‌سردرگمی مبلغان برای تبلیغ دین در ساختار فضای مجازی
کد خبر: 3818193
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
خداوردی‌لو تبیین کرد؛

‌سردرگمی مبلغان برای تبلیغ دین در ساختار فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیر واحد‌های فرهنگی دیجیتال وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه بخشی از نامگذاری سال جاری، به تولید در حوزه محصولات دیجیتال مرتبط می‌شود، گفت: ساختار فضای مجازی نیاز به پژوهش‌ بیشتری دارد؛ باید در قدم اول خودمان را در این زمینه از سردرگمی خارج کنیم تا مبلغان دینی بتوانند در این فضا فعالیت کنند.

ابوالقاسم خداوردی‌لو، مدیر مراکز و واحد‌های فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ضرورت پرداختن به مبانی دینی و قرآنی در فضای مجازی و ارزیابی تولیدات محتوای دینی در این حوزه، گفت: امروز فضای مجازی‌ آثار متعددی بسیاری بر زندگی مردم داشته است که سهولت در ارتباطات داخلی و برون‌مرزی مهمترین اثر آن است. همین سهولت دسترسی باعث شده است تا خرید و دانلود محتوا‌های دینی و حتی بازدید از اماکن دینی و مذهبی نیز به‌ صورت چندرسانه‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه استفاده از مبلغان و مروجان دینی جزو فرصت‌های فضای مجازی است، افزود: امروز مسئله دین در فضای مجازی به شکل شبکه‌محور شکل گرفته و این شبکه‌محور بودن براساس انتخاب خود افراد است. اساساً در تبلیغات دینی شبکه‌محور، ارتباطات انتخابی است و فرد با افرادی که هم فکر و سلیقه اوست ارتباط برقرار می‌کند.

مدیر مراکز و واحد‌های فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در هر زمانی که رسانه‌ای به شکل نوین پدیدار شد، مبلغان و رهبران دینی سعی داشته‌اند تا از آن ابزار برای تبلیغ دین بهره گیرند. در حوزه فضای مجازی نخستین ابزار رادیو بود و بعد تلویزیون وارد شد. امروز هم در عصر فضای مجازی قرار داریم که در این عصر نیز رهبران و مبلغان دینی تلاش می‌کنند تا از ظرفیت‌های عجیب و بی‌نظیر این فضا برای اشاعه، تبلیغ و ترویج فرهنگ و دین استفاده کنند.

برای تبلیغ دین محدود به منبر شده‌ایم
وی با تأکید بر اثرگذاری فضای مجازی و فعالیت‌های مبلغان در تبیین مبانی دینی گفت: پیروان برخی از ادیان در کشورهای مختلف توانسته‌اند این فضا را به دست گیرند و در نهایت، استفاده خوب و اثرگذاری را از فضای مجازی داشته باشند، اما در کشور ما به دلیل اینکه سابقه تبلیغات دینی عمدتا منبرمحور بوده است، استفاده از فضای مجازی برای ترویج دین تا حدودی کمرنگ‌تر بوده است.

خداوردی‌لو ادامه داد: منبر به منزله یک رسانه اثرگذار در حوزه دین نقش مؤثری داشته است، اما از ظرفیت فضای مجازی هنور به شکل شایسته و بایسته برای تبلیغ دین استفاده نشده است؛ دلیل این موضوع هم به ماهیت و کارکرد فضای مجازی و ساختار آن بازمی‌گردد که نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد؛ لذا باید در قدم اول خودمان را در این زمینه از سردرگمی خارج کنیم تا مبلغان دینی بتوانند در این فضا فعالیت کنند.

مدیر مراکز و واحد‌های فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر عملکرد بخش خصوصی برای فعالیت و تولید محتوا در حوزه دینی و قرآنی در بستر فضای مجازی، گفت: از دو سال پیش در روند برنامه‌های معاونت مرکز ملی فضای مجازی تلاش کردیم تا بخش خصوصی را به منزله یک ضلع اصلی در کنار خود و همراه با نگارش سیاست‌ها، ضوابط، مقررات و فعالیت‌های مرکز داشته باشیم و نظارت‌های آن‌ها را هم دریافت کنیم. مفتخریم اعلام کنیم که در سال گذشته رضایت بالغ بر ۳۲۵ نفر از فعالان بخش خصوصی را در مورد محتوای تولید شده اخذ کردیم.

خداوردی‌لو بیان کرد: تقریباً در چند حوزه فضای مجازی به صورت آزمایشی، دستاورد‌های خوبی را هم در ایران و هم در منطقه داشته‌ایم. برای مثال در حوزه اپ‌استور توانستیم نیاز‌های قابل توجهی را در کشور برطرف کنیم. در حوزه گیم و آموزش هم اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و یکی از مؤسسات توانسته با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانشجویی که در فضای مجازی جذب کرده، فقط در کشور افغانستان هشت هزار نفر را بپذیرد. این مؤسسه توانسته با ۱۰ سال فعالیت به این جایگاه برسد و رتبه ششم دنیا را در آموزش‌های آنلاین کسب کند. جالب است که بدانید مدیرعامل این شرکت خصوصی گفته است که ۱۰ سال پیش و فقط با یک کوله‌پشتی از شهرستان به تهران آمد و امروز به این دستاورد رسیده است. این عملکرد نشان می‌دهد که در فضای مجازی می‌توانیم فعالیت‌های گسترده‌ای را با وجود نخبه‌ها و استعداد‌های کشور انجام دهیم.

مدیر ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: بخشی از نامگذاری سال رونق تولید، به تولید در حوزه محصولات دیجیتال مرتبط می‌شود و وظیفه داریم این موضوع را بجد پیگیری کنیم؛ دوستان هم باید در این حوزه سنگ تمام بگذارند، اما این رونق تولید بدون تحریک تقاضا، کار را سخت‌تر می‌کند، در حالی که رسانه‌ها می‌توانند موجب تحریک تقاضا شوند.
 
ضرورت برگزاری نشست‌های علمی و اندیشه‌ای در مورد کسب‌وکار‌های فرهنگی دیجیتال 
وی با اشاره به اینکه آثار، محصولات و رویداد‌های فرهنگی دیجیتال در کشور باید مور‌د نقد قرار گیرند، گفت: ما کرسی نقد نداریم و این رسانه‌ها هستند که این کار‌ها را انجام می‌دهند و نقاط ضعف و قوت را برجسته می‌کنند. این اکوسیستم به نقد و بررسی نیازمند است؛ لذا باید نشست‌های علمی و اندیشه‌ای را در موضوع کسب‌وکار‌های فرهنگی دیجیتال برگزار کنیم؛ این موضوع یکی از نیاز‌های اساسی کشور برای رونق تولید در حوزه دیجیتال با محتوای فرهنگی و دینی است.

خداوردی‌لو با بیان اینکه فرهنگ مصرف و نیاز‌های مردم در حوزه محتوا‌های فرهنگی نه‌ تنها کم نشده، بلکه افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در این جریان بستر‌های عرضه متفاوت شده و برخی به فضای ابری و امثال این‌ها رفته است. برخی از شرکت‌ها به دلیل مشکلاتی، با تغییر بستر تولید محصولات نتوانستند خودشان را تغییر دهند و یا به آن برسند، در حالی که یک اپلیکیشن ساده می‌تواند حدود ۵۰۰ هزار نفر مخاطب داشته باشد و این نشان می‌دهد که تب مصرف از این محتوا در ایران بسیار بالا رفته است.
 
انتهای پیام
captcha