«پانچبول»؛ مسجدی با معماری سنتی و مدرن در استرالیا + عکس
کد خبر: 3818140
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

«پانچبول»؛ مسجدی با معماری سنتی و مدرن در استرالیا + عکس

گروه بین‌الملل ـ مسجد پانچبول (Punchbowl Mosque) در حومه سیدنی بزرگ‌ترین شهر استرالیا، مؤلفه‌های معماری سنتی مساجد را با معماری مدرن تلفیق کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از دیزاین‌بوم؛ تصمیم ساخت این مسجد که متعلق به سازمان تبلیغ اسلامی استرالیا (AIM) است در سال 1996 اتخاذ شد، اما گرفتن مجوز ساخت آن به دلیل مخالفت برخی مقامات محلی، 17 سال طول کشید.

معماری این مسجد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. سقف این مسجد از مقرنس‌هایی ساخته شده که از معماری سنتی گنبدهای مساجد الهام گرفته شده است.

سقف داخلی این مسجد یک گنبد مرکزی دارد و تعداد زیادی گنبد کوچک‌تر نیم دایره‌ای سیمانی بر روی گنبد اصلی طراحی شده که نماد اسماء الحسنی است و با خوشنویسی اسلامی تزئین شده است.

در مرکز هر یک از این مقرنس‌های سیمانی در سقف این مسجد، یک منفذ 30 میلی‌متری دارد که نور طبیعی را وارد صحن مسجد می‌کند.
 
در معماری داخلی از رنگ و تزئینات رایج مساجد اثری نیست و در بخش‌هایی از آن از سنگ و چوب استفاده شده است.

این مسجد دارای دو صحن جداگانه است. یکی از آنها صحن عمومی است که مستقیما از خیابان می‌توان وارد آن شد و دیگری که بخش اداری و کلاس‌ها در گرداگرد آن قرار دارند، اختصاصی‌تر است و بیشتر در مواقع اعیاد و یا مراسم از آن استفاده می‌شود.
 
«آنجلو کاندالپاس» معمار استرالیایی یونانی طراحی این بنا را بر عهده داشته است. این مسجد با مساحت 550 متر مربع و گنجایش 300 نمازگزار در سال 2017 افتتاح شد.
مسجد پانچبول استرالیا، مسجدی با معماری منحصر به فرد
 
«پانچبول»؛ مسجدی با معماری منحصر به فرد در استرالیا
 
«پانچبول»؛ مسجدی با معماری منحصر به فرد در استرالیا
انتهای پیام
 
captcha