فوت 97 هزار نفر در سال 97 به علت فشار خون بالا
کد خبر: 3818250
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
هشدار مشاور وزیر بهداشت:

فوت 97 هزار نفر در سال 97 به علت فشار خون بالا

گروه سلامت ــ مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فشار خون در کشور ما بین زنان به علت اضافه وزن و ساختارهای هورمونی بیشتر از مردان است، هشدار داد: سال ۹۷ حدود ۹۷ هزار نفر فقط به خاطر فشار خون در کشور فوت کردند.

فوت 97 هزار نفر در سال 97 به علت فشار خون بالابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت، امروز، 20 خردادماه، در نشست خبری خود به مناسبت آغاز فاز اجرایی بسیج فشار خون، اظهار کرد: 65 درصد افراد بالای 60 سال به فشار خون مبتلا هستند، در حال حاضر فشار خون عامل اصلی 20 درصد مرگ‌های ایران است، در سال گذشته، 97 هزار نفر بر اثر ابتلا به فشار خون بالا از دنیا رفتند.

وی با اشاره به شیوع دوباره سرخک در اروپا و آمریکا گفت: این دولت‌ها از مردم درخواست می‌کنند که به کمپین دریافت واکسن بپیوندند در حالی‌که مردم ما نیاز به این کمپین ندارند و خود به دنبال واکسن می‌آیند؛ باید قدر این مردم را دانست.

اکبری در ادامه با بیان اینکه بروز فشار خون در میان بانوان بیشتر است، گفت: اگرچه بروز فشار خون در میان بانوان به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر است، اما آنها بیشتر مراقب سلامت خود هستند و متأسفانه مردان چندان به این موضوع توجه نشان ‌نمی‌دهند.

21 درصد مردم ایران از فشار خون رنج می‌برند

وی در ادامه با بیان اینکه آخرین گزارش‌های ما حاکی از این است که 21 درصد مردم ایران از فشار خون رنج می‌برند، اظهار کرد: این کمپین هشت درصد به میزان مبتلایان اضافه کرد، ضمن اینکه 50 درصد فشار خونی‌ها یا در مورد فشار خون خود چیزی نمی‌دانستند یا اینکه آن را کنترل نمی‌کردند. در این کمپین ما می‌خواهیم هم افراد جدید را شناسایی کنیم و هم اینکه این افراد را تحت مراقبت قرار دهیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه تحت نظر قرار دادن بیماران فشار خونی کار بسیار دشواری است، تأکید کرد: نباید بعد از ابتلا به فشار خون بالا، آن را رها کرد. فشار خون از ایجاد خستگی تا بیماری‌های قلبی و سکته را سبب می‌شود و باید مردم را برای کنترل فشار خون تشویق کرد.‌

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از عوامل ایجاد فشار خون ژنتیک افراد است، تصریح کرد: این فرد در هر صورت به فشار خون مبتلا می‌شود اما باید کاری کرد که به جای 30 سالگی در 70 سالگی به فشار خون مبتلا شود، این امر جز از طریق سبک زندگی ایجاد نمی‌شود.

اکبری تأکید کرد: یکی از عوامل ابتلا به فشار خون نمک است، ما سه برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنیم، باید دانست منظور ما از نمک، سدیم است، نان‌هایی که در فرایند تولید خود از جوش‌شیرین استفاده می‌کنند سرشار از سدیم هستند، جذب سدیم نیز باعث کمبود پتاسیم در بدن شده و یک‌سری اختلالات را به وجود می‌آورد، متأسفانه در حال حاضر هیچ غذای فرآوری شده‌ای در بازار وجود ندارد که نمک بیش از حد استاندارد نداشته باشد.

تغییر ذائقه کودکان ایرانی در مصرف شیر

مشاورعالی وزیر بهداشت در ادامه نسبت به تغییر ذائقه کودکان ایرانی در مصرف شیر هشدار داد و گفت: متأسفانه  ذائقه کودکان ما در مصرف شیر سفید و بدون طعم در حال تغییر است، تبلیغات زیادی نیز برای مزه‌دار کردن شیر و مصرف شیرهای مزه‌دار انجام می‌شود که این امر در آینده روی عادت غذایی کودکان انجام شده و مشکلات بسیاری را در آینده به وجود می‌آورد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با مصرف سبزی و میوه نیز اظهار کرد: مصرف میوه و سبزی در کشورمان، یک سوم از میزان نیاز طبیعی بدن کمتر است، در بعضی از استان‌های کشور اصلا میوه و سبزی وارد نمی‌شود، در یک برحه زمانی در استان گلستان بالاترین میزان سرطان مری به دلیل عدم مصرف سبزی و میوه در کشور وجود داشت اما از سال 73 با ایجاد برنامه مصرف سبزی و میوه در این استان، طی 9 سال رتبه سرطان مری را در این استان کاهش دادیم.

اکبری در ادامه با اشاره به نقش غلات در کاهش ابتلا به فشار خون اظهار کرد: خوشبختانه در این مورد وضعیت بدی نداریم، روزانه 330 گرم غلات از طریق نان مصرف می‌کنیم اما متأسفانه یکی از مشکلات ما همچنان جدا کردن سبوس از نان است؛ این امر فیبر موجود در غلات را از بین می‌برد، از سوی دیگر اضافه کردن سبوس به خمیر در حال پخت هم که در نانوایی‌ها انجام می‌شود، خطرناک بوده و آن سبوس اضافه شده را تبدیل به ذغال می‌کند، این درحالیست که باید سبوس درفرایند پخت نان مورد استفاده قرار گیرد.

وی یادآور شد: مصرف نان قهوه‌ای به دلیل داشتن سبوس بهتر از نان سفید است، ضمن اینکه همه شیرینی‌ها به دلیل داشتن جوش شیرین و بکینگ‌پودر خطرناک است.

لزوم مصرف حبوبات برای کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

مشاور عالی وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم مصرف حبوبات برای کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اظهار کرد:  مردم کمتر از ۵۰ درصد از حد نیاز خود از حبوباتی مانند ماش، عدس، لوبیا و غیره استفاده می‌کنند، وقتی بسیج فشار خون راه‌ می‌اندازیم، بخشی از آن سنجش فشار خون است، در حالی‌که بخش دیگر کارهای حاکمیتی است تا این‌ موارد را به سفره مردم بازگردانیم.

وی با اشاره به اهداف کمپین کنترل فشار خون یادآور شد: انتظار داریم با راه‌اندازی این کمپین فشار خون 40 میلیون نفر را کنترل کرده و دو میلیون نفر جدید را کشف کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان در ادامه با بیان اینکه استرس نیز بر ایجاد فشار خون تأثیر دارد، گفت: استرس‌ها دو دسته حاد و مزمن هستند. مهمترین تأثیر استرس تأثیرات کورتونیک است، این نوع استرس مضمن بوده و بیشترین تأثیر را در ایجاد فشار خون دائمی دارد. نوع دیگر استرس، حاد است که تأثیر لحظه‌ای و خطرناکی دارد اما تأثیر ماندگاری ندارند لذا باید آرامش را با خود تمرین کنیم و یاد بگیریم که با خود مهربان باشیم.

وی با تأکید بر لزوم ترویج شادی در کشور گفت: ما از جمله مردمی هستیم که چندان شاد نیستیم و بیشتر ناشادمانی خود را ابراز می‌کنیم. تمایل زیادی دارم که پویش شادی یا شادمانی را ایجاد کنم. شادمانی عمومی به هورمون آکسی‌توسین بستگی دارد. زمانی که جامعه خوشحال است، میزان آکسی‌توسین در بدن بالا می‌رود و این شاخصی برای اندازه‌گیری شادمانی شده است. هرگونه شادی و برنامه‌ای منجر به شادمانی پایدار نمی‌شود، شادمانی باید تعریف شود. شادی یک مادر برای موفقیت کودکش، از جمله شادی‌های پایدار است؛ باید این نوع شادی را گسترش دهیم.

انتقاد از تبلیغات تلویزیونی

مشاور عالی وزارت بهداشت در ادامه با انتقاد از تبلیغات تلویزیونی گفت: باید به مردم گفته شود که امکان ندارد با ویتامین D روغن، مشکل کمبود این ویتامین حل شود. در بسیاری از برنامه‌های پخت غذای تلویزیون این نوع روغن‌ها تبلیغ می‌شوند و این در حالی است که این نوع ویتامین D تأثیری ندارد. آیا مردم باید چربی و کالری بالا بگیرند تا ویتامین D بدن تأمین شود، در حالی که راه‌های بهتری برای تامین این ویتامین وجود دارد.

وی با بیان اینکه در مصرف روغن باید به میزان اسید چرب اشباع و اسید ترانس موجود در روغن توجه کرد، گفت: میزان ترانس موجود در روغن باید صفر و میزان اسید چرب اشباع موجود باید حدود ۱۰ درصد و کمتر از آن باشد. کار اسید چرب اشباع این است که قدرت متابولیسم بالایی دارد و در دیواره عروق باقی می‌ماند. اسید چرب اشباع شده به سمت ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی می‌رود. باید به مردم آموزش داد که حتی اگر روغن سالم هم می‌خرند، نباید مصرف آن را زیاد کنند و فقط یک درصد کالری باید از روغن تأمین شود. ریختن روغن روی سالاد و برنج اشتباه است. هر گرم روغن، ۹ کالری انرژی می‌دهد.

اکبری تأکید کرد: هیچ تفاوتی بین روغن‌هایی مانند روغن کنجد و زیتون و غیره نیست، مهم این است که باید برای همه این روغن‌‌ها محدودیت مصرف وجود داشته باشد.

اکبری با انتقاد از تبلیغات در مورد مصرف نمک‌های مختلف گفت: انواع مختلفی از نمک در بازار است در حالی‌که کارخانه‌های یونیزاسیون و شستشوی نمک بسیار کم هستند، بسیاری از این موارد از سنگ نمک تولید می‌شود، یعنی این سنگ‌های نمک از معادن بیرون آمده و پودر شده و به آن ید اضافه می‌شود.

وی در رابطه با نظارت بر تولید این نمک‌ها گفت: وزارت بهداشت فقط می‌تواند میزان مصرف نمک را تعیین کند و استاندارد آن باید توسط مؤسسه استاندارد تأمین شود. با وجود این همه نمک متنوعی که در بازار وجود دارد، بعید است که همه آنها استاندارد لازم را داشته باشند.

مصرف نمک دریایی

اکبری یادآور شد: برخی افراد نیز به علت نادانی یا هر دلیل دیگری می‌گویند که سنگ نمک مصرف کنید. از این بدتر مصرف نمک دریایی است؛ در پزشکی باید بدانیم چه چیزی مصرف می‌کنیم. در نمک دریایی چه چیزی وجود دارد که باید آن را مصرف کنیم باید این‌ها را به مردم بگوییم و گرنه این ظلم آشکار به مردم است و باید با آن مقابله شود.

انتهای پیام

 

captcha