هدف از مقاومت رسیدن به بالاترین سطح بازدارندگی است/ تبیین پشتوانه‌های دینی و عقلی نظریه مقاومت
کد خبر: 3817569
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
سیدرضا صدرالحسینی:

هدف از مقاومت رسیدن به بالاترین سطح بازدارندگی است/ تبیین پشتوانه‌های دینی و عقلی نظریه مقاومت

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نظریه مقاومت با برخورداری از پشتوانه‌های بسیار قوی دینی و تاریخی، دارای یک منطق عقلانی کامل نیز است، گفت: هدف مقاومت تقویت جنبه‌های مختلف درونی یک نظام و جامعه برای رسیدن به نقطه بازدارندگی است تا دشمن نتواند چشم پلید خود را برای رسیدن به مطامع نامشروعش به روی جامعه و نظام اسلامی باز کند و بالاتر از آن حتی جرئت و احساس طمع نیز در او شکل نگیرد.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی امسال سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) به تبیین مسئله مقاومت از نگاه امام(ره) پرداخته و در بخشی از بیانات خود فرمودند: «امام، مقاومت را از روی هیجان‌زدگی انتخاب نکرد، از روی احساسات زودگذر انتخاب نکرد؛ پشتوانه‌ی انتخابِ مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه‌ منطقی است، پشتوانه‌‌ عقلانی است، پشتوانه علمی است و البتّه پشتوانه‌ دینی؛ منطق، پشت سرِ ایستادگی امام و مقاومتِ امام وجود دارد...».

سیدرضا صدر الحسینی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مؤلفه‌های تأییدکننده مقاومت و منطق پشت سر این گزینه گفت: یکی از موضوعات مهمی که مبنای قرآنی آن کاملاً قابل احصاست و در طول تاریخ تمدن‌ها قابل مشاهده است و سیره پیامبران و ائمه معصومین نیز بر آن صحه می‌گذارد، «نظریه مقاومت» است. در واقع این نظریه با برخورداری از چنین پشتوانه و ریشه‌های قوی و غنی دینی و تاریخی توسط امام خمینی(ره) در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

نظریه مقاومت مطالبه همه انسان‌ها و جوامع سلطه‌ناپذیر است

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشات اخیرشان در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) این موضوع را محور اصلی سخنان خود قرار دادند و در سخنرانی حدود 60 دقیقه‌ای‌شان حدود 70 مرتبه کلمه مقاومت را به کار بردند و با توجه به احاطه‌ای که به تاریخ تمدن‌ بشری و قرآن و روایات دارند مسئله مقاومت را به منزله یک اصل پذیرفته‌شده عقلی، منطقی و دینی تبیین کردند. به عبارتی نظریه مقاومت با پشتوانه‌های بسیار قوی دینی و تاریخی، امروز یک منطق عقلانی کامل دارد.

صدرالحسینی با اشاره به تقسیم‌بندی کشورها در نظام بین‌الملل امروز به سلطه‌پذیر و سلطه‌گر گفت: شرع، عقل و منطق موضوع مقاومت را برای همه کسانی که نمی‌خواهند سلطه‌پذیر باشند تجویز می‌کند. به واقع مقاومت قوی‌ شدن در مقابل ظلم، ستم و تجاوزی است که نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل در ابعاد مختلف به جامعه بشری تحمیل می‌کند تا افکار و اندیشه‌ها را تحت تسلط خود دربیاورد و اجازه بروز و ظهور اندیشه‌ای را خارج از ایده‌ها و نظریات خود ندهد و مقاومت یکی از همین اندیشه‌های خارج از نظام مطلوب جبهه کفر و سلطه بین‌المللی است.

مقاومت، تقویت همه جنبه‌های درونی یک نظام برای رسیدن به بالاترین سطح بازدارندگی

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مقاومت برپایه این مبانی محور تحرکات و برنامه‌ریزی‌های جمهوری اسلامی در تقابل با نظام سلطه است، گفت: در این میان کسانی که اهل مقاومت نیستند چه بخواهد چه نخواهند در جبهه ذلت‌پذیری قرار می‌گیرند که با هیچ منطق عقلی و دینی قابل قبول نیست.

وی در تشریح معنای مقاومت با بیان اینکه مقاومت به معنای جنگ و نبرد و ستیز نیست، گفت: در واقع مقاومت تقویت جنبه‌های مختلف درونی یک نظام و جامعه برای رسیدن به نقطه بازدارندگی است. با توجه به اضلاع مختلف مقاومت در زیر مجموعه دکترین این نظریه استراتژی‌های مختلفی وجود دارد. یعنی نظام باید در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی به نقطه‌ای برسد که دشمن نتواند چشم پلید خودش را برای رسیدن به مطامع نامشروعش به روی جامعه و نظام اسلامی باز کند و بالاتر از آن حتی جرئت و احساس طمع نیز در او شکل نگیرد که این بالاترین سطح بازدارندگی است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: بنابراین عقل و منطق امروز به ما حکم می‌کند که با توجه به داشته‌ها و منابع فراوان انسانی، تمدنی، تاریخی، دینی و طبیعی از همه آنها در راستای تقویت همه ابعاد مقاومت بهره ببریم تا به نقطه‌ای برسیم که سلطه‌گران بین‌المللی نتواند نگاه چپ به منافع ملی این کشور داشته باشند.

شکل‌گیری مقاومت ملی با اجرایی شدن ابعاد مختلف مقاومت در میان کارگزاران نظام

صدرالحسینی درباره اهمیت رفتار و نوع مدیریت مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی به منزله گام اول ایجاد یک مقاومت ملی در جامعه و همراستا کردن اقشار مختلف مردم برای پیشبرد گزینه مقاومت گفت: براساس آموزه‌های دینی و عقلی باید به این نکته توجه کرد که جنبه‌های معرفتی غالبا از قله به دامنه سرازیر می‌گردد. این معرفت می‌تواند معرفت توحیدی و الهی و یا شیطانی باشد. به عبارتی جامعه اسلامی انتظار دارد مسئله مقاومت به منزله یک اصل پذیرفته‌شده و یک اقدام عملی و غیر قابل خدشه مورد پذیرش همه مسئولان باشد و مدیران و مسئولان کشور در سطوح گوناگون آن را یک باور و دستورالعمل اجرایی بدانند و مردم با نگاه به مسئولان اجرایی شدن مقاومت در حوزه‌های مختلف را به خوبی مشاهده کنند. برای نمونه مردم توقع دارند در حوزه اقتصادی مسئولان به مسئله مقاومت با همه لوازم مورد نیاز آن ملتزم باشند و به اقتصاد مقاومتی لباس اجرا بپوشانند.

وی یادآور شد: مردم ما برمبنای اصل «الناس علی دین ملوکهم» رفتار و عملکرد مسئولان را رصد می‌کنند و برطبق تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر مسئله مقاومت، این مسئله را به طور جدی از همه مسئولان در رده‌های مختلف مطالبه می‌کنند و از آنها می‌خواهند در این حوزه صرفا شاهد گفتار نباشند و علاقه‌مندند اقدامات عملی را در حوزه‌های مختلف مقاومتی از مسئولان مشاهده کرده تا جامعه هم با اعتقاد راسخ به این اصل منطقی و عقلی آن را در جامعه پیاده کند و یک قوام، انسجام و وحدت حداکثری در عملیاتی شدن نظریه مقاومت در کشور شکل بگیرد تا کشور در برابر تکانه‌های مختلف از بازدارندگی لازم برخوردار باشد و واکنش مطلوب را از خود نشان دهد و دشمن نیز به این نتیجه برسد که اعمال فشار و تحریم بر نظام و جامعه‌ای با بالاترین ضریب همبستگی و پیوستگی بی‌فایده و بی‌اثر است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha