صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 3817413
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
بر خط جامعه؛

صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشت

گروه جامعه ـــ حضور آگاهانه و مسئولانه مردم در راهپیمایی روز قدس، گرامیداشت سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و اقامه باشکوه نماز عید فطر در سراسر کشور، مهم‌ترین رویدادهای هفته‌ای بود که گذشت.

صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشتبه گزارش ایکنا؛ جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت، سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را گرامی داشت و همچنین پس از یک ماه روزه‌داری، در روز عید سعید فطر به نماز ایستاد، همچنین حماسه حضور پرشور مردم ایران و آزادیخواهان سراسر دنیا در راهپیمایی روز قدس، در جمعه‌ای که گذشت، صدر اخبار دنیاست، بسیاری از تحلیلگران معتقدند نه بزرگ جامعه ایرانی و کشورهای اسلامی به «معامله قرن»، روند این ادامه این معامله ننگین را با بحران رو به رو می‌کند. این هفته همچنین خبرهای خوبی از دیپلماسی عزتمندانه کشورمان در دنیا به گوش رسید که موجب برقراری آرامشی نسبی در بازار و کسب و کار مردم شد. علاوه بر این موارد، در بسته خبری «بر خط جامعه»، مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا در هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

1100 پایگاه بهزیستی، زکات فطریه مردم تهران را جمع‌آوری کردند

همزمان با عید سعید فطر، نماز باشکوه این عید الهی در مساجد سراسر کشور برگزار شد. در تهران نیز نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، پیش‌بینی می‌شود تهرانی‌ها امسال بیش از یک میلیاردتومان زکات فطره پرداخت کرده باشند.

داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران، این هفته در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: ۴۰۰ پایگاه در مراكز دولتی و ۷۰۰ پایگاه در مراکز غیردولتی زیر نظر بهزیستی استان تهران، زكات فطره و وجوهات شرعی در سراسر استان تهران را جمع‌آوری کردند.

رونمایی از ۳ پروژه ارتباطی در حوزه امداد و نجات و خدمات داوطلبانه

این هفته، در نشست همکاری‌های دو جانبه هلال‌احمر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس و دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و مدیران و مسئولان دو مجموعه در سازمان امداد و نجات، از سه پروژه ارتباطی سامانه سورنتا، سامانه ارتباطی #۱۱۲* و سیستم‌های ارتباط دیجیتالی در ۱۷ استان کشور رونمایی شد.

صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشت

براساس این گزارش، با فعالیت سامانه سورنتا، ارتباطات پایدار میان مجموعه پایگاه‌ها و مراکز هلال‌احمر در ۴۳۰ نقطه کشور از محروم‌ترین مناطق تا مراکز استان‌ها برقرار و در زمان حوادث و بحران، سرعت و دقت در امدادرسانی با کیفیت بیشتری انجام می‌شود. همچنین با فعالیت سیستم‌های دیجیتالی در ۱۷ استان کشور در صورت وقوع حوادث و بحران، ارتباطات بیسیم میان ستاد و مراکز استان‌ها برقرار می‌شود.

آغاز کمپین ملی سنجش فشار خون

افشین استوار، سرپرست دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آغاز به کار کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون همزمان با عید فطر در کشور، اظهار کرد: مقدمات این کمپین از ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی فشار خون و از عید فطر عملیات سنجش و کنترل فشار خون در ۷ هزار ایستگاه آغاز شد و تا ۱۵ تیرماه نیز ادامه خواهد داشت.

صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشت

وی تصریح کرد: تقریباً در میان یک‌سوم جمعیت بالای ۳۰ سال کشور فشار خون بالا شایع است، یعنی حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون نفر. از این افراد فقط ۶۰ درصد از بیماری خود مطلع‌اند و ۴۰ درصد از بیماری خود آگاهی ندارد که جمعیتی بین ۶ تا ۷ میلیون نفر را شامل می‌شود.

بخشنامه سازمان بهزیستی درباره ممنوعیت به‌کارگیری اقلیت‌های دینی اصلاح شد

با دستور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بخشنامه سازمان بهزیستی در خصوص ممنوعیت بکارگیری اقلیت‌های دینی اصلاح شد.

دکتر فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه استفاده از پرسنل اقلیت‌های دینی در همه آموزش‌های فوق برنامه در مهدهای کودک بلامانع است، اظهار کرد: در مهدهای کودکی که کودکان مسلمان حضور دارند برای آموزش مفاهیم دینی از مربیان مسلمان استفاده می‌شود.

بخشنامه سازمان بهزیستی درباره ممنوعیت به کارگیری اقلیت‌های دینی در مهدکودک‌ها، در هفته اخیر موجی از نارضایتی و انتقاد را در فضای مجازی به وجود آورده بود، چراکه طبق تعالیم اسلام و قانون اساسی کشورمان، اقلیت‌های مذهبی از حقوق شهروندی برابر، برخوردارند.

سخنرانی مذهبی باید گفت‌وگومحور باشد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی خسروی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبیین درون‌مایه و قالب تبلیغ دین در نمایشگاه قرآن، کم‌وکاستی‌های این فضا و راه‌های ارتقای آن، اظهار کرد: مردم ما عادت کرده‌اند در یک جامعه مذهبی یک نفر بالای منبر باشد، یک‌طرفه سخنرانی کند و تشریف ببرد، در حالی که بهترین روش برای آموزش و توسعه فکر و اندیشه روش سقراطی، گفت‌وگو و سؤال و جواب است.

صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشت

این پژوهشگر پیشکسوت قرآن کریم با انتقاد از اینکه در تبلیغ دین از داستان و هنر استفاده نمی‌شود، همچنین اظهار کرد: قرآن کریم اثر هنری بی‌نظیری است که به طور پایدار منشأ زایش انواع هنرها و مظهر پیدایش و تجلی جلوه‌های نوظهور در عالم هنر است. نمونه آن را می‌توان در نحوه هدایت مردم و شیوه تربیتی آن مشاهده کرد که به جای اینکه اصول اخلاقی را در یک صفحه و چند مورد فهرست کند و بگوید این موارد خوب است و آن موارد بد است، برای ما داستان روایت می‌کند، داستان‌هایی که حقیقت دارند و بر جان آدمی تأثیر می‌گذارند.

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

فراهم‌سازی مقدمات تبلیغ مؤثر مبانی قرآنی

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه در سراسر کشور ۹۲ هزار هئیت مذهبی و بیش از۸۰ هزار مداح داریم، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک مرام‌نامه و عملکرد آینده انقلاب اسلامی برای همه این گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه از جمله مداحان است و باید براساس مقتضیات مخاطبین به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم به تبیین آن بپردازیم.

صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشت

حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی در ادامه به مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: تمام توان و تلاش سازمان تبلیغات برای فراهم کردن مقدمات لازم برای تبلیغ مؤثر مبانی قرآنی از طریق طلاب، روحانیون، مداحان و جامعه مبلغین است؛ هرچند امروز شرایط تبلیغی ما بهتر از قبل است، اما لازم است تا رسانه هم فعالیت‌های فرهنگی انجام‌شده را منتشر کند و به عموم جامعه اطلاع دهد.

این مقام مسئول البته به راهکارهای اجرایی این مقدمه‌سازی هیچ اشاره‌ای نکرد و مشخص نشد مقدمات لازم، چه زمان و با چه سازوکاری اجرایی می‌شود.

در مسیر اربعین

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی اربعین، این هفته در گفت‌و‌گو با ایکنا به تشریح مهم‌ترین محور آموزشی این کمیته در سال جاری پرداخت و گفت: جهت‌گیری آموزشی امسال بر توجیه عمومی و آموزش زائران و گروه‌های خاص متمرکز است. به همین دلیل در همه شهرستان‌ها کارگروه آموزش، متشکل از نهادهایی که نیاز است در آموزش فعال‌تر باشند، مثل حوزه‌های بهداشت و سلامت، امنیت، امداد و نجات، فرهنگی و آموزشی و بیمه در حال تشکیل است.

صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشت

وی تصریح کرد: از همه ظرفیت‌ استان‌ها برای توجیه و آموزش زائرانی که امسال راهی اربعین می‌شوند استفاده می‌کنیم تا زائران با اطلاع و آگاهی بیشتری عازم این سفر شوند.

توسعه حرم مطهر حسینی؛ اولویت نخست ستاد بازسازی عتبات

حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر حسینی، امسال پذیرای اسکان زائران اربعین خواهد بود، اظهار کرد: پیشرفت اجرای صحن حضرت زینب(س) در حرم مطهر امام حسین(ع)، اولویت نخست این ستاد در عملیات اجرایی و جلب مشارکت مردمی است.

صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشت


سه راهکار عملیاتی برای تقویت جایگاه مسجد

رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: من احساس می‌کنم ارکان حوزه علمیه، هنوز نسبت به جایگاه مسجد، دقت و اهتمام لازم را ندارند. از مجموع ۸۰ هزار مسجدی که در کشور موجود است، فقط حدود ۲۵ هزار مسجد امام جماعت دارد، مسجد بدون امام جماعت مثل کشتی بدون ناخداست. اولین راهکار عملیاتی من همین است که حوزه علمیه توجه به مساجد را در اولویت خود قرار دهد.

صلای شکر و شادکامی در هفته‌ای که گذشت

وی افزود: دومین راهکار تقویت ارتباط بین مدارس و مساجد است، الان در بعضی شهرستان‌ها و بعضی مناطق تهران با همت معلمان پرورشی و یا مدیران، ارتباط خوبی بین دانش‌آموزان و مسجد به وجود آمده است اما نیاز به تقویت دارد. در منطقه سعادت آباد تهران، بسیاری از خانواده‌ها را سراغ دارم که متقاضی‌اند تا ارتباط مسجد و مدرسه تقویت شود، زیرا بازدارندگی مسجد از آسیب‌های اجتماعی را درک کرده‌اند و بخش‌هایی از جامعه نسبت به برکات حضور در مسجد، نسبت به قبل آگاه‌تر شده است. راهکار سوم من نیز تقویت الفت بین همه تشکل‌های فعال در مسجد است، به خصوص اگر کانون فرهنگی و هنری مسجد، امام جماعت و هیئت امنا خوب کار کنند، یک جهش مبارکی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha