آغاز نافرمانی مدنی در سراسر سودان
کد خبر: 3817812
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

آغاز نافرمانی مدنی در سراسر سودان

گروه بین‌الملل ـ شهرهای مختلف سودان از امروز نافرمانی مدنی نامحدودی را با هدف اعمال فشار بر شورای نظامی حاکم بر این کشور با هدف انتقال قدرت به دولت مدنی آغاز می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز عربی؛ انجمن مشاغل سودان اعلام کرد: این جنبش اعتراض‌آمیز از امروز(19 فروردین‌ماه) آغاز می‌شود و تا تشکیل یک حکومت مدنی که به صورت رسمی از تلویزیون سودان اعلام شود، ادامه خواهد یافت.
 
این انجمن در حساب کاربری خود در توئیتر از انقلابیون این کشور خواست که در تمامی محله‌ها و مناطق با بستن خیابان‌ها و مسیرهای ورودی و خروجی در این نافرمانی مدنی فراگیر شرکت کنند.
 
این فراخوان یک روز پس از دیدار رهبران شورای نظامی انتقالی سودان و رهبران جنبش اعتراضی این کشور با «آبی احمد»، نخست‌وزیر اتیوپی در خارطوم منتشر شده است.
 
«عمر الدقیر»، رئيس حزب كنگره مردمي سودان و از رهبران نیروهای آزادی و تغییر این کشور نیز، دیروز، 18 خرداد اعلام کرد که پس از اتفاقات دوشنبه هفته گذشته که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت، ائتلاف معارضان با شورای نظامی انتقالی گفت‌و‌گو نخواهد کرد.

این در حالی است که نیروهای امنیتی وابسته به شورای نظامی سودان دیروز «اسماعیل خمیس جلاب»، دبیرکل جنبش ملی - بخش شمال را از مقابل منزلش دستگیر و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند. نیروهای شورای نظامی سودان همچنین محمد عصمت یکی از رهبران جنبش ملی - بخش شمال را دستگیر کردند.

بر اساس این گزارش این دو رهبر جنبش ملی بعد از دیدار با آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در جریان سفر اخیرش به خارطوم که با هدف میانجی‌گری میان معارضان و شورای نظامی صورت گرفته بود دستگیر شدند.

نیروهای امنیتی سودان دیروز همچنین «مبارک أردول» سخنگوی جنبش ملی - بخش شمال را دستگیر کردند.

نخست‌وزیر اتیوپی روز جمعه با عبدالفتاح برهان رئیس شورای نظامی سودان و رهبران نیروهای ائتلاف آزادی و تغییر دیدار کرد.
 
نظامیان وابسته به شورای نظامی انتقالی سودان، صبح دوشنبه هفته گذشته به میدان محل تحصن معترضان مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم حمله کردند که در پی تیراندازی این نظامیان شماری از معترضان کشته و یا زخمی شدند، به‌طوری که برخی رسانه‌های خبری آمار کشته‌شدگان را تا 500 نفر نیز اعلام کردند.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان، در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، ۲۲ فروردین با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن، یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت. این شورا اکنون از جانب عربستان ، امارات و مصر حمایت می‌شود.

رئیس‌ شورای نظامی انتقالی سودان 10 خرداد به عنوان عالی‌ترین مقام این کشور، به اجلاس سران اسلامی و سران عرب در مکه دعوت شده و با مقامات سعودی، از جمله «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان دیدار کرده بود. سه روز پس از اجلاس ضد ایرانی مکه (13 خرداد)، نیروهای امنیتی و ارتش سودان با حمله به محل تحصن معترضان، آنها را قتل عام کردند. 
 
انتهای پیام
captcha