اولویت با آینده‌پژوهی است
کد خبر: 3818317
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸

اولویت با آینده‌پژوهی است

یکی از ابعاد آمادگی برای آینده این است که بتوانید تعریف درستی از آن داشته باشید. این امر مستلزم پیدایش نقشها و بازیگران جدید و گفتگو در مورد تحولات آینده است. شاید مهمترین وجه این بحث، مشتریان آینده هستند.

 به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: مشتریان در حال تغییر هستند، اما سوال مهم این است که چه کسی این تغییرات را هدایت می کند؟ مثلا، چه کسی برای اولین بار اینترنت را راه اندازی کرد؟ ماکروسافت، اپل، آی بی ام یا جنرال الکتریک؟ خیر، این شرکتها نبودند، بلکه مشتریان اینترنت را گشترش دادند. این مشتریان بودند که با استقبال خود از اینترنت، شرکتهای بزرگ را مجبور کردند که استراتژی های خود را تغییر دهند تا پاسخگوی این تقاضای روز افزون باشند. واقعیت این است در حال حاضر مصرف کنندگان آینده را هدایت می کند و نوآوری های مصرف کنندگان کسب و کار ها را شکل می دهد. اما آیا چابکی لازم برای وفق دادن خود با نوآوریهای مشتریان را داریم؟ آیا خلاقیت و نوآوری لازم برای جذب مشتریان در سرتاسر دنیا، تغییر سبک زندگی آنها و تبدیل کردن آنها به بخشی جدایی ناپذیر از کسب و کار را داریم؟ فکر نمی کنم جواب مثبتی برای این سوالات وجود داشته باشد چون هدایت مشتریان به سمت آینده یکی از مهمترین چالشهای پیش روی شماست و مشتریان جدید همه جا هستند. فرقی نمی کند در بمبئی باشند یا ایران، مشتریان، آینده جدیدی هستند که همه چیز را تغییر خواهند داد. جهانی سازی درآینده یعنی توانایی هماهنگ کردن دویست کشور جهان به همراه دو میلیارد نفری که قرار است به جمعیت آنها اضافه شود. رویکرد جدید جهانی سازی در بازارهای آینده، توجه به شهرهاست. شهرها فارغ از بحثهای جغرافیایی و حکومتی به بسترهای تحولات عمیقی در آینده تبدیل خواهند شد و منشاء ظهور انواع بازارهای می شوند که همراستا با نیازهای پیچیده مصرف کنندگان آینده رشد خواهند کرد. اما سوال مهم این است که می توانیم پیچیدگی این جهان پیچیده و چالشهای مربوط به این تغییرات سریع و احتمالا مخرب آن را مدیریت کنیم؟ نمی دانم، اما باید مشخص کنیم چگونه ساختارهای منسجمی را برای مدیریت پیچیدگیهای آینده، درون سازمان هایمان ایجاد کنیم و همه چیز را به صورت سیستمهای یکپارچه در آوریم. باید یاد بگیریم که نسبت به بازار آینده، کارمندان و مشتریان خود تفکری نظام مند و جامع داشته باشیم . و قطعا سرعت بخش مهمی از این فرایند است.

در آخر: هدف ما نباید صرفا پیروزی در رقابتهای تجاری باشد، بلکه باید دنبال شکل دادن آینده باشیم و شکل دادن آینده نیاز به همکاری گسترده دارد.

حامد هدائی ــ دبیر گروه بازار سرمایه( بورس، بانک و بیمه)

انتهای پیام

captcha