بی‌نظمی اعضا و سرانجام ناکام کمیسیون آموزش عمومی قرآن در خوزستان
کد خبر: 3817512
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
ایکنا خوزستان گزارش می‌دهد؛

بی‌نظمی اعضا و سرانجام ناکام کمیسیون آموزش عمومی قرآن در خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ استان خوزستان تجربه ناکامی در تشکیل و به سرانجام رسیدن جلسات شورای قرآن را دارد و اکنون این سؤال مطرح می‌شود که با توجه به بی‌نظمی در تشکیل و حضور اعضای کمیسیون آموزش عمومی قرآن باز هم با همان تجربه بی‌سرانجامی شورای قرآن در این کمیسیون روبرو خواهیم بود؟

بی‌توجهی از سوی اعضا؛ سرانجام کمیسیون آموزش عمومی قرآن در خوزستان

براساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی، آموزش عمومی قرآن کریم به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است. بر این اساس اداره‌ کل آموزش و پرورش استان خوزستان بر پایه دستورالعمل از نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در امور قرآنی دعوت کرده تا در این نشست حضور یابند؛ این نمایندگان شامل نمایندگان نماینده ولی‌فقیه در استان، استانداری خوزستان، اوقاف، تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، صدا و سیما، اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان، اداره‌کل ورزش و جوانان و اتحادیه مؤسسات قرآنی است. 

از سال گذشته تاکنون جلسات متعددی از همین کمیسیون در استان خوزستان با حضور اعضا و یا نمایندگانشان برگزار شد که اگرچه در بیشتر جلسات حرفی از برنامه‌ریزی برای عمومی شدن آموزش قرآن به میان نمی‌آمد و بیشتر به گزارش‌دهی برنامه‌های قرآنی نهادهای عضو پرداخته می‌شد اما باز هم جای امیدواری داشت که جلسات آن به صورت مرتب برگزار می‌شود؛ اما از زمستان سال گذشته تاکنون تشکیل جلسات یا با تعطیلی مواجه بوده یا با عدم توجه از سوی اعضا. 

علی بلاسم، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان، اظهار کرد: مشارکت‌ها در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم خوب بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جدید تاکنون جلسه‌ای را از کمیسیون آموزش عمومی قرآن برگزار نکردیم چون درگیر سیل بودیم و حتی جشنواره‌های قرآن را برای همین موضوع به تأخیر انداختیم و بعید می‌دانم که باز هم برگزار شود چون باز هم درگیر برنامه‌های خودمان هستیم. 

بی‌توجهی از سوی اعضا؛ سرانجام کمیسیون آموزش عمومی قرآن در خوزستان

بلاسم افزود: در واقع چند جلسه آخرین این کمیسیون را که برگزار کردیم دیدیم اعضا نیامدند و ما هم دیگر از قید برگزاری جلسات گذشتیم. نمی‌دانم نیامدن اعضا چه دلیلی دارد. بیشتر جلساتی که برگزار می‌شود، اعضا یا جایگزین می‌فرستند یا اینکه اصلاً هیچ نماینده‌ای هم نمی‌آید. البته ما نماینده نمی‌خواهیم چون اگر مصوبه‌ای در جلسه تصویب شود باید فردی حضور داشته باشد که خودش قدرت اجرایی و تصمیم‌گیری داشته باشد. 

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: با توجه به مصوبات جلسات گذشته کمیسیون، نمی‌توانم بگویم که صددرصد نتایج آن حاصل شده اما بد هم نبوده و متوسط بوده است. 

استان خوزستان تجربه ناکامی در تشکیل و به سرانجام رسیدن جلسات شورای قرآن را دارد؛ این شورا هم با وجود آنکه در رأسش نماینده ولی فقیه در استان و استاندار حضور داشتند و تقریباً از هر دستگاهی عضو داشت، در نهایت به تعطیلی کشیده شد. حال بار دیگر تجربه آن شورا برای کمیسیون آموزش عمومی قرآن در تکرار است؛ از ابتدای تشکیل جلسات این کمیسیون با توجه به حضور خبرنگار ایکنا و مشاهداتش از این جلسات، اگرچه به نظر نمی‌آمد که سخنی یا عملی برای عمومی کردن آموزش قرآن کریم در میان باشد اما باز هم حرکتی که بتواند نهادهایی را که به منظور انجام فعالیت‌های قرآنی از دولت بودجه دریافت می‌کنند را دور هم جمع کند، مطلوب بود اما اکنون به نظر می‌رسد که باز هم حرکتی که در ابتدا با حضور گسترده نمایندگان نهادهای عضو آغاز شده بود، پس از یکسال با سرانجامی نامعلوم روبروست. 

برگزاری کمیسیون باعث شده بود در نشستی واحد همه برنامه‌های قرآنی استان خوزستان به بحث گذاشته و درباره آن تصمیم‌گیری و مهمتر از همه اطلاع رسانی شود، موضوع مهمی که همواره استان خوزستان با ضعف جدی در آن مواجه بوده است. 

آسیب‌هایی که فعالیت‌های قرآنی استان خوزستان با آن روبروست در جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن به روشنی بیان می‌شد و همه به آن واقف بودند اما دلیل اینکه کاری برای زدودن این آسیب‌ها صورت نمی‌گیرد، نامعلوم است. 

انتهای پیام 

captcha