ایران به چیزی فراتر از برجام فکر نمی‌کند/ امیدی به اینستکس نداریم
کد خبر: 3818110
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
سیدعباس موسوی در نشست خبری:

ایران به چیزی فراتر از برجام فکر نمی‌کند/ امیدی به اینستکس نداریم

گروه سیاسی ــ سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعلل اروپا نسبت به پیشنهادات ایران و مطرح شدن برخی اظهارات درباره مسائل دیگر از طرف اروپایی اظهار کرد: ایران فعلاً به چیزی فراتر از مسائل برجامی نمی‌پردازد و معتقد است که آنچه باید انجام شود، تعهدات همه طرف‌های برجام است و معتقدیم باید از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای که کمکی به این موضوع نمی‌کند، دست بردارند و صرفاً به آنچه در برجام وجود دارد، بپردازند.

درخواستی از روسیه برای خرید سامانه اس 400 نداشته‌ایم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در دومین نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در ابتدا درباره خبرها مبنی بر رد درخواست ایران برای خرید اس 400 اظهار کرد: ما درخواستی از روسیه برای خرید سامانه اس 400 نداشته‌ایم و متخصصان ما هم سامانه‌های مشابهی را طراحی کرده‌اند که دست کمی از آن سامانه ندارد.

وی همچنین درباره رویکرد اروپا بعد از اعلام شروط ایران افزود: مواضع ایران را روز گذشته آقای دکتر ظریف بیان کردند. انتظار ما از اتحادیه اروپا و به ویژه سه کشوری که در برجام هستند این است که به تعهدات خود به ویژه بعد از خروج آمریکا عمل کنند. البته این جای تأسف بسیاری دارد که آنها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

موسوی بیان کرد: لازم است به این نکته اشاره کنم که در جهان متمدن امروز، جای تأسف دارد که کشوری، قانون داخلی تصویب و آن را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال کند و برخلاف اصول و رویه‌ها، روابط آزاد تجاری با سایر کشورها را محدود کند و این جای تأسف دارد که در قرن بیست و یکم شاهد چنین چیزی هستیم و متأسفانه برخی از کشورها هم آن را می‌پذیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در این مدت اقدامی عملی از طرف اتحادیه اروپا که خواسته‌های ما را تأمین و به صورت ملموس، جمهوری اسلامی ایران را قانع کند، شاهد نبوده‌ایم و امیدواریم در این مدت باقی مانده از ضرب الاجل ایران، اروپایی‌ها، گامی عملی برای تأمین خواسته‌های ما بردارند؛ چراکه  در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران گام دوم را برمی‌دارد.

موسوی درباره تعلل اروپا در مورد انجام اقدامات عملی درباره پیشنهادات ایران و تعهدات خود و اینکه آیا اروپا قصد باز کردن باب جدیدی از مذاکرات مد نظر خودشان و واشنگتن دارد؟ اظهار کرد: ما در جلسات خصوصی، جواب آنچه که اروپایی‌ها به صورت علنی ابراز کرده‌اند، داده‌ایم. ایران فعلاً به چیزی فراتر از مسائل برجامی نمی‌پردازد و معتقد است که آنچه باید انجام شود، تعهدات همه طرف‌های برجام است و معتقدیم باید از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای که کمکی به این موضوع نمی‌کند، دست بردارند و صرفاً به آنچه در برجام وجود دارد، بپردازند.

وی درباره گمانه‌زنی‌ها درباره هدف از سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران گفت: آنچه که اروپا در این مدت انجام داده، ما را راضی نکرده است. گام اولی که آنها بعد از خروج ایالات متحده از برجام برداشتند، گام دیرهنگامی بود. همچنین باید گفت که اراده‌ای برای ایستادگی در برابر خواسته‌های غیر قانونی آمریکا مشاهده نمی‌کنیم و امید چندانی هم به اینستکس نداریم. اگر اینستکس چاره کار بود، تا الان خواسته‌های ما را تأمین کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال تبادل نزار زاکا با چند زندانی ایرانی یادآور شد: بنده درباره مسائل امنیتی اظهار نظری نمی‌کنم و در این مورد باید از مراجع ذی‌ربط سوال کنید.

وی درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران اظهار کرد: سفر جناب آبه به ایران، یک سفر مهم، تاریخی و منحصر به فرد است. بعد از حدود 40 سال، یک رئیس دولت ژاپنی به ایران سفر می‌کند. با توجه به اهمیت ژاپن در شرق آسیا و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قدرتمند در غرب آسیا، طبیعتاً این سفری مهم است و در کانون توجهات قرار گرفته است.

موسوی یادآور شد: طبیعتاً دو کشور دارای دیدگاه‌ها و مواضع خاص خودشان هستند. هم ما و هم طرف ژاپنی دارای نگرانی‌هایی در مورد مسائل منطقه‌ای هستیم بنابر این این سفر مهمی خواهد بود و تفاهمات خوبی درباره توسعه و تعمیق روابط دو کشور صورت خواهد گرفت و در کنار آن درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد شد و طرفین نظرات خود را خواهند گفت و جمهوری اسلامی ایران هم آمادگی دارد نظرات دوستان خود درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را بشنود.

وی درباره سخنان وزیر امور خارجه امارات مبنی بر اینکه کشورهای منطقه باید از طرف‌های مورد توافق با ایران باشند اظهار کرد: بنده نمی‌توانم چنین سخنانی را تأیید کنم، اما جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که با همه کشورهای منطقه خلیج فارس در مورد نگرانی‌های آنها وارد گفت‌وگو شود و پیشنهاداتی که وزیر امور خارجه در مورد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و پیمان عدم تجاوز مطرح کردند، می‌تواند شامل حال این کشورها هم بشود و آنها این مسائل را بررسی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نگاه ایران در مورد اظهار نظر ترامپ درباره برنامه هسته‌ای و همچنین جلسه امروز شورای حکام بیان کرد: الان دولت آقای ترامپ با خروج غیر قانونی خود از برجام در موقعیتی نیست که بخواهد برای جمهوری اسلامی ایران تعیین تکلیف کند و در عین حال که تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده‌اند درخواست مذاکره هم بدهند. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، مبنایی به نام برجام است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که کشورهای اروپایی باید جدای از رفتار آمریکا، به تعهدات خود در برجام عمل کنند. مباحثی انحرافی را شاهد هستیم که در راستای سیاست جنگ روانی و اثرگذاری بر منافع ملی ما است. مشکل ما با دنیا موضوع انرژی هسته‌ای نیست، بلکه این موضوع توسط دشمنان علیه ما تبلیغ شد و ما هم با مذاکرات برجام، این توطئه را خنثی کردیم.

موسوی ادامه داد: هرگونه شروطی که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند، یک بازی انحرافی است و معتقدیم که آنها به دنبال فشار و تبلیغات به صورت همزمان هستند و مذاکره‌ای که آنها مطرح می‌کنند، مذاکره‌ای نیست که جمهوری اسلامی ایران بتواند روی آن حساب کند؛ چراکه مبنای ما برجام است و سخنان آقای ترامپ هم موضوعیتی ندارد. اروپایی‌ها هم باید به تعهدات خود عمل کرده و جلوی تروریسم اقتصادی را بگیرند، نه اینکه خودشان بخشی از مشکل باشند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اقدامات ایران بعد از مهلت شصت روزه به اروپایی‌ها چه خواهد بود؟ گفت: مرحله بعدی را الان نمی‌توانم عرض کنم، اما در نامه‌ای که ریاست محترم جمهور به سران کشورهای عضو برجام نوشتند این اقدامات دوم ما به صراحت بیان شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس جمهور به اجلاس شانگهای و احتمال موافقت با عضویت ایران در این اجلاس اظهار کرد: سازمان همکاری‌های شانگهای یکی از سازمان‌های مهم منطقه‌ای است و جمهوری اسلامی ایران با توجه به اعتقاد خود به منطقه‌ گرایی و چندجانبه‌گرایی مایل است در این سازمان حضور داشته باشد. البته الان ایران به عنوان عضو ناظر حضور دارد و بحث عضویت دائم هم مطرح بوده که نیازمند برخی کارهای فنی است که ان‌شاءالله در این اجلاس یا اجلاس‌های بعدی نهایی خواهد شد.

وی درباره سخنان وزیر امور خارجه آلمان درباره اعلام نگرانی‌های اتحادیه اروپا در مورد برنامه موشکی ایران در سفر خود تصریح کرد: چه مقامات آلمانی و چه اتحادیه اروپا در موقعیتی نیستند که برای ما شرط تعیین کنند و بگویند که نگرانی دارند. جمهوری اسلامی ایران از وضعیت نابسامان در اتحادیه اروپا و عدم پایبندی آنها به تعهدات خود در برجام و فروش سلاح به متجاوزین در منطقه نگران است و آنها حق ندارند که در این مورد اظهار نگرانی کنند.

موسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران، نظامی است که به رغم اختلاف سلیقه‌ها و برخی نظرات متفاوت، در مسائل کلان مملکتی و سیاست خارجی دارای سیاست واحدی است، بنابر این همه در خدمت این سیاست هستند و با قدرت هم این سیاست ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله که صدای واحدی هم از اروپایی‌ها شنیده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفت‌وگوهای صلح افغانستان و مذاکرات ایران با طالبان و انتخاب نماینده ویژه در حوزه افغانستان توسط ایران اظهار کرد: همسایگان ما در هر سطحی از روابط که با آنها هستیم، همواره برای جمهوری اسلامی ایران مهم هستند، بنابر این اینکه افغانستان از اولویت ما خارج شده یا اهمیت آن برای ما کم رنگ شده را بنده رد می‌کنم. باید عدم نتیجه‌گیری مذاکرات صلح افغانستان را در رفتار نیروهای فرامنطقه‌ای جست‌وجو کنید که مایل نیستند، منطقه ما رنگ ثبات، آرامش و امنیت به خود ببیند. برای ما، امنیت و رفاه افغانستان و توسعه این کشور همانند همه کشورهای همسایه مهم است و معتقد هستیم که هر چه کشورهای همسایه ما در رفاه، آرامش، امنیت و ثبات سیاسی باشند، به رفاه، امنیت و ثبات سیاسی جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه به عنوان عضوی از برجام، پیشنهاد اقتصادی خاصی برای منتفع شدن ایران از برجام ارائه کرده است؟ گفت: ما از فدراسیون روسیه به عنوان یکی از اعضای برجام تشکر می‌کنیم که در کنار جمهوری خلق چین، پای‌بندی خود را در حرف و عمل به برجام نشان دادند. البته آنها هم محدودیت‌های خودشان را دارند، اما ابتکارات خوبی را در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در میان گذاشتند. البته بنده برخی محدودیت‌ها برای ذکر این ابتکارات دارم، اما به همین نکته بسنده می‌کنم که چنین ابتکاراتی وجود دارد و ما هم قدردان آن هستیم، اما این اقدامات، چه از طرف دوستان ما و چه از طرف بقیه کشورهای باقی مانده در برجام ناکافی است و لازم است همه کشورهای باقی‌مانده در برجام، صدای واحدی در مقابل بازی‌های ایالات متحده آمریکا داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا گفت‌وگویی با آمریکا صورت گرفته است یا خیر؟ اظهار کرد: آنچه وزیر امور خارجه قطر بیان کرده‌اند، گفت‌وگو به معنای مذاکره و دارای مکانیزم خاصی نیست و طبیعتاً آنها به عنوان یکی از کشورهای منطقه دارای نگرانی‌هایی هستند و این نگرانی‌ها را با همه طرف‌ها در میان می‌گذارند، اما بنده تأیید نمی‌کنم که قطر از طرف ما مأموریتی داشته باشد، اما ما شنونده نظرات همه کشورهای منطقه هستیم و معتقدیم باید برای کاهش نگرانی‌ها و تنش‌ها به ریشه‌های اصلی تنش‌ها بپردازیم.

موسوی در پایان در پاسخ به این پرسش که اعلام آمریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط را به معنای عقب‌نشینی یا یک تاکتیک جدید قلمداد می‌کنید؟ بیان کرد: ما اهمیتی برای اینگونه حرکات قائل نیستیم. آنچه ما مشاهده می‌کنیم، فشار حداکثری و جنگ اقتصادی و در کنار آن جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران است. ما شاهد سیاست فریبکارانه و فشار اقتصادی هستیم و این به هیچ عنوان برای ایران به عنوان کشوری مستقل، قدرتمند و قانون‌مدار قابل قبول نیست و ما زمانی به چنین سخنانی فکر خواهیم کرد که همراه با اقدامات عملی و تغییر رویکرد باشد و مصداق بارز آن کاهش رنج و آلام ملت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا است، بنابراین در شرایط کنونی ارزشی برای این لفاظی‌های آمریکا قائل نیستیم.

انتهای پیام

captcha