد و من راضی‌ام به رضای خدا.

با توجه به اینکه در آمریکا زندگی کرده‌اید، امام خمینی(ره) در آمریکا چقدر شناخته‌ شده است و در محافل علمی آمریکا تا چه میزان با ایشان آشنایی دارند؟

از سال 1979، که سال پیروزی انقلاب ایران بود، تلاش‌ها برای معرفی چهره‌ای منفی از امام به مردم آمریکا آغاز شد؛ در همان سال نشریه «تایمز» آمریکا، امام خمینی(ره) را مرد سال معرفی کرد؛ هرچند در این نشریه نیز امام از دیدگاهی منفی معرفی شد؛ اما همین کار نشان داد که امام(ره) چقدر در جهان مؤثر بود، در حالی که امروز دیگر نشریه‌ای در آمریکا به شخصیت امام نمی‌پردازد.

با پیروزی انقلاب امام، بسیاری از اهالی علم و روشنفکران به بررسی انقلاب‌های مختلف پرداختند و درباره شخصیت امام بیشتر مطالعه کردند. امروز نیز در محافل علمی آمریکا کسانی طرفدار اندیشه‌های امام هستند و آن را مطالعه می‌کنند؛ کسانی که با اندیشه‌های امام آشنا می‌شوند، برده‌داری و زیر سلطه استعمار و کاپیتالیسم (نظام سرمایه‌داری) بودن را نمی‌پذیرند، هرچند اگر از جامعه آمریکا درباره امام بپرسید، شناختی از ایشان ندارند یا به دلیل سیاه‌نمایی رسانه‌ها، شناختی منفی از امام دارند و حتی در تبلیغات رسانه‌ای چهره‌ای منفی از جمهوری اسلامی ایران تبلیغ می‌شود.

در حال حاضر شهروندان آمریکایی می‌توانند آزادانه با اندیشه‌های امام(ره) آشنا شوند یا موانعی در این زمینه وجود دارد؟

در آمریکا کسانی امام را شناخته‌اند و محافلی را نیز با محوریت امام خمینی برگزار می‌کنند؛ اما این گونه نیست که عامه مردم بدانند امام کیست و یافتن راهی برای آشنایی با رهبر فقید انقلاب ایران سخت است، زیرا همه چیز کنترل‌شده است و آشنایی با امام فقط به واسطه کسانی امکان‌پذیر است که این شخصیت را می‌شناسند و در دانشگاه‌ها و محافل مختلف امام(ره) را معرفی می‌کنند.

در آمریکا با محافل یا کسانی که برنامه‌هایی را برای معرفی شخصیت امام(ره) اجرا می‌کنند برخورد می‌شود؟

مطرح کردن مطالبی درباره امام در آمریکا آزاد است؛ اما اگر این مسئله به شکل بسیار گسترده و به گونه‌ای باشد که گروه‌هایی برای این کار تشکیل شود که افرادی را با خود همراه و با شخصیت امام(ره) آشنا کنند، با آن‌ها مقابله می‌شود؛ همچنین همه چیز در اینترنت کنترل شده است. کسانی می‌توانند در اینترنت با واقعیت‌ها و اصل شخصیت امام آشنا شوند که بدانند چه چیزی را باید جست‌وجو کنند، زیرا همه چیز را در گوگل کنترل می‌کنند. کسی می‌تواند در دنیای کنترل‌شده اینترنت به هدف و مقصود خود برسد که بداند چه می‌خواهد؛ مثلاً عنوان کتابی را، که گویای شخصیت امام است، در گوگل جست‌وجو کند که از قبل آن را می‌شناخته است. اگر نام امام خمینی را در گوگل جست‌وجو کنید، در همان ابتدا سایت‌ها و مطالب ضد امام بسیار زیاد است و در مراتب بعدی شاید بتوان مطلبی مثبت درباره ایشان یافت.

تاکنون در نشست یا کنفرانسی درباره امام خمینی(ره) در آمریکا یا کشورهای اروپایی شرکت داشته‌اید؟

بله، در چند جایی در آمریکا شرکت کرده‌ام و آخرین بار در کنفرانس مسلمانان در «فینیکس» مرکز ایالت آریزونا در آمریکا درباره امام خمینی سخنرانی کردم و پیش‌تر نیز در دانشگاه «کلرادو» سخنرانی مشابهی داشتم. در این کنفرانس‌ها معمولاً شیعیان و مسلمانان اهل سنت شرکت می‌کنند که مشکلی با شیعیان ندارند و علاقه‌مندند با شخصیت امام آشنا شوند.

استقبال از این کنفرانس‌ها چطور بوده است؟

کسی که به دنبال دیدگاه انقلابی و یافتن حق و حقیقت بوده و با امام خمینی آشناست، مشکلی با شخصیت امام ندارد و کسانی با این مسئله مشکل دارند که در پی حق و حقیقت نیستند و یا اینکه امام را نمی‌شناسند، در صورتی که اگر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران درست معرفی شود، افرادی جذب شخصیت ایشان خواهند شد.

آیا شخصیت امام خمینی آن گونه که باید در جهان معرفی شده است یا کمبودهایی در این زمینه وجود دارد؟

در این باره باید بگویم مشکل اصلی ما اینترنت است، یعنی آن گونه که باید در سایت‌های اینترنتی و گوگل تبلیغات نداریم. آمریکا گوگل را طراحی کرده است و وقتی اطلاعاتی را در آن جست‌وجو می‌کنیم، کنترل می‌شود که چه چیزی در ابتدای نتایج جست‌وجو قرار گیرد. زمین بازی دست آنهاست و ما باید به این زمین وارد شویم. ما باید کاری کنیم که صدایمان در جاهای مختلف بیشتر شنیده شود. مشکل ما سانسور کردن اطلاعات است، هرچند جهان، جهان تکنولوژی و پیشرفت است؛ اما راحت می‌توانند اطلاعات را سانسور کنند.

و حرف آخر؟

صحبتم بیشتر با جوان‌هاست. چون خودم وقتی جوان بودم امام خمینی(ره) را شناختم. آن‌ها باید درباره امام و اینکه چه تفکری داشت که حاضر شد در برابر مخالفت‌ها مقاومت کند و اهدافش را پیش ببرد، مطالعه کنند؛ اگر انسان دنبال حق باشد، هرچند کسانی مانع‌تراشی کنند، با توکل به خدا می‌تواند پیش برود و به اهدافش برسد.

گفت‌وگو: زهرا نوکانی

انتهای پیام

captcha