اختصاص بخش عمده پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد به موضوع آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3818261
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد خبر داد:

اختصاص بخش عمده پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد به موضوع آسیب‌های اجتماعی

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما ظرفیت علمی پرداختن به مسئله آسیب‌های اجتماعی را دارند، اما این هدف به خوبی محقق نشده است، گفت: دانشگاه آزاد ناظر به نیازهای جامعه خواهد بود و رساله‌ها و پایان نامه‌ها از این پس در این مسیر و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری انجام می‌گیرند.

به گزارش ایکنا؛ مقام معظم رهبری همواره بر ورود پیشرفت‌آفرین و رونق‌بخش دانشگاه‌ها در مسائل مختلف کشور تأکید کرده‌اند و آن را از جمله وظایف دانشگاه‌ها برمی‌شمارند. نمونه‌ای از این موارد مسئله «آسیب‌های اجتماعی» است که رهبر انقلاب اسلامی، در آخرین دیدار خود با اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، به نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در این زمینه تأکید کردند و فرمودند، آسیب‌های اجتماعی از جمله مسائلی است که استادان دانشگا‌ه‌ها باید با اراده محکم به آن‌ها ورود کنند.

حجت‌الاسلام والسملمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره چگونگی ورود دانشگاه‌ها به مسئله آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: این یک انتظار به حق از سوی جامعه و نیز مقام معظم رهبری است که دانشگاه‌ها وارد عرصه مقابله با آسیب‌های اجتماعی شوند، تا هم آسیب‌شناسی درستی انجام دهند و هم علل و عواملی که باعث شده این اتفاقات در جامعه به وجود بیاید را استخراج کنند و به دنبال آن در پی دستیابی به نسخه، راه‌حل و راهکاری باشند که می‌توان برای حل معضلات اجتماعی و رفع آسیب‌های حاصل از آن‌ها ارائه کرد.
 
دانشگاه‌ها ظرفیت علمی پرداختن به آسیب‌های اجتماعی را دارند
وی با بیان اینکه دانشگاه یک مرکز علمی است و بودجه عظیمی دارد و این بودجه موارد مصرف زیادی دارد، ادامه داد: دانشگاه‌های ما رشته‌های خاص پرداختن به مسئله آسیب‌های اجتماعی را دارند و از نظر علمی این ظرفیت وجود دارد و انتظار هم همین است، اما متاسفانه رسیدن به این هدف به شکل شایسته‌ای محقق نشده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه و نیز دکتر ولایتی، رئیس هیئت مؤسس دانشگاه، اصرار داشتند که دانشگاه آزاد ناظر به جامعه باشد، یعنی ناظر به نیاز‌های جامعه باشد. براساس همین رویکرد، کاری جدی شروع می‌شود. هم‌اکنون در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که نگارش پایان‌نامه و رساله‌ از رسالت‌های دانشجویان این مقاطع است، تلاش شده لیست کاملی از موضوعات مورد نیاز جامعه تهیه شود و رساله‌ها و پایان نامه‌ها از این پس در این مسیر و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری انجام شوند.
 
تشکیل ۴۰۰ کارگروه در واحد‌ها برای اجرای دستورالعمل آراستگی
حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری همچنین درباره روند اجرای دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری در دانشگاه آزاد گفت: این دستورالعمل از مهرماه سال ۹۷ تصویب و به واحد‌ها ابلاغ شد و به صورت جدی در حال پیگیری از سوی واحد‌هاست. ما نیز در ستاد به صورت مستمر اجرای کار را پیگیری می‌کنیم. در هر یک از واحد‌ها هم یک کارگروه ویژه با عنوان آراستگی، پوشش و شئون فرهنگی تشکیل شده و در مجموع ۴۰۰ کارگروه برای اجرای این دستورالعمل کار می‌کنند. تلاش شد تا آموزش‌های مختلفی در ضمن اجرای این طرح ارائه شود تا مجریان واحد‌ها بدانند چگونه کار کنند که کار آن‌ها دلزدگی ایجاد نکند. در این زمینه انجام اقدامات فرهنگی مقدم بر هر کار دیگری است.
 
خلأ قانونی در زمینه رعایت پوشش در دانشگاه‌ها مضر است
وی ادامه داد: در اجرای این دستورالعمل، مرحله به مرحله جلو می‌رویم. بنده خوشحال و‌خوش‌بین به آینده اجرای این طرح هستم. دانشجوی ما علاقه‌مند است براساس یک قانون عمل کند و طبق یک چارچوب به پیش رود. بسیاری از دانشجویان می‌گویند اگر این قانون است ما رعایت می‌کنیم. پیش از این بی‌قانونی بود، بی‌قانونی هم مضر است. ما در رابطه با آراستگی، عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد امروز قانون داریم. این قانون ابلاغ شده و بیش از یک هزار ساعت کار کارشناسی روی آن انجام گرفته است و طبق دستور شورای دانشگاه، بررسی پیشرفت کار تا امروز باید انجام شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد درباره اینکه چرا این عنوان برای طرح انتخاب شده، گفت: اگر عنوان طرح مانند دیگر دانشگاه‌ها، نام عفاف و حجاب بود، شاید شاهد مقاومت دانشجویان در برابر آن بودیم، اما عنوان طرح دانشگاه آزاد در این زمینه؛ آراستگی و شئون رفتاری است و همین عنوان با فضای دانشجویی نسل جوان سازگاری بیشتری دارد. حقیقتا هم رعایت پوشش و شئون رفتاری، در راستای اوامر الهی است و همان چیزیست که قرآن بر آن تأکید دارد. البته در قرآن کلمه «حجاب» نیامده و بحث پوشش مطرح است، لذا در انتخاب عنوان طرح هم سعی شد، دقت شود.

وی همچنین درباره زمان برپایی مراسم سالروز تأسیس دانشگاه آزاد و برنامه‌های دانشگاه در این روز، افزود: روز‌های ۲۲ و ۲۳ خردادماه، مراسم سی‌و‌هفتمین سال تأسیس دانشگاه آزاد برگزار می‌شود و همه رؤسای واحد‌ها در تهران گرد هم می‌آیند و یک دوره آموزشی و گفت‌وشنود خواهند داشت. این مراسم بیشتر جنبه کارگاهی دارد.

انتهای پیام
captcha