واردات بی‌رویه؛ زنگ خطر صنایع دستی
کد خبر: 3818286
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶

واردات بی‌رویه؛ زنگ خطر صنایع دستی

کانون خبرنگاران نبأ ــ از مشکلات مهم تولید‌کنندگان صنایع دستی در ایران استفاده از مواد اولیه وارداتی در تولید برخی از محصولات است که به دلیل نوسانات قیمت دلار و وجود واسطه‌ها این مواد با قیمت بالایی به دست تولیدکنندگان می‌رسد؛ این مسئله باعث گران‌شدن محصول و در نهایت عدم توانایی تهیه مواد اولیه از سوی واحدهای تولیدی می‌شود.

ابوالفضل ابراهیمی، رئیس انجمن صنفی سازندگان زیور آلات سنتی و صنایع دستی استان قم در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به مناسبت روز جهانی صنایع دستی(10 ژوئن) برابر با 20 خرداد ضمن بیان این مطلب گفت: صنایع دستی به مجمومه هنرهایی اطلاق می‌شود که ساخت آن محصول به صورت دستی است. به‌طور کلی این مجموعه‌ها در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند و عمدتاً به صورت بین‌المللی نیز فعالیت می‌کنند. برخی از صنایع دستی طی 300 سال گذشته به دلیل نبود استاد کار جهت آموزش شاگرد و یا عدم استقبال مصرف‌کننده از بین رفته‌اند.

وی افزود: استان قم با وجود 2500 استاد در حوزه صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای در این حوزه و به ویژه زیور آلات دست‌ساز نسبت به سایر شهرهای کشور و حتی در سطح بین‌المللی دارد.

ابراهیمی گفت: با توجه به اینکه اکثر مواد مصرفی و اولیه تولیدات صنایع دستی ایران در خود کشور تولید می‌شود، این صنعت دارای امکانات ارز‌آوری بالایی برای اقتصاد کشور است و با توجه به کوچک بودن کارگاه‌ها اشتغال‌زایی بالایی را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد. به طور مثال صنعت زیور آلات استان قم با وجود 800 واحد تولیدی، دارای 1200 نفر شاغل مستقیم است.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی صنایع دستی، به‌صورت مداوم با مشکلاتی جهت فعالیت خود روبه‌رو هستند. به طور مثال در سال 1389 قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که به هنرمندان صنایع دستی بیمه تأمین اجتماعی با درصد پایین تعلق بگیرد که این قانون تا سال 1391 بیشتر دوام نداشت و بعد از آن دیگر سهمیه‌ای بابت بیمه به هنرمندان تعلق نگرفت و با توجه به پیگیری‌های مستمر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نتیجه‌ای در برنداشت.
رئیس انجمن صنفی سازندگان زیور آلات سنتی و صنایع دستی استان قم گفت: مشکل دیگر وجود دلالان و واسطه‌ها در بازار صنایع دستی است که باعث عدم ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با مشتری‌های اصلی می‌شود و این امر منجر به کاهش حاشیه سود هنرمندان صنایع دستی و افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی شده و در نهایت سود اصلی به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود. این افزایش قیمت‌ها و حضور محصولات وارداتی و صنعتی مشابه که با قیمت بسیار پایین‌تری در بازار عرضه می‌شود؛ باعث تضعیف روحیه تولید در واحدهای تولیدی صنایع دستی شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات تولید‌کنندگان صنایع دستی در ایران استفاده از مواد اولیه وارداتی در تولید برخی از محصولات است که به دلیل نوسانات قیمت دلار و وجود واسطه‌ها این مواد با قیمت بالایی به دست تولیدکنندگان می‌رسد. لذا از مسئولین ذی‌ربط انتظار می‌رود که توجه بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشند و با فرآوری این مواد و بالا بردن سطح کیفی تولیدات داخلی، از واردات بی‌رویه مواد اولیه در کشور جلوگیری کنند زیرا این مسئله باعث گران‌شدن و در نهایت باعث عدم توانایی تهیه مواد اولیه از سوی واحدهای تولیدی می‌شود.

ابراهیمی ضمن تشکر از مسئولان استانی بابت حضور صنعتگران و هنرمندان استان قم در بازارهای خارجی در شش ماهه دوم سال گذشته، گفت: صنایع دستی نماد فرهنگی کشور است و با حضور در بازارهای جهانی، به تعبیری سفیران فرهنگی ایران برای تبلیغ فرهنگ ایرانی به خارج از کشور سفر می‌کنند، اما به جهت آن که اکثر تولیدکنندگان صنایع دستی از لحاظ توان مالی ضعیف هستند؛ امکان صرف هزینه برای تقویت جایگاه محصولات خود در بازارهای داخلی و صادراتی را ندارند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با حمایت مسئولان برای حضور هدفمند تولیدکنندگان صنایع دستی در بازارهای صادراتی می‌توان شاهد تقویت برند صنایع دستی ایران در سطح جهان شده و شاهد ارزآوری و اشتغال‌زایی چشم‌گیری در این بخش باشیم.

سیدمحمدمهدی مؤذن

انتهای پیام

captcha