امام(ره) احیاگر دین‌داری، معنویت و ارزش‌های الهی است
کد خبر: 3817303
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

امام(ره) احیاگر دین‌داری، معنویت و ارزش‌های الهی است

گروه سیاست و اقتصاد - امام(ره) احیاگر دین‌داری، معنویت و ارزش‌های الهی است، ایشان انسانی است که با همه فضایل دارای چهره مردمی است و خودش را همیشه متعلق به مردم، مستضعفین دانسته است و همیشه از سرمایه‌داران بیزاری جسته است.

امام(ره) احیاگر دین‌داری، معنویت و ارزش‌های الهی است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله کاظم سپاسی آشتیانی، مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی، شامگاه روز گذشته، ۱۴ خرداد در مراسم سالروز درگذشت امام راحل و بزرگداشت قیام خونین 15 خرداد در مصلای بیت‌المقدس اراک گفت: مردم به همان میزان که از ورود حضرت امام خوشحال بودند با همان میزان با قلبی آکنده از اندوه ایشان را پس از عروج ملکوتی بدرقه کردند. امام راحل انسانی است که در طول حیات طیبه شجره غیر از حق نخواست و غیر از حق نگفت و حرکت نکرد.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۵خرداد ۴۲، تصریح کرد: قیام ۱۵ خرداد حرکت در مسیر انقلاب اسلامی و در اعتراض به دستگیری حضرت امام‌(ره) مردم قم، تهران، شیراز، مشهد و دیگر استان‌ها صورت گرفت. وارد شدن فشار از سوی مردم منتج به آزادی ایشان شد اما بعد از مدتی دیگر آن حضرت را دستگیر کرده و به دورترین روستای ترکیه تبعید کردند تا صدای امام و اسلام خاموش شود و البته صدای امام که ندای حق و اسلام بود خاموش نشد.
آیت‌الله سپاسی با اشاره به اینکه هیچ فقیهی همچون شخصیت بی‌نظیر و بی‌بدیل امام راحل بعد از ائمه هدی علیهم السلام تأثیرگذار نبوده است، اظهار کرد: ابعاد شخصیت امام (ره) کنکاش شده و بیشتر جستجو شده تا زوایای زندگی ایشان برای جهان و ملت ایران به ویژه جوانان روشن شود. امام انسانی جامع‌الاطراف است و ابعاد گوناگون و پیچیده‌ای در وجود ایشان وجود دارد، ایشان فقیهی ژرف‌اندیش است که با تکیه بر فقاهت جواهری اما نواندیش است. بسیار مشکل است فردی بین فقاهت سنتی و فقاهت جواهری با نواندیشی را جمع کند که این اقدام کار هر فقیهی نیست.
وی اضافه کرد: بسیاری از علما زحمت کشیدند تا فقه شیعه به دست ما رسیده است، اما فقیهی که بتواند بین فقاهت واقعی حقیقی(فقاهت جواهری) و نواندیشی جمعی را ایجاد کند توسط امام و بنیانگذار جمهوری اسلامی صورت گرفت. بین فقها هستند افرادی که توانستند مسأله نظریه‌پردازی در فقه سیاسی را انجام دهند اما جنبه سیاسی فقه بسیار اهمیت دارد که توسط امام پیاده‌سازی شد و نظام سیاسی منطبق بر اسلام شکل گرفت، چراکه ایشان بر ابعاد مختلف فقه تسلط کامل داشتند.
وی ادامه‌ داد: هنر اساسی امام این است که توانسته نظام مدون بر اساس بطن اسلام و از فقه شیعه بنا کند، لذا ایشان فقیه ژرف‌اندیش، نو‌اندیش و باریک‌بین است. افرادی که با فقاهت و علم اصول ارتباط دارند می‌دانند علم اصول علم پیچیده و دقیق است، نظرات امام در علم اصولی در حدی قوی است که الان هم به مسایل عام اصول ایشان خیلی‌ به مسایل علم اصول امام خیلی پرداخته نمی‌شود چون هنوز زمینه‌ها آماده نیست باید زمینه‌های بیشتری آماده شود تا نظرات دقیق اصولی ایشان روشن شده و در حوزه‌های ما مورد تحلیل و تحقیق قرار گیرد.
آیت‌الله سپاسی امام را مفسری بسیار بزرگ و عالیقدر توصیف کرد و گفت: ایشان مفسری با نظرات بسیار عمیق، نو، دقیق هستند، ایشان نظرات بسیار جالبی در آیات قرآن دارند.‌ ایشان فیلسوفی بسیار بزرگ است، تعداد کمی از علمای اسلام در علم فقه، اصول، رجال، تفسیر، فلسفه، متکلم، معلم اخلاق و عارف بزرگ هستند. امام عابد بسیار بزرگ است؛ اقدامات گسترده سیاسی و اجتماعی ایشان باعث شده تا به ابعاد دیگر شخصیتی آن حضرت پرداخته نشود لذا امام در همه ابعاد یکه‌تاز میدان است و فقهای بزرگ امروز شاگردان امام هستند.
این مقام مسؤل اضافه کرد: هرچه زندگی امام راحل را قبل و بعد از حاکمیت بالا و پایین کنید اثری از دنیا‌طلبی نمی‌بینید. انگشت شمارند افرادی که شعار دهند و عمل کنند، امام راحل زهد، تقوا و معنویت را شعار داد و به همه ما و دیگران کمک کرد. انقلاب باعث نشد امام ذره‌ای برای خود ذخیره‌ای داشته باشد. کسی سراغ ندارد تمام سرمایه‌ای را بر سرمایه‌های خود افزوده باشد، وقتی که ادوارد شوات ناتزه به ایران سفر می‌کند از سادگی زندگی امام اشک می‌ریزد و می‌گوید این امامی است که کل دنیا را به هم ریخته است، ایشان در جماران با لباسی بسیار ساده زندگی می‌کردند.
آیت‌الله سپاسی گفت: امام نظریه‌پرداز سیاسی و بنیانگذار مکتب سیاسی اسلام در عصر حاضر و‌احیاگر اسلام ناب محمدی است. حجاب‌هایی بر اسلام افتاده بود که توسط ایشان از بین رفت، تفکر لیبرال دموکراسی مطرح می‌کرد تنها نسخه نجات بشریت نهادینه شدن مفاد لیبرال دموکراسی است اما امام(ره) آمد و با طرح اسلام و نظریه سیاسی اسلام اصیل در مقابل فرهنگ مبتذل لیبرال دموکراسی قد علم کرد و لیبرال دموکراسی را به زیر کشاند. ایشان فقط اسلام را زنده نکرد بلکه مسیحیت، یهودیت و هر جا تعلقی به خداوند هست را زنده کرد، انقلاب اسلامی ایران باعث حیات دین‌داری شد ولو به سبک مسیحیت؛ یک سری از شبهات روی اصل دینداری و خداپرستی است فارغ از اینکه مسلمان یا مسیحی باشید.
وی با یادآور شدن این مهم که امام راحل تنها احیاگر اسلام نبوده است، افزود: امام(ره) احیاگر دین‌داری، معنویت و ارزش‌های الهی است، ایشان انسانی است که با همه فضایل دارای چهره مردمی است و خودش را همیشه متعلق به مردم، مستضعفین دانسته است و همیشه از سرمایه‌داران بیزاری جسته است. امام اهل دعا و تضرع بوده است و قرائت زیارت جامعه کبیره و اقامه نماز شب را در بدترین شرایط ترک نمی‌کرد. ارتحال آن حضرت نگرانی عجیبی برای ملت ایجاد کرده بود اما با اعلام خبر مسرت‌بخش انتخاب رهبری در جلسه خبرگان ۱۴ خرداد روح جدیدی در انقلاب ما دمیده شد. پرچم انقلاب بر دوش فردی قرار گرفت که به حق جانشین روح الله است، باید گفت در این ۳۰ سال مقام معظم رهبری بوی امام را داده است.‌ موضع‌گیری‌های با صلابت این مرد بزرگ و پیش‌بینی‌ها، سیاست مداری ایشان در این سه دهه نشان داده است که انتخاب مجلس خبرگان انتخاب بسیار دقیق بوده است و اشارات خود امام که در جمعی بیان فرمودند آیت‌الله خامنه‌ای هستند برای ادامه نهضت چقدر تیزبینانه بوده است. امروز حرکت و انقلاب امام راحل ثمر داده است و وقتی ایشان فرمودند با روحی آرام و قلبی مطمئن و ضمیری امیدوار به فضل خدا از بین شما می‌روم نشان دهنده شناخت ایشان از ملت است که ملت ایران خط و راه امام را رها نمی‌کنند‌.
آیت‌الله سپاسی افزود: مقام معظم رهبری در شدیدترین فشارها خط امام‌(ره) را رها نکرد امروز می‌بینیم هر قدمی که آن حضرت بر می‌دارد جا پای امام راحل می‌گذارد. ژرف‌اندیشی امام راحل در رهبری هست ایشان فرمودند من به مذاکره با آمریکایی‌ها خوش‌بین نیستم و امروز دنیا بر ژرف‌اندیشی ایشان صحه می‌گذارد. امروز بعد از اینکه ۳۰ سال از ارتحال امام می‌گذرد ایران از جنبه‌های دفاعی خارج و حالت تهاجمی بر خود گرفته است. جایگاه امروز ما بین‌المللی است و این امر نشان از پیشرفت نظام دارد. آمریکا ایران را به جنگ نظامی تهدید کرد اما بعد از رو کردن تنها بخش کوچکی از دستاوردهای نظام عقب‌نشینی کرده و به مذاکره روی می‌آورد. امروز با سیاست‌های نظامی راهبردی و تیزبینی‌های رهبری به جایی رسیدیم که اگر آمریکا یکی بزند ۱۰ تا می‌خورد. تمام پایگاه‌های نظامی آمریکا زیر برد موشک‌های نقطه‌زن ماست، یمن با تأسی از ایران در برابر زیاده‌خواهی دشمنان و‌ ائتلاف عربی ایستاده است.
وی با اشاره به اینکه خیالات خام و باطل دشمنان در سوریه و عراق به تلی از خاک تبدیل شده است، افزود: با قدرت رزمندگان گروه‌های تکفیری داعش جایگاهی و جای پای محکمی در سوریه ندارند. نفوذ نهضت امام راحل و راهبری خردمندانه رهبری باعث شده است که رییس‌جمهور عراق در نشست مکه شرکت کرده و با قاطعیت و شجاعت از جمهوری اسلامی دفاع می‌کند. امروز ایران در جایگاهی قرار دارد که فقط هم پیمانان ما و نیروهای وابسته به مقاومت وارد شوند نه آمریکا و نه صهیونیست‌ها نمی‌توانند دوام بیاورند. سید‌حسن نصرالله اعلام کرد اگر جنگی با ایران در بگیرد ما اسرائیل را به گلوله آتش تبدیل می‌کنیم. راهبرد ایران در جهان عمیق است و برای همین آمریکایی‌ها با جنگ نظامی نمی‌توانند ما را شکست دهند، لذا بحث مذاکره را پیش می‌کشند و بسیار امیدوارند از مذاکره سودی ببرند.
آیت‌الله سپاسی ادامه‌داد: رهبری فرمودند راه ما راه مقاومت است، دشمن به استیصال رسیده است، دشمن نفس‌های آخرش را می‌کشد. ایران و مردمش را از طریق مختلف تحت فشار قرار داده است. روی نفت، انرژی، صنایع غذایی، دفاعی، بهداشتی دارویی فشارهای بسیاری وارد کرده است به امید اینکه ایران را از پای درآورد اما به برکت نهضت عمومی همه توطئه‌ها خنثی شده است.
وی با بیان اینکه در قسمت اقتصاد ضعف‌هایی داریم و دشمن از این ضعف‌ها بهره می‌برد، گفت: باید در این زمینه اقدامات بهتری صورت گیرد، باید رونق تولید اقتصاد بومی و فعال کردن جوانان در این عرصه و بالا بردن تولید این ضعف را هم پوشش دهیم. اگر مردم از فشار فاصله گیرند وضعیت خیلی بهتر از این می‌شود، اما رهبری در سخنان همیشه فرمودند آینده از آن ماست چراکه توجه امام زمان علیه السلام با ماست گاهی کم کاری باعث می‌شود تحت فشار قرار گیریم ولی فشارها باعث توجه و مقاومت بیشتر می‌شود.
انتهای پیام

captcha