ادامه روند کاهش عناوین کتاب در ماه‌های آغازین سال ۹۸
کد خبر: 3817314
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

ادامه روند کاهش عناوین کتاب در ماه‌های آغازین سال ۹۸

کاهش عناوین کتاب از سال گذشته تا اوایل سال ۹۸ همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: از شهریور ماه سال گذشته بود که افزایش سرسام آور قیمت کاغذ تاثیر خود را در بازار نشر نشان داد. در آن زمان تعداد عناوین منتشر شده ۱۶ درصد کاهش یافت این مسئله در ماه‌های بعد از شهریور ادامه داشت و تنها عدد این تغییر دستخوش تغییر می‌شد. البته امسال هم شاهد همین رویه در بازار نشر هستیم از ابتدای سال تا کنون میزان ۱۰ هزار و ۱۵۵ عنوان کتاب منتشر شده است درحالی که این رقم در سال ۹۷، ۱۴ هزار و ۹۱۲ عنوان کتاب بود. امسال تعداد عناوین منتشر شده به میزان ۴ هزار و ۷۵۷ عنوان نسبت به سال قبل کاهش یافته است، اما دلیل این کاهش عناوین کتاب چیست؟

ادامه روند کاهش عناوین کتاب در ماه‌های آغازین سال ۹۸/ نفس‌های بازار نشر با نوسانات قیمت کاغذ به شماره افتاد

از سال گذشته بود که قیمت کاغذ همزمان با افزایش قیمت دلار افزایش یافت و حتی این افزایش قیمت به حدی بود که کارگروه کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت معدت و تجارت هر کدام در این کارگروه نمایندگانی داشتند و هر وزارتخانه به بررسی مشکلات کاغذ پرداختند و قیمتی برای آن تعیین کردند. در همین زمان بود که کاغذ را در لیست کالاهای اساسی قرار گرفت و با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شد.

اقداماتی که بی نتیجه ماند 

تمام اقدامات انجام شده برای تثبیت و کاهش قیمت کاغذ به نتیجه نرسید و افزایش قیمت دست از سر این بازار برنداشت و همچنان شاهد افزایش بی رویه قیمت کاغذ بودیم تا حدی که قیمت کاغذ به بندی بیش از ۴۵۰ هزار تومان رسید. البته این رویه افزایش قیمت کاغذ در ماه‌های ابتدایی امسال هم ادامه یافت. قیمت کاغذ با نوسان روبرو بود و حالا این نوسانات قیمت کاغذ بود که در بازار دیده می‌شد. قیمت کاغذ به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسید و پس از آن قیمت کاغذ تا ۴۵۰ هزار تومان کاهش یافت و برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم نتوانست قیمت کاغذ را کاهش دهد. در این ایام قیمت کاغذ بندی ۵۰ هزار تومان افزایش یافت و روند افزایش و کاهش قیمت کاغذ ادامه داشت و در نهایت این روند بر میزان انتشار عناوین کتاب تاثیر گذاشت.

ادامه روند کاهش عناوین کتاب در ماه‌های آغازین سال ۹۸/ نفس‌های بازار نشر با نوسانات قیمت کاغذ به شماره افتاد

نوسانات قیمت کاغذ ناشران را بیکار کرد

شرایط نوسان قیمت در بازار کاغذ باعث شد تا ناشران برای انتشار کتاب هایشان دست نگه دارند و تعداد عناوین منتشر شده کاهش پیدا کند. البته این کاهش عناوین کتاب تنها در کتاب های چاپ اول دیده نمی شود بلکه ناشران حتی برای تجدید چاپ کتاب های منتشر شده شان هم با تردید مواجه شدند.

این بار نوسانات قیمت کاغذ رمق را از بازار نشر گرفت، هرچند در این بین برخی از انتشاراتی ها دوباره فعال شدند اما این فعالیت دوباره را نباید به پای جان گرفتن بازار نشر گذاشت و همچنان بازار نشر کشور شرایط دشواری را سپری می کند. نوسانات قیمت کاغذ سبب شد نه تنها ناشر بلکه مولف هم برای انتشار کتابش تردید کند.

ادامه روند کاهش عناوین کتاب در ماه‌های آغازین سال ۹۸/ نفس‌های بازار نشر با نوسانات قیمت کاغذ به شماره افتاد

تعطیلی کتابفروشی نتیجه طبیعی ادامه روند نوسانات قیمت کاغذ 

ادامه وضعیت کنونی نوسانات قیمت کاغذ می تواند سبب شود انتشاراتی های زیادی تعطیل شوند. کتابفروشی های بیشتری به کباب فروشی تبدیل شوند و تعداد ناشران و کتابفروشی های فعال کشور کاهش یابد. هرچند شرایط کنونی نشر سبب شده است کتابفروشی ها دیگر چهره کتابفروشی نداشته باشند بلکه روزی خود را با فروش نوشت افزار کسب کنند و در کنارش کتاب هم بفروشند، که البته ادامه این روند وضعیت بدتری را برای صنعت نشر رقم می زند و انگیزه ناشران و مولفان بیشتری را برای ادامه کار از بین می برد.

انتهای پیام

captcha