نماز عید فطر؛ نمایش انسجام اجتماعی
کد خبر: 3817211
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد:

نماز عید فطر؛ نمایش انسجام اجتماعی

اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: عید فطر عید انسجام اجتماعی است و مردم با حضور در مساجد و انجام مناسک جمعی این انسجام را به جهانیان نشان می‌دهند.

نماز عید فطر؛ نمایش انسجام اجتماعی//چهارشنبهبه گزارش ایکنا از قم، رمضان به پایان رسید و اینک روزی است که باید نتیجه یک ماه روزه و عبادت را جشن گرفت و چه نتیجه‌ای زیباتر از این که غنچه‌های فطرت انسان در سپیده عید فطر، شکوفا شود و جان انسان در فضای معطرش به پرواز درآید.

عید فطر، عید فطرت است. روزی است که انسان به فطرت پاک خود باز می‌گردد و به شکرانه این بازگشت، به ستایش باری تعالی به جشن و سرور می‌پردازد؛ عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده‌اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می‌طلبند، اجر و پاداشی که خداوند به آنان وعده داده است.

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده‌اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند؛ ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می‌نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می‌شود انسان افطار می‌کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می‌شود.

انسان مؤمن در طول ماه پربرکت رمضان فرمان خداوند را اطاعت می‌کند، آنچه خداوند واجب کرده است مو به مو انجام می‌دهد، رنج گرسنگی و تشنگی و تربیت نفس و عبادت حق را تحمل می‌کند و لذت ترک گناه را درک می‌کند. هر کس که در این ماه در رسیدن به حق و کسب رضای معبود گوی سبقت را برده باشد، سهم بیشتری از برکات خوان گسترده عید سعید فطر خواهد داشت.

عید فطر عید تقوا و ورع است

حجت‌الاسلام کریم خان‌محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه در لغت عید به معنی بازگشت است و فطر هم همان فطرت است و عید فطر عید بازگشت به فطرت است، اظهارکرد: یک فطر کوچک هنگامی است که در ماه مبارک رمضان هنگام اذان مغرب افطار می‌کنیم و خدا را شکر می‌کنیم که یک روز دیگر توفیق روزه داری داشتیم و دیگر فطر بزرگ همان عید فطر است.

خان‌محمدی ادامه داد: انسان به دلیل زنگار گناهان و روزمرگی زندگی دنیا از فطرت خویش خارج شده و با عید فطر و روزه‌داری یک ماهه انسان به فطرت طبیعی خود بازمی‌گردد

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بر اساس روایات در واقع عید فطر عید تقوا و ورع است، یعنی یک ماه روزه داری باعث می‌شود تقوای انسان‌ها بیشتر شود.

وی عید فطر را عید همدلی دانست چرا که روزه داران با پرداخت زکات فطره و روزه داری در طول این مدت گرسنگان و فقرا را درک می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اضافه کرد: عید فطر عید انسجام اجتماعی است و مردم با حضور در مساجد و انجام مناسک جمعی این انسجام را به جهانیان نشان می‌دهند.

اقامه نماز عید فطر؛ نمایش شکوه و عظمت اسلام

همچنین حجت‌الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه عید به معنای بازگشت به سوی خداوند و فطرت واقعی انسان‌ها است، اظهار کرد: واژه توبه و انابه به هم شبیه هستند اما تفاوت توبه و انابه در این است کسی که به گناه مبتلا شده توبه می‌کند و به فطرت الهی برمی‌گردد؛ انابه بازگشت از فطرت به سوی خداوند است.

یزدانی مقدم ادامه داد: با روزه داری در ماه مبارک رمضان توفیق توبه پیدا کردیم یعنی به سوی فطرت اولیه خود بازگشتیم؛ با پایان ماه و عید فطر بازگشتی از فطرت به سوی حق تعالی داریم که مرتبه‌ای بالاتر است و نتیجه یک ماه عبادت مشخص می‌شود.

وی با اشاره به کارکردهای عید فطر افزود: اجتماع مردم برای اقامه نماز عید فطر نمایش شکوه و عظمت اسلام و جامعه اسلامی است و نشان دهنده وحدت مردم و باعث تقویت روحیه انس و مهربانی و همدلی است.

این استاد حوزه علمیه گفت: در روز عید فطر هم در عین حال که به یاد خدا، قیامت و امام زمان(عج) هستیم، به مردم و هم نوعان خود نیز فکر می‌کنیم و به خاطر توجه به مردم زکات فطره به نیازمند هدیه می‌کنیم تا آنان نیز در این روز خوشحال باشند، زیرا انسان‌ها در زندگی اجتماعی باید با همدیگر همدلی کنند.

انتهای پیام

captcha