آیت‌الله محقق کابلی درگذشت
کد خبر: 3818450
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

آیت‌الله محقق کابلی درگذشت

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله قربانعلی کابلی، از مراجع تقلید شیعه، که کتاب‌های مختلفی را در حوزه دین به رشته تحریر درآورده بود، درگذشت.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله قربانعلی محقق‌کابلی در هشتم خرداد سال 1307 مطابق با دهم ذی‌الحجة 1346 در روستایی واقع در ولایت پروان، قریه ترکمن(منطقه شمال غرب کابل)، در یک خانواده متدین، مذهبی و مخلص اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دیده به جهان گشود.

او در سن هفت سالگی از برادرش، نور احمد، قرآن کریم و خواندن کتاب‌های فارسی را یاد گرفت. سپس به نزد روحانیون محل رفت و به فراگیری عقاید اسلامی، احکام شرعی و علومی چون ادبیات (صرف، نحو، معانی، بیان) منطق، فقه، اصول مشغول شد. سپس برای ادامه تحصیل زادگاهش را ترک کرد و وارد شهر کابل شد.

وی جامع المقدمات، شرح جامی، مغنی، مطول، حاشیه ملاعبدالله، معالم الاصول، قوانین، شرح لمعه و ... را نزد استادان برجسته در کابل آموخت. همچنین پس از ورود به حوزه علمیه نجف و تحصیل در آنجا، در زمستان 1334 در درس خارج اصول آیت‌الله العظمی خوئی و درس خارج فقه آیت‌الله شیخ محمد باقر زنجانی حاضر شد و پس از تحصیل در نجف به کابل بازگشت و سپس تصمیم گرفت که به ایران عزیمت کند.

این فقیه عالیقدر در نهایت، بامداد امروز، سه‌شنبه، 21 خرداد، در شهر مقدس قم و در سن 91 سالگی به لقاء‌الله پیوست.

انتهای پیام

captcha