انس گوش موسیقایی مردم با مقامات محدود در اذان
کد خبر: 3817445
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳
یک مؤذن مطرح کرد:

انس گوش موسیقایی مردم با مقامات محدود در اذان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شهید داودی، قاری و مؤذن خوزستانی با بیان اینکه گوش موسیقایی مردم با مقامات محدودی در اذان انس گرفته است، گفت: اذان‌هایی که مرسوم هستند و مردم هم آنها را دوست دارند در دستگاه‌های حجاز، رست و بیات است و چون گوش مردم با آنها عجین شده، اگر در دیگر دستگاه‌ها، اذان گفته شود خیلی باید زمان بگذرد تا مردم بپذیرند.

عدم استفاده از استعدادهای قرآنی آنها را تخریب می‌کند/ انس گوش موسیقایی مردم با مقامات محدود در اذان

در حاشیه چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن در آذرماه سال گذشته فراخوان ارسال اثر در دو بخش اذان و دعا منتشر شد. مؤذنان و دعاخوانان ممتاز سراسر کشور، آثار خود را ارسال کرده و راه‌یافتگان به مرحله دوم این جشنواره مشخص شدند. این نفرات در مرحله دوم باید اجراهایی مطابق معیارهای تعیین شده، ضبط و ارسال کنند و پس از ارزیابی آثار در مرحله دوم، از برگزیدگان جهت حضور در کارگاه آموزشی و ضبط دعا و اذان در استودیوی شورای عالی قرآن دعوت به عمل می‌آید.

شهید داودی، قاری و مؤذن خوزستانی در رشته اذان به عنوان یکی از برگزیدگان از سوی شورای عالی قرآن معرفی شده است. او متولد سال 1352 است و از دوران دبستان، قرائت قرآن را آغاز کرد. داودی از تکخوانان جامعه قاریان مشهد بود و در سال 70 به همراه این گروه برای اجرای تواشیح خدمت مقام معظم رهبری رسیده است و در سال‌های اخیر نیز جذب گروه ملی پیامبر اعظم(ص) شده است.

متن زیر گفت‌وگوی شهید داودی با خبرگزاری ایکنا شعبه خوزستان است.

در اذان‌ها تغییری ایجاد نشده است
وی در ابتدا درباره فراخوان ارسال اثر در دو بخش اذان و دعا گفت: در نشست شورای عالی قرآن که در تهران برگزار شد صحبت از این بود که بسیاری از اذان‌هایی که در حال حاضر از صدا و سیما پخش می‌شود به روال گذشته است و هیچ تغییری نداشته‌اند. از همانجا بنا شد که فراخوان ارسال اثر دعا و اذان در فضای مجازی منتشر شود و افراد توانمند در هر دو زمینه به شورای عالی قرآن آثار خود را ارسال کنند و بعد از ارزیابی اولیه تعدادی از آنها انتخاب و سپس به تهران دعوت شوند تا به صورت حضوری آثار اذان و دعا اجرا و اشکالات گرفته شود.

داودی گفت: اثری که من فرستادم به صورت ضبط اثر بود و فایل صوتی آن ارسال شد که البته به دلیل کسالت اثری در بخش دعا ارسال نکردم و به اذان بسنده کردم. 

زمینه پیشرفت فراهم است 
این قاری قرآن افزود: من چندین بار داور مسابقات قرآن دانش‌آموزی در رشته اذان بودم؛ گاهی بعضی از نوجوانان می‌آمدند طوری اذان می‌گفتند که اشک من جاری می‌شد یعنی اینقدر با احساس و مسلط اذان می‌گفتند. ما در استان خوزستان از نظر اذان مثل قرائت و تواشیح بسیار غنی هستیم. مؤذنان توانمندی داریم اما عدم استفاده از اینها استعدادها را تخریب می‌کند. بیشتر استعدادهای صوتی ذاتی است اما خیلی از این دانش‌آموزان با مدرسان خوبی که در شهرهای استان حضور دارند و کارگاه‌های آماده‌سازی که تشکیل می‌شود، زمینه پیشرفت برایشان فراهم می‌آید و فقط کافی است فرد از نظر صوتی اندکی توانمند باشد، می‌تواند موفق باشد. 

وی ادامه داد: خیلی از قاریان و تواشیح خوانان ما مؤذنانی قوی هستند؛ بچه‌های خوزستان چندبُعدی هستند. درست است که باید در یک رشته کار کرد و به نقاط مطلوب رسید اما بچه‌های ما در چند بخش دارای استعداد هستند و باید این استعدادها هدایت شوند.

اذان‌های مرسوم
داودی با اشاره به اینکه گوش موسیقایی مردم به تعدادی خاصی از دستگاه‌های موسیقی مأنوس شده است، تصریح کرد: اذان‌هایی که مرسوم هستند و مردم هم آنها را پذیرفته‌اند و دوست دارند در دستگاه‌های حجاز، رست و بیات گفته شده‌اند. چون گوش مردم با آنها عجین شده، اگر در دیگر دستگاه‌ها، اذان گفته شود خیلی باید زمان بگذرد تا مردم آن را بپذیرند. در این سه مقام امکان تنوع است و اگر فرد گوشه‌ها و فروع دستگاه را بلد باشد خیلی می‌تواند مانور دهد. آقای سلیمی که خودشان یکی از اذان‌های زیبای ما را گفته معتقد است که ما باید اینقدر مؤذن داشته باشیم که هر اذان خیلی به ندرت پخش شود و این حرف در تأیید حرکت شورای عالی قرآن است.

داور مسابقات قرآن آموزش و پرورش خوزستان افزود: اذانی که من گفتم در مقام حجاز بود؛ پرده را بالا گرفتم چون بانگ اذان برای دعوت به نماز است و هرچه بلندتر باشد تأثیرگذارتر است.

وی در پایان گفت: اثر اذان من که اکنون پذیرفته شده در مرحله بعدی در شورای عالی قرآن به صورت حضوری باید اجرا شود و شاید استادانی باشند و نکاتی را متذکر شوند که ما خیلی هم استقبال می‌کنیم. ما استعدادهای بسیاری داریم اما نمی دانم از دوستانمان در خوزستان چه کسانی در این فراخوان شورا شرکت کردند. شاید بعضی برایشان مهم نبوده اما من بسیار به اذان علاقمند هستم و آن را همواره دنبال می‌کنم.

انتهای پیام 

captcha