تهیه لباس حجاج ایرانی 2 استان از صنایع دستی توبافی خراشاد
کد خبر: 3818209
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
محمودیان خبر داد:

تهیه لباس حجاج ایرانی 2 استان از صنایع دستی توبافی خراشاد

گروه جامعه ــ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی از تهیه لباس حجاج دو استان کرمان و خراسان‌جنوبی از محل صنایع دستی توبافی هنرمندان خراشاد در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان  میراث فرهنگی امروز، 20 خردادماه، مصادف با آغاز هفته گرامیداشت صنایع‌دستی برگزار شد.

وی عناوین هفته گرامیداشت صنایع دستی را از 20 تا 26 خردادماه، به ترتیب «صنایع‌دستی، رونق تولید، توسعه اشتغال»، «صنایع‌دستی، رهاورد سفر»، «صنایع‌دستی، مسئولیت اجتماعی»،‌ «صنایع‌دستی،‌ زنان، کودک و خانواده»،‌ «صنایع‌دستی، سفیر فرهنگی، پیام‌آور صلح و دوستی»، «صنایع‌دستی، فصل مشترک اقوام» و «صنایع‌دستی،‌ تولید ملی، افتخار جهانی» اعلام کرد.

محمودیان از جمله برنامه‌های هفته گرامیداشت صنایع‌دستی را تجلیل از پیشکسوتان، افتتاح بازارچه و مراکز آموزشی صنایع‌دستی، تورهای بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی، برگزاری نشست تخصصی، رونمایی از آثار و ... خواند و گفت:‌ مراسم نمادین نامگذاری خیابان استاد نجات‌الهی به گذر صنایع‌دستی نیز امروز، 20 خردادماه، با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مقامات کشوری برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تبیین اقدامات انجام شده در زمینه علمی‌سازی صنایع‌دستی به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت، گفت:‌ در سال 97 هفت هزار و 536 نفر از شاغلان صنایع‌دستی به جهت توانمندسازی تحت آموزش قرار گرفتند. همچنین 15 هزار و 650 نفر نیز در 348 روستا توانستند از آموزش‌های صنایع‌دستی بهره‌مند شوند.

محمودیان در ادامه این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت طی سال 98 و برنامه‌های سال جاری پرداخت و گفت: در حوزه تولید و حمایت از صنایع‌دستی در سال ۹۷ از محل صدور مجوزها موفق به ایجاد ۵۸ هزار و ۵۳۷ شغل مشخص در حوزه صنایع‌دستی شده‌ایم.

وی بر ضرورت ورود صنایع‌دستی به زندگی روزمره مردم تأکید و تصریح کرد: امسال لباس حجاج دو استان کرمان و خراسان‌جنوبی از محل صنایع‌دستی توبافی هنرمندان خراشاد تهیه می‌شود.

بیمه صنعتگران و هنرمندان 

وی به موضوع بیمه صنعتگران و هنرمندان اشاره و بیان کرد: با همکاری صندوق بیمه روستایی و عشایری و انعقاد تفاهم‌نامه، هنرمندان و صنعتگران روستایی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های این صندوق بیمه شدند، به طوری‌که تا پایان سال 97 تعداد چهار هزار نفر در حوزه روستایی از خدمات بیمه بهره‌مند گشتند. بیمه صنعتگران و هنرمندان در مناطق غیرروستایی نیز که با توقف پنج ساله مواجه شده بود، پس از نامه‌نگاری و پیگیری مجددا از سر گرفته شد و ۸۱۲ نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند. این روند در سال جاری نیز با جدیت ادامه داده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی در ادامه سخنان خود به ارائه تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه و تنفس شش ماهه برای هنرمندان و صنعتگران در سال ۹۷ اشاره کرد.

وی یادی از فعالیت‌های انجام شده در زمینه اصلاح قوانین و مقررات بازرگانی و صادرات صنایع‌دستی کرد و گفت:‌ سال گذشته کد تعرفه برای تمامی محصولات صنایع‌دستی صادراتی کتاب صادرات و واردات توسعه و تجارت اخذ شد. همچنین شرایطی در نظر گرفته شد تا امکان خروج محصولات نقره از کشور بر مبنای نقره خام و بدون ارزش‌افزوده برای صادرکننده محاسبه شود. در سال ۹۷ با هدف ساماندهی بازار به نفع صنعتگران و هنرمندان ورود رسمی کالاهای صنایع‌دستی غیرایرانی به کشور ممنوع شد، بدین منظور برای مبارزه با قاچاق صنایع‌دستی دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالاهای صنایع دستی تدوین و توسط ریاست سازمان به 30 استان ابلاغ شد؛ در این راستا چندین محموله کالای صنایع‌دستی غیرایرانی نیز کشف و ضبط شد.

وی میزان صادرات صنایع‌دستی را براساس آمار رسمی گمرکات کشور ۲۸۹ میلیون دلار بدون احتساب زیورآلات و فرش از مبادی رسمی دانست که با رشد سه درصدی مواجه بوده است و گفت: فروش داخلی نیز هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۶ معادل ۱۰ درصد رشد داشته است.

طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی

برگزاری ۲۹ نمایشگاه با مشارکت ۱۴۴ هنرمند در خارج از کشور طی سال 97 نیز از دیگر مواردی بود که محمودیان در گزارش خود بدان اشاره کرد و افزود: طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی با محوریت طراحی، برندسازی و بسته‌بندی از سال گذشته در دستورکار قرار گرفته است. این طرح به منظور بالا بردن سطح سفارشات و حجم تولید دنبال می‌شود که از مصادیق آن تهیه جلد قرآن برای ماشین‌های دنا از سوزن‌دوزی بلوچ است. این همکاری با شرکت ایران خودرو انجام شد و در سال ۹۷ چهار هزار جلد سوزن‌دوزی قرآن تهیه شد. این تعداد در سال ۹۸ به ۴۰۰ هزار جلد سوزن‌دوزی برای قرآن‌های کریم ماشین‌های دنا خواهد رسید.

محمودیان در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های انجام شده در راستای ترویج صنایع‌دستی اشاره و بیان کرد: مستند «دست‌آفریده‌ها» تولید و به عنوان مستند برتر برگزیده شد. همچنین از سال گذشته به حوزه اسباب‌بازی، عروسک و کودکان نیز ورود پیدا کرده و از این ظرفیت برای معرفی صنایع‌دستی بهره گرفتیم.

محمودیان از تلاش برای احیای رشته‌های صنایع‌دستی مغفول مانده خبر داد و گفت: درصدد توانمندسازی افراد در ۱۷ رشته مشخص صنایع‌دستی هستیم؛ همچنین کمپین «من ایرانی‌ام،‌ صنایع دستی ایران را دوست دارم» به صورت جدی در سال جاری نیز دنبال می‌شود.

پنجشنبه‌های با صنایع دستی

«پنجشنبه‌های با صنایع دستی» نیز از دیگر مواردی بود که محمودیان بدان اشاره کرد و افزود: این طرح از استان اصفهان و قزوین با محوریت ارائه تخفیف ۱۰ درصدی به خریداران صنایع‌دستی در روزهای پنجشنبه آغاز شد و ادامه خواهد داشت.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی از انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد برکت به نفع هنرمندان و صنعتگران خبر داد و گفت: وام ۱۰ تا ۴۰ میلیونی با بازپرداخت ۳۰ ماهه و تنفس شش ماهه نیز به هنرمندان ارائه می‌شود.

خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی سیل به حوزه صنایع‌دستی

بخشی از سخنان محمودیان مرتبط با استان‌های سیل‌زده بود. وی میزان خسارت وارده به حوزه صنایع‌دستی در استان‌های سیل‌زده را ۱۶۰ میلیارد تومان برآورد کرد که در حوزه‌های زیرساختی، کارگاهی، مواداولیه و تجهیزات بوده است و گفت: با دبیرخانه مشاغل خانگی نیز مذاکراتی انجام شده است تا نسبت به ارائه تسهیلات اقدام شود.

ساره بیات؛ سفیر صنایع‌دستی کشور نیست

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تعیین تکلیف ساره بیات از هنرمندان کشور به عنوان سفیر صنایع‌دستی، گفت: با توجه به حاشیه‌های پیش آمده، در حال حاضر این بازیگر در نقش سفیر صنایع‌دستی فعالیتی ندارد و به دنبال انتخاب گزینه مناسب‌تری هستیم.

محمودیان به شرایط تحریم و تولیدات صنایع دستی نیز اشاره‌ای داشت و گفت: صنایع‌دستی بنا به ماهیت فرهنگی و هنری که دارند می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند؛ در حال حاضر نیز با وجود قرار گرفتن در شرایط تحریم با کاهش سفارشات مواجه نشده‌ایم.

انتهای پیام

captcha