ضرورت توجه به پژوهش‌های میدانی در جایزه «فیروزه»
کد خبر: 3818311
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

ضرورت توجه به پژوهش‌های میدانی در جایزه «فیروزه»

گروه ادب ــ نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره جایزه فیروزه با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی و اعضای شورا صبح امروز، 20 خردادماه، در معاونت امور فرهنگی برگزار شد.

ضرورت توجه به پژوهش‌های میدانی در جایزه «فیروزه»به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی در این جلسه با اشاره به میزان تأثیرگذاری کالا‌های فرهنگی و ضرورت توجه به آن بیان کرد: کالا‌های فرهنگی بسیار گسترده و فراگیرتر هستند از این رو توجه به کالا‌های فرهنگی اجتناب‌ناپذیر است. جایزه فیروزه با چنین هدفی تأسیس شد و نیازمند آن است که بیشتر در جامعه معرفی شود. این جایزه فرهنگی نیاز به تبلیغات بیشتر به ویژه در فضای مجازی دارد تا آثار برگزیده معرفی شود و مورد حمایت قرار گیرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از روزمره شدن فعالیت جشنواره‌ها در ایران گفت: متأسفانه جشنواره‌ها در ایران خیلی زود به ضد خود تبدیل می‌شوند. هدف از ایجاد جشنواره‌ها حمایت از تولیدکنندگان و دادن انگیزه به آن‌ها برای فعالیت بیشتر است، اما در ایران جشنواره‌های زیادی داریم که نقش آن‌ها مبهم است یا اینکه خیلی زود نقش خود را از دست می‌دهند و به یک جشنواره نمادین تبدیل می‌شوند.

جوادی با تأکید بر حمایت از پژوهش‌های میدانی در جشنواره فیروزه گفت: یکی از اقدامات خوب در جایزه فیروزه توجه به پژوهش‌های آکادمیک بود، اما باید تلاش شود در این حوزه به سمت پژوهش‌های میدانی و بازاریابی حرکت کنیم. توجه به بحث‌های آکادمیک اگر چه می‌تواند بنیاد‌های نظری را قوی کند، اما باید جنبه عملیاتی و اجرایی شدن پژوهش‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این حوزه باید انعطافات اقتصادی را مدنظر قرار دهیم و واقعیت‌ها را ببینیم. همچنین در این پژوهش‌ها می‌توانیم به سمت گسترش ارتباطات با کشور‌های منطقه برویم و از ظرفیت اقوام خود برای این منظور استفاده کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گسترش جشنواره فیروزه به خارج از مرز‌های کشور و بین‌المللی کردن آن نیز گفت: این جشنواره قابلیت بین‌المللی شدن دارد و حتی می‌توان از ظرفیت آن برای حضور در بازار‌های کوچک منطقه‌ای استفاده کرد. برای این منظور می‌توان در نمایشگاه‌های خارجی به تبلیغ ظرفیت‌های جایزه فیروزه پرداخت و با این اقدام دیگر کشور‌ها را به حضور در ایران ترغیب کنیم.

جوادی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت استان‌ها در برگزاری این جشنواره تأکید کرد و گفت: در کنار تقویت ابعاد بین‌المللی توجه به پتانسیل‌‎ داخلی نیاز به توجه و سیاست‌گذاری دارد. بسیاری از استان‌های کشور ظرفیت‌های خوبی در حوزه اسباب‌بازی و کالا‌های فرهنگی دارند و می‌توان از این استان‌ها دعوت کرد تا از فرصت جشنواره برای معرفی پتانسیل خود و بازرایابی بهره ببرند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های جایزه فیروزه تلاقی اقتصاد و فرهنگ است و در این راه فرهنگ محملی برای کارآفرینی و تولید تلقی می‌شود. پویایی جایزه فیروزه با انجام این امور محقق می‌شود، زیرا که به رونق تولید و حمایت از کالای داخلی منجر خواهد شد.

جوادی ادامه داد: جایزه فیروزه در طول چهارسال برگزاری به آن ثبات دست پیدا کرده است و باید به دنبال اثربخشی این جایزه باشیم که تا چه اندازه به رونق تولید و کاهش واردات خارجی منجر شده است. خوشبختانه امسال نیز با حمایت‌های معاون فرهنگی انتظار داریم بودجه این جشنواره تقویت شود.

در ادامه این جلسه علی فریدونی، دبیر برگزاری جشنواره فیروزه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های جشنواره در سال گذشته پرداخت و گفت: در چهارمین دوره جشنواره فیروزه ۱۷۰۰ اسباب بازی، ۲۶۰۰ نوشت افزار، ۲۵۰۰ کالای فرهنگی و کتاب، ۵۵۰ پژوهش و ۵۵ استارت آپ فرهنگی شرکت داشتند.

انتهای پیام

captcha