کد خبر: 3817829
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
گروه بین‌الملل ــ مدرسه کلامی ـ فقهی «سلطان المدارس» لکهنو را می‌توان به دلایلی چون رسمیت‌بخشیدن به مذهب شیعه پس از یک دوره بسیار سخت و تقیه، از کانون‌های شیعی و متمایز از سایر مدارس مشابه در هند برشمرد.

به گزارش ایکنا از هند؛ علمای شیعه در طول تاریخ اسلام از شرق تا غرب حضور جدی داشته و در پیشبرد علوم گوناگون نقش اساسی ایفا کرده‌اند. در برخی دوره‌های تاریخی، اندیشمندان شیعه با همکاری یکدیگر به ایجاد یک مدرسه بزرگ اقدام کرده‌اند که سبب تحول در مسیر علوم اسلامی شده است.

در این راستا می‌توان به مدارسی چون مدرسه کوفه، قم، بغداد، ری، حله، شیراز، اصفهان و نجف اشاره کرد؛ مدرسه کلامی - فقهی «سلطان المدارس» لکهنو، مرکز استان اوتارپرادش هند از جمله این مدارس است که در طول دو قرن آثار فراوانی داشته و شاگردان بسیاری در این مدرسه تربیت شده‌اند.

برخورداری از برخی ویژگی‌ها باعث شده است که این مدرسه از دیگر مدارس مشابه متمایز شود که رسمیت بخشیدن به مذهب شیعه پس از یک دوره تنگنای شدید و تقیه از این جمله است.

همچنین این مدرسه پس از آن که شیعه به دلیل تصوف‌مآبی دچار انحراف شده بود، به تأسیس نهاد رسمی علمی اقدام کرد و در راستای انتقال میراث علمی شیعیان از بغداد، حله(از شهرهای عراق و مرکز استان بابل) و اصفهان به هندوستان تلاش کرد.

انجام مطالعات تطبیقی و انتقادی در مقابل هجمه‌هایی که از سوی صاحبان اندیشه‌های افراطی و سلفی به اعتقادات شیعیان می‌شد و تحقیق گسترده در آرای کلامی و تدوین آثار بزرگی در کلام استدلالی شیعه همچون کتاب «عمادالاسلام» اثر مرحوم علامه «سیددلدار علی غفران‌مآب»، از علمای بزرگ شیعه در هندوستان در 20 جلد را می‌توان از دیگر اقدامات این مدرسه برشمرد.

همچنین مدرسه کلامی ـ فقهی لکهنو به استفاده از روش اجتهادی در مباحث کلامی و تلفیق روش عقلی و نقلی در تحقیقات کلامی پرداخته است که این موضوع را نیز می‌توان از ویژگی‌های متمایزکننده این مدرسه نسبت به دیگر مدارس دانست.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: