کیفیت و تنوع؛ ویژگی منحصر به‌فرد صنایع دستی اصفهان
کد خبر: 3818210
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

کیفیت و تنوع؛ ویژگی منحصر به‌فرد صنایع دستی اصفهان

گروه فرهنگی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: صنایع دستی در کشورهای اروپایی از لحاظ کمی توسعه و گسترش پیدا کرده، ولی از لحاظ کیفی، کیفیت صنایع دستی اصفهان را ندارند.

کیفیت صنایع دستی اصفهان در دنیا بی‌نظیر است

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، به مناسبت روز صنایع دستی اظهار کرد: در استان اصفهان 199 رشته صنایع دستی شناسنامه‌دار وجود دارد، که از این تعداد ۱۹۶رشته مستقیما تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی است، سه رشته صنایع دستی مرتبط با فرش نیز در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
وی افزود: 70 درصد صادرات صنایع دستی کشور مربوط به تولیدات هنرمندان استان اصفهان است، ولی این میزان صنایع دستی در خود اصفهان صادر نمی‌شود که بتوانیم آمار مشخصی از آن ارائه دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: اکنون حدود چهل هزار نفر در عرصه صنایع دستی در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند، البته بیش از 10 الی 20 هزار نفر نیز به صورت آزاد و غیرمستقیم در عرصه صنایع دستی فعالیت دارند که فاقد کارت شناسایی‌ صنایع دستی هستند، ولی در این عرصه فعالیت می‌کنند.
الهیاری ادامه داد: اصفهان هم از نظر تنوع صنایع دستی و هم از نظر کیفیت، جایگاه ممتاز و ویژه‌ای در کشور و حتی دنیا دارد، زمانی که ما کشورمان را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که صنایع دستی این کشورها از لحاظ کمی توسعه و گسترش پیدا کرده، ولی از لحاظ کیفی، کیفیت صنایع دستی اصفهان را ندارند.
وی تصریح کرد: دامنه تولیدات کیفی صنایع دستی گسترده است، برخلاف اینکه در دنیا صنایع دستی فاخر و دارای کیفیت ویژه و هنری معمولا مربوط به طیف محدودی از تولیدکنندگان است، ولی در اصفهان به بحث کیفیت توجه بیشتری می‌شود، زیرا صنایع دستی اصفهان دارای پیشنه و سابقه بسیار ارزشمندی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: صنایع دستی مشکلات خاص خود را دارد. تأمین مواد اولیه با توجه به نوسانات اخیری که در بازار و قیمت‌ها ایجاد شده، یکی از مشکلات حوزه صنایع دستی است. مسائل معیشتی هنرمندان و بیمه آن‌ها نیز یکی دیگر از مشکلات صنایع دستی محسوب می‌شود.
انتهای پیام

captcha