فقه مقاومت در حوزه تبیین شود
کد خبر: 3817802
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
آیت‌الله فاضل لنکرانی: 

فقه مقاومت در حوزه تبیین شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه معتقدم جهاد در دو نوع دفاعی و ابتدایی خلاصه نمی‌شود، گفت: حوزه‌های علمیه باید فرمایش رهبری در مورد مقاومت را عمیقاً دنبال کنند، آیات قرآن در مقاومت، روایات در مقاومت، دین به نحو کلان در مقاومت چه می‌گوید؟ و اینکه فقه در مقاومت چه می‌گوید؟.

فقه مقاومت در حوزه تبیین شود/ جهاد ذبی؛ نوع سومی از جهادبه گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی 18 خردادماه در درس خارج فقه در جمع طلاب حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: با توجه به اهمیت مسئله مقاومت و ایستادگی حوزه‌ها چه وظیفه‌ای راجع به بحث مقاومت دارند؟ همین طور باید بشنویم که ایشان مسئله مقاومت را مطرح کنند؟ بعد هم «إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا» را بخوانیم، وظیفه ما تمام می‌شود؟ یا نه، وظیفه ما به یک معنا آغاز می‌شود. باید جایگاه مقاومت به صورت کلان را در دین بررسی کنیم، اصلاً جایگاهش کجاست؟.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اگر سخنان رهبر انقلاب در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در طول این ۳۰ سال جمع‌آوری شود یک گنجینه‌ای در شناخت امام رضوان الله تعالی علیه خواهد شد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه رهبر انقلاب دقیق‌ترین شناخت را نسبت به امام دارد، تصریح کرد: این جانشینیِ در منصب ظاهری نیست، جانشینی در فکر، در رهبری، در هدایت امت اسلامی، یعنی همان کاری که امام در رهبری انقلاب داشت در این منصب و مسند جانشینی یک معنای خیلی عمیق دارد.
 
آیت الله فاضل لنکرانی ابرازکرد: در نظام اسلامی ما جانشینی رهبری برای امام مثل جانشینی ریاست جمهوری نسبت به رئیس جمهور قبلی نیست، یا یک وزیر نسبت به وزیر قبلی نیست، یا مسئولیت‌های دیگر. جانشینی رهبری یک معنای واقعاً دقیق، عمیق، غیر از صلاحیت‌های شخصی که باید داشته باشد از علم، فقاهت، تقوا، شجاعت و …دارا باشد، من به نظرم یکی از شرط‌های بسیار مهم این است که چه مقدار امام را شناخته است؟ چه مقدار به افکار امام رسیده که همان مسیر بعد از امام امتداد پیدا کند و بحمدالله امتداد پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به بخشی از سخن رهبر انقلاب که فرمود:« در سیره امام هم قبل از پیروزی انقلاب در مقابل طاغوت مسئله مقاومت مطرح بوده است»، گفت: بزرگان، اساتید، شاگردان امام، می‌گفتند قبل از پیروزی انقلاب کسی فکر نمی‌کرد حرکت امام به نتیجه برسد، فقط و فقط امام خودش مصمم بود، مقاومت کرد در مقابل طاغوت و برای خدا قیام کرد و بحمدالله به نتیجه رسید، بعد از پیروزی انقلاب هم این خطّ مقاومت ادامه پیدا کرد، در جنگ تحمیلی در مقابله با آمریکا که آن تعبیر مهم یک بشارتی به امت اسلامی بود، بشارتی به انقلابیون دنیا بود نه فقط مردم ایران، این فرمایشات رهبر یک بشارت بود که فرمود: امروز جبهه مقاومت بعد از ۴۰ سال منسجم‌ترین جبهه در منطقه و در فرامنطقه است، این خیلی حرف عجیبی است. یک کسی شهادت به این مطلب می‌دهد که خودش ۴۰ سال در لحظه به لحظه و قدم به قدم این خط مقاومت در انقلاب بوده است.
 
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اولاً این بشارتی به امت اسلامی است و یک بشارتی است به خانواده شهدا که بدانند دایره‌ خون شهدای عزیزشان چقدر وسیع و گسترده شده و یک تهدید بسیار جدی برای دشمنان است، در خود این سخنان، انسان مقاومت را می‌بیند.
 
وی یادآوری کرد: امام وقتی صحبت می‌کرد، دوستان را امیدوار، محکم و مستحکم و دشمنان را ناامید و مأیوس می‌کرد و این یکی از وجوه مقاومت است. این را باید مسئولین هم یاد بگیرند؛ اگر یک کسی در نظام اسلامی به خاطر یک قضیه ای یک مشکلی، مشکل اقتصادی یا سیاسی بخواهد یأس و ناامیدی را در بطن جامعه پراکنده کند معلوم می‌شود که انقلاب را نفهمیده، اهل مقاومت نیست، این جنگ واقعاً در فرمایشات رهبر انقلاب هم به خوبی برای ما نمودار است. هم واقعاً علاقمندان به انقلاب، خانواده‌های شهدا، اینها را خیلی امیدوار و قاطع‌تر کرد در این مسیر و هم دشمنان را مأیوس‌تر کرد که آثار این به نظرم بعداً بیشتر ظاهر بشود.
 
آیت الله فاضل لنکرانی با ذکر این نکته که مقاومت یکی از شاخصه‌های اصلی امام و رهبری و یکی از مسائل بنیادین انقلاب ماست، این سئوال را مطرح کرد: حوزه‌ها چه وظیفه‌ای راجع به بحث مقاومت دارند؟ ما همینطور باید بشنویم که ایشان مسئله مقاومت را مطرح کنند؟ بعد هم إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا را بخوانیم، وظیفه ما تمام می‌شود ؟ یا نه، وظیفه ما به یک معنا آغاز می‌شود. ما باید جایگاه مقاومت به صورت کلان را در دین بررسی کنیم، اصلاً جایگاهش کجاست؟.
 
وی ادامه داد: در دایره محدودتر و در فقه، باید ببینیم اصلاً مقاومت چیست؟ فقه مقاومت، البته فقه مقاومت را باید فهمید، چون من دیدم یک کسی راجع به فقه مقاومت صحبت کرد در همین رسانه ملی هم پخش شد، اما یک نکته علمی و فقهی و اجتهادی راجع به فقه مقاومت نتوانست ارائه بدهد! فقط می‌گفت فقه مقاومت.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)بیان کرد: یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر می‌کردیم جهاد دو نوع است یک جهاد ابتدایی و یک جهاد دفاعی. من سال گذشته به دعوتی که تولیت حرم امام حسین علیه السلام و تولیت حرم حضرت عباس علیه السلام از من کردند در ماه شعبان یک سخنرانی داشتم که به عربی هم بود، این هم به عربی‌ و هم به فارسی‌اش منتشر شده، به نام جهاد ذبی، ما یک جهاد سوم داریم، یک جهاد داریم نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … .
 
فاضل لنکرانی تاکید کرد: این جهاد ذبی یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است، بحث خود آدم مطرح نیست! و عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه می‌کنیم چقدر شواهد خوبی داریم، من این حرکت ملت عراق را، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با داعش دادند من بر اساس جهاد ذبی این را تحلیل کردم، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود، این بر اساس جهاد ذبی است، بعد فوارق بین جهاد ذبی و ابتدایی شاید حدود بیش از ۱۰ فرق را ذکر کردم، البته این یک کار ابتدایی است.
 
وی ادامه داد: بحث وجوب مقاومت، که آیا مقاومت برای همه واجب است؟ مثلاً در جهاد ذبی، گاهی اوقات بعضی‌ها … این را از اوایل انقلاب بیشتر می‌گفتند و الآن هم ممکن است برخی بگویند که اسرائیل به ما چه ربطی دارد؟ اسرائیل رفته فلسطین را گرفته، مردم فلسطین خودشان با اسرائیل مقابله کنند در حالی که ما برای اینها خوب توضیح بدهیم که اسرائیل برای مقابله با اسلام به میدان آمده و می‌خواهد اسلام را از بین ببرد، اینجا پای جهاد ذبی به میان می‌آید و این جهاد ذبی می‌گوید آن مسلمانی که آن طرف کره زمین است در مقابل اسرائیل مسئولیت دارد، نمی‌گوید افرادی که در خاورمیانه است. حتی من نهضت با عظمت امام حسین علیه السلام را روی جهاد ذبی تحلیل کردم.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد: روی این جهاد ابتدایی و روی جهاد دفاعی به چه ملاکی بچه شش ماهه را امام به میدان آورد؟ امام معصوم است و می‌داند که این بچه کشته می‌شود! به ملاک جهاد ذبی. یعنی وقتی پای جهاد ذبی می‌آید، انسان خودش، خانواده‌اش، بچه‌اش، اموالش، همه را باید فدای اسلام کند.
 
وی ادامه داد: بحث نظریه صاحب جواهر و بعضی که گفته‌اند حرکت امام حسین(ع)یک حرکت شخصی بوده، یعنی یک تکلیف شخصی بوده و تمام شد! نه، البته آن قضیه و آن امام و آن اصحاب دیگر تاریخ نه دیده و نه خواهد دید ولی وجوب جهاد ذبی به قوت خودش باقی است.
 
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: به نظرم بحث مقاومت در همین بحث جهاد ذبی، جهاد ابتدایی، دفاع، امر به معروف و نهی از منکر و حتی لزوم تشکیل حکومت اسلامی، اینها را باید یک فقیهی بحث کند. مقاومت واجب است، چقدر وجوب دارد؟ بر همه واجب است یا بر یک عده خاصی واجب است، به نحو کفایی است یا غیر کفایی؟ من یکی از چیزهایی که در فرمایشات امام دیدم، همین روزها هم دیدم و قبلاً ندیده بودم اینکه ایشان می‌فرماید حفظ نظام اسلامی بر هر کسی، اولاً می‌گویند از اوجب واجبات است و بعد هم یک چیز دیگری دارند که می‌گویند واجب عینی است، این خیلی عجیب است، یعنی مسئله را مهم می‌کند، باید امام را بیشتر بشناسیم.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: علی ای حال حوزه‌های علمیه باید این فرمایش رهبری انقلاب را عمیقاً دنبال کنند، آیات قرآن در مقاومت، روایات در مقاومت، دین به نحو کلان در مقاومت چه می‌گوید؟ فقه در مقاومت چه می‌گوید، اینها را امیدوارم در سال آینده بحث‌های خوبی در این زمینه‌ها مطرح بشود.
 
انتهای پیام
captcha