مؤثر واقع‌شدن اقدامات میانجی‌گرایانه مستلزم بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم‌هاست
کد خبر: 3817994
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
فرجی‌راد در تحلیل سفر نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان به تهران:

مؤثر واقع‌شدن اقدامات میانجی‌گرایانه مستلزم بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم‌هاست

گروه سیاسی ــ سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان معتقد است سفر مقامات آلمانی و ژاپنی ارتباط چندانی به روابط دوجانبه ندارد و به ویژه نخست‌وزیر ژاپن حامل پیامی از سوی امریکاست، اما زمانی این میانجی‌ها می‌توانند مؤثر واقع شوند که امریکا به قوانین بین‌المللی، قطعنامه 2231 و برجام برگردد و تحریم‌ها را بردارد که بتواند مقداری اعتماد طرف ایرانی را جلب کند و بعد بتوان وارد فاز بعدی شد.

عبدالرضا فرجی‌راد، عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ارزیابی خود از اهداف سفر نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه آلمان به ایران در هفته جاری گفت: به عقیده من این دو سفر ارتباط مستقیمی با روابط دوجانبه ندارد. البته احتمال دارد در کنار بحث اصلی که موضوع امریکا، برجام و مسائل منطقه است در رابطه با مسائل دوجانبه گفت‌وگوهایی شود.

وی ادامه داد: اما هم سفر آقای آبه و هم سفر آقای ماس که از نظر زمانی به هم نزدیک است بیشتر مربوط به تشنج‌های بالای گرفته با افزایش تحریم‌های امریکا علیه ایران و اقدام ایران در کاستن از تعهدات برجامی خود با توجه به عمل نکردن طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان در برجام است.

فرجی‌راد اظهار کرد: هرچند آن چیزی که آلمانی‌ها بیشتر دنبال می‌کنند مربوط به برجام و مهلت دوماهه ایران است، اما ژاپنی‌ها با توجه به سفر اخیر ترامپ به توکیو، پیامی را از امریکایی‌ها دریافت کرده و می‌خواهند این پیام را با سفر به ایران طرح کنند و ببیند چگونه می‌توانند این دو را به هم متصل کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در پیام آقای ترامپ که به آقای آبه داده شده یک سری مسائل جدیدی مطرح می‌شود که فکر نمی‌کنم آنقدر اهمیت داشته باشد که طرف ایرانی بپذیرد. آنچه که ایران برای مقدمه کار می‌پذیرد این است که امریکا به قوانین بین‌المللی، قطعنامه 2231 و برجام برگردد و تحریم‌ها را بردارد که بتواند مقداری اعتماد طرف ایرانی را جلب کند و بعد بتوان وارد فاز بعدی شد و در این صورت است که میانجی‌ها می‌توانند کاری کنند.

وی ابراز کرد: اقدامات زیگزاگی امریکایی‌ها که یک روز از طرح 12 ماده‌ای عقب‌نشینی می‌کنند یا اعلام می‌کنند بدون پیش شرط با رهبران فعلی ایران مذاکره و همکاری می‌کنند و از طرفی بلافاصله شرکت‌های پتروشیمی ایران را در زمانی که نخست‌وزیر ژاپن حامل پیامی به سوی ایران است، تحریم می‌کنند نشان می‌دهد که یک نوع ناپختگی در سایست خارجی امریکا وجود دارد یا اینکه آن‌ها طرف‌های سیاسی ایرانی خودشان را ناپخته تلقی می‌کنند که این هم صد در صد اشتباه است.

فرجی‌راد تأکید کرد: ایران چهل است که چنین سیاست‌هایی را به ویژه از سوی غرب تجربه کرده و لذا هر چیزی را که دریافت می‌کند ابتدا تجزیه و تحلیل کرده و بعد براساس آن عمل می‌کند.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان یادآور شد: البته در مجموع سفر نخست‌وزیر ژاپن فرصت خوبی است که ایران براساس عقل و منطق آنچه را که حق و درست است به طرف ژاپنی مطرح کند. البته امریکا به دنبال این است که این تعداد کشور از ژاپن، آلمان، انگلیس، عراق و قطر را به سمت ایران سرازیر کند تا به دنیا این پیام را ارسال کند که امریکا به دنبال گفت‌وگو و باز کردن درها به سمت ایران است اما این ایران است که این درها را باز نمی‌کند و به ویژه با صحبت‌های اخیر ترامپ و پمپئو بعید نیست این یکی از اهداف‌شان باشد.

فرجی‌راد درباره راهکار خنثی کردن این طراحی امریکایی‌ها گفت: البته نکته خوب برای ایران این است که تا پمپئو اعلام عقب‌نشینی از طرح 12 ماده‌ای می‌کند یا ترامپ حرف از مذاکره بی‌قید و شرط می‌زند یک‌باره تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند، اما به هر حال این اقدامات امریکا در فرستادن میانجی‌ها بی‌تأثیر نیست. لذا معتقدم باید طرف‌های میانجی که به ایران می‌آیند به خوبی توجیه شوند اما پس از رفتن آن‌ها به لحاظ رسانه‌ای باید مردم غرب را توجیه کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: چون مردم منطقه امروز مسائل را به خوبی می‌فهمند، به ویژه با توجه به مسئله معامله قرن و نفرتی که از امریکا بر سر مسئله قدس و فلسطین در میان ملت‌های عربی و اسلامی ایجاد شده مشکل چندانی برای توجیه سیاست‌های امریکا علیه ایران نیست، اما مهم آن است که افکار عمومی غرب را به خوبی توجیه کرد و دیدگاه‌های نخست‌وزیر ژاپن، وزیر خارجه آلمان و مقامات عمانی و قطری و پاسخ مقامات ایرانی را تشریح کرد و ابعاد و تأثیرات تحریم‌های امریکا علیه ایران به ویژه در حوزه مسائل بشردوستانه مانند غذا و دارو را برای افکار عمومی غرب بیان کرد. لذا اگر در حوزه رسانه‌ای ضعفی داریم آن را برطرف کنیم تا بتوانیم دیدگاه‌های خود را به خوبی به مردم غرب انتقال دهیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۱۵:۲۸
0
0
خواهش می کنیم لطفا کارخانه ماشین سازی تویوتا رو به ایران بیاورید.
captcha