قرآن گنج پنهان الهی را برای ما آشکار کرده است
کد خبر: 3817187
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶

قرآن گنج پنهان الهی را برای ما آشکار کرده است

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان قرآن را به مثابه نامه‌ای عاشقانه از طرف معشوق به عاشق دانست و تصریح کرد: خداوند متعال که گنجی پنهانی بود با این نامه عاشقانه خود را برای ما آشکار کرده است.

به گزارش ایکنا از گیلان،‌ فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان عصر روز گذشته، 13 خردادماه در آیین اختتامیه بیست‌ویکمین دوره محفل جزء‌خوانی «سی روز با قرآن» رشت که در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیاء(ص) برگزار شد، اظهار کرد: بنده هرگاه که در محضر قرآن قرار می‌گیریم توکلی درونی به آن دارم.

وی به بیان حدیث قدسی درباره حضرت داود(ع) پرداخت و افزود:‌ حضرت داود از خداوند علت آفرینش موجودات را سوال کرد و خداوند فرمود «من گنجی پنهانی بودم و دوست داشتم شناخته شوم؛ پس موجودات را آفریدم تا به وسیله آنها شناخته شوم» لذا خلقت هر چیز به واسطه نمایان کردن این گنج پنهان بود.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان قرآن را به مثابه نامه‌ای عاشقانه از طرف معشوق به عاشق دانست و تصریح کرد: خداوند متعال که گنجی پنهانی بود با این نامه عاشقانه خود را برای ما آشکار کرده است و شما توفیق داشتید سی روز این نامه عاشقانه را بخوانید.

فاضلی با بیان اینکه همه زمینیان یا عشق را تجربه کرده‌اند و یا در آینده تجربه می‌کنند، گفت: در مقوله عشق، پنج حس ظاهری وجود انسان درگیر می‌شود؛ در خواندن این نامه عاشقانه، اولین حسی که درگیر می‌شود حس بویایی است. در واقع زمانی که انسان قرآن را بو می‌کشد به یاد عهد «الست» می‌افتد و پاسخ مثبتی که در آن روز داده است.

وی با اشاره به اینکه قرآن را بدون وضو نمی‌توان در دست گرفت، تصریح کرد: دومین حسی که زمان خواندن قرآن درگیر می‌شود حس بساوایی ماست که باید پاک باشد. برای خواندن قرآن باید آیات را مشاهده کنیم که نشان‌دهنده درگیری حس بینایی ماست.

این مسئول فرهنگی قرآن را سراسر عبارات و اشارات و لطایف دانست و ادامه داد: با شنیدن قرآن برترین حس از لحاظ درک یعنی شنوایی فعال و آیات درونی می‌شود و لذا تمام حواس ظاهری انسان حول محور قرآن است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با بیان اینکه اثر یک ماه قرآن خواندن با درگیری حواس پنجگانه باید در ماه‌های دیگر سال نیز باقی بماند، گفت: نیرویی در انسان وجود دارد به نام «توکل» که دو نعمت «فضائل اخلاقی» و «سلامت روانی» را به انسان می‌دهد.

وی متذکر شد:‌ انسانی موفق و پیروز است که کلام معشوق را بعد از همنشینی یک ماهه با قرآن به درستی در جانش پذیرفته باشد و بتواند از آن برای تغییر زندگی استفاده کند. همانگونه که در روایات نیز آمده مومن دو روزش مانند هم نیست لذا باید امروز و دیروزمان را با هم مقایسه کنیم و ببینیم به جلو رفته‌ایم یا خدای ناخواسته پس‌رفت داشته‌ایم.

فاضلی خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم به حق این نامه عاشقانه که در برابر ماست همه ما عاشقانه به آن بنگریم و خداوند ما را با دلبستگی به قرآن بمیراند و تمام حرکات ما در زندگی نیز مبتنی بر آن باشد.

به گزارش ایکنا، در این مراسم از دو جلد کتاب خاطرات و زندگینامه شهیدان «آیت‌الله صادق احسانبخش» و «حجت‌الاسلام میرصادق حبیب‌زاده»، اثر محمدرضا بینش برهمند رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha