آغاز جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس از 20 خرداد/ برقراری ارتباط با صنعت
کد خبر: 3817646
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶

آغاز جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس از 20 خرداد/ برقراری ارتباط با صنعت

گروه جامعه ــ در نشست خبری سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس اعلام شد: این جشنواره با هدف برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگا‌ه‌های فعال در حوزه مد از 20 تا 25 خردادماه، در دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس امروز شنبه 18 خردادماه، با اعلام آغاز برگزاری این جشنواره از روز 20 تا 25 خردادماه، در دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، مرضیه گرد، رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی و دبیر جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس هدف از برگزاری این جشنواره را بکارگیری توانمندی دانشجویان سراسر کشور در حوزه طراحی و دوخت پارچه و لباس بیان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت وزارت علوم برای هدایت دانشجویان به سمت بازار کسب و کار و جلب نظر صنعتگران برای استفاده از طرح‌های دانشجویان از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه از دی‌ماه سال گذشته دبیرخانه این جشنواره تشکیل و فراخوان آن اعلام شده است، گفت: در کنار بخش رقابتی بخش‌‌های غیر رقابتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی با موضوع شناخت بازار کسب و کار و آشنایی با نظرات صنعتگران و مسابقات طراحی زنده لباس از دیگر بخش‌های این جشنواره دانشجویی است.

در ادامه حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از برگزاری جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس به عنوان رویدادی مستقل، جریان‌ساز و برنامه‌ریزی شده یاد کرد و گفت: تعدادی از جشنواره‌‌های مرتبط با حوزه مد و لباس از جشنواره فجر جدا شدند که جشنواره دانشجویی نیز یکی از این جشنواره‌ها است. هدف از این استقبال توجه به موضوع، مخاطبان و دست‌اندرکاران ابن بخش بوده است.

قبادی با تأکید بر اینکه سیاست‌محوری کارگروه ساماندهی مد و لباس، واگذاری مأموریت‌های مختلف به یک سری از دانشگاه‌ها است، اظهار کرد: بر همین اساس مسئولیت تولید محتوا به دانشگاه الزهرا(س)، مسئولیت کمک به طراحی و تولید پارچه به دانشگاه علم و فرهنگ، رویدادهای مناسبتی به دانشگاه آزاد و برگزاری جشنواره ملی دانشجویی نیز به دانشکده شریعتی واگذار شده است. البته سایر دانشگاه‌ها هم فعالیت‌های مختلفی در این حوزه انجام می‌دهند و رشته‌ها و واحدهای درسی مختلفی نیز به دروس دانشگاهی حوزه مد و لباس اضافه شده است.

وی یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره را توجه به ظرفیت و اهمیت دانشگاه‌ها در طراحی لباس دانست و گفت: اکنون با اطمینان نمی‌توان گفت که صنعتگران نگاه عمیق و پذیرایی در این حوزه به دانشگاه‌ها دارند، اما تلاش می‌کنیم برگزاری این رویدادها منجر به نزدیکی این دو به یکدیگر شود.

ترابیان، دبیر اجرایی جشنواره نیز در ادامه اظهار کرد: ارتباط منطقی بین تمامی دانشگاه‌های فعال در حوزه مد و لباس برای یافتن ایرادات برقراری ارتباط با صنعت از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است. در دو جشنواره گذشته، دور بودن حوزه صنعت و دروس آکادمیک مشخص بود؛ ما تلاش داریم دانشگاه و صنعت را در حوزه مد و لباس به هم نزدیک کنیم.

وی از ارسال 890 اثر به دبیرخانه جشواره نیز خبر داد و گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره 20 خردادماه و مراسم اختتامیه 25 خردادماه، برگزار می‌شود اما نمایشگاه جشنواره تا 27 همین ماه، در دانشکده شریعتی برپا است.

ترابیان با اشاره به اینکه انتظار همراهی بیشتری از سایر دانشگاه برای ارسال آثار وجود داشت اما این امر محقق نشد، گفت: مسابقه زنده طراحی لباس نیز طی روزهای 19 و 20 خردادماه، برگزار می‌شود.

زاهدی، مشاور کارگروه مد و لباس نیز گفت: هر سال 600 پایان‌نامه در کشور نوشته می‌شود که بخشی از آن مربوط به مد و لباس است، اگر دانشگاه‌ بتواند با رسانه‌ها، بخش صنعتی، بخش بین‌الملل، بازار و ... ارتباط درستی برقرار کند می‌توان پایان‌نامه‌ها را هدفمند کرد.

در پایان این نشست خبری، قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به سؤالی در خصوص انتشار کتاب تخصصی در حوزه مد و لباس، گفت: 27 عنوان کتاب با عنوان شیما، حاوی آثار برگزیده جشنواره مد و لباس فجر، هشت عنوان مجموعه مقالات برگزیده این جشنواره به همراه حمایت از ترجمه برخی آثار متناسب و نیز تجلیل از نویسندگان و ناشران 120 عنوان کتاب در حوزه مد و لباس از جمله اقدامات ما در حوزه نشر است و در حال حاضر شاهد ورود تخصصی برخی از ناشران به این حوزه هستیم.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره چه تأثیری بر پوشش دانشجویان دانشگاه شما داشته است، گفت: دانشجویان ما هیچ محدودیتی در انتخاب لباس ندارند اما وقتی وارد حوزه هنر می‌شوند تأثیر دروس را بر پوشش آنها می‌بینیم.

نیک طبع، رئیس ارتباط با صنعت جشنواره نیز از حضور 30 واحد صنعتی در این دانشگاه و بازدید آنها از آثار هنری دانشجویان خبر داد و گفت: چند اثر نیز مورد توجه صنعتگران قرار گرفت و خواستار عقد قرارداد با دانشجویان طراح شدند؛ ما امیدواریم این مسئله منجر به عقد قرارداد با دانشجویان شود.

در پایان این نشست دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به ناامیدی از واردات پارچه خارجی و مقرون به صرفه نبودن استفاده از پارچه‌های خارجی در دوخت لباس، گفت: با تلاش‌های انجام شده، به غیر از پارچه چادر مشکی که 90 درصد مصرف کشور از خارج تأمین می‌شود، در سایر حوزه‌ها موفق شدیم جلوی نوسانات، مشکلات و کمبودهای شدید را در حوزه پارچه با تولیدات داخل بگیریم. 

انتهای پیام 

captcha