نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» افتتاح شد/ تداوم سیاست‌های استعماری انگلیس در قالب فرهنگی
کد خبر: 3818658
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷

نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» افتتاح شد/ تداوم سیاست‌های استعماری انگلیس در قالب فرهنگی

گروه هنر ــ مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری در نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام»، اظهار کرد: انگلیس طی قرن‌های متمادی اقدامات استعماری داشته و جدیداً سیاست استعماری آنها، شکلی فرهنگی به خود گرفته است.

به گزارش ایکنا، نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» امروز ۲۱ خردادماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این جلسه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری گفت: در ابتدای جنگ جهانی دوم این شعار (آسوده باش، من ملکه‌ام) مطرح شد و متأسفانه هم‌اکنون در کشور ما نیز این شعار شنیده می‌شود، غافل از اینکه این یک شعار تبلیغاتی استعمار است.
وی افزود: در سال‌های اخیر ما اتفاقات عجیبی را در روابط انگلیس در کشورمان می‌بینیم. حتی سفیر این کشور ابایی هم از بیان اهداف استعماری خود ندارد. البته سفارت این کشور قرن‌هاست که نسبت به ایرانیان دشمنی می‌کند. گواه این ادعا هم مواردی نظیر هلوکاست ایرانی و اشغال ایران است.
طباطبایی ادامه داد: پنجشنبه هفته جاری تولد ملکه است و قرار است میهمانی در سفارت این کشور در تهران برگزار شود. این مهمانی در راستای اقداماتی است که سفیر این کشور انجام می‌دهد تا مردم ایران ظلم آنان را در این کشور فراموش کنند.
نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» برگزار می‌شود/ تداوم سیاست‌های استعماری انگلیس در قالب فرهنگی
مدیر مرکز هنر‌های تجسمی اضافه کرد: جالب است بدانید که آن‌ها در حوزه هنر و فرهنگ، سرمایه‌گذاری کلانی راه انداخته‌اند تا فرهنگ استعماری را رواج دهند. برای مثال، اجرای نمایش الیور تویست یکی از این قبیل اقدامات است.
وی تأکید کرد: با توجه به توضیحات فوق، زبان کاریکاتور ابزار مناسبی برای افشای سیاست‌های استعماری انگلیس است. نکته جالب اینجاست که هنرمندان انقلابی در این حوزه بیدارند و با آثارشان ما را در برگزاری این نمایشگاه یاری رساندند.
شجاعی با بیان اینکه انگلیس همیشه به دنبال رفتار استعماری خود است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش درباره استعمار انگلیس حرف زدند و تأکید داشتند هنر زبان جذابی برای مبارزه با استعمار انگلیس دارد. این نمایشگاه اقدامی در جهت بیانات رهبر است.
نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» برگزار می‌شود/ تداوم سیاست‌های استعماری انگلیس در قالب فرهنگی
این کاریکاتوریست تأکید کرد: جالب است بدانید مرا برای حضور در انگلیس منع کردند، چون نمایشگاهی با محوریت سلمان رشدی برگزار کردم. این اتفاق نشان می‌دهد آزادی بیان آن‌ها شعاری دروغین است.
این مدیر هنری اعلام کرد: ۴۰ اثر از ۱۷ هنرمند در نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد. پوستر این نمایشگاه هم حاصل تلاش علی‌رضا باقری است. درباره زمان کم این نمایشگاه هم باید بگویم زمان کم، کیفیت را قربانی نکرده است.
طباطبایی متذکر شد: در حوزه مباحث سیاسی، کار کردن با شهرداری و شورای شهر سخت شده است. دلیل این رفتار نیز برایمان مشخص نیست!
وی در پایان تأکید کرد: استقبال از این نمایشگاه در فضای مجازی خوب بوده است، برای همین امیدوارم افرادی که برای این مهمانی دعوت شده‌اند، در این میهمانی حاضر نشوند.
نمایشگاه کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» برگزار می‌شود/ تداوم سیاست‌های استعماری انگلیس در قالب فرهنگی
در پایان این جلسه با حضور محسن مومنی‌شریف، رییس حوزه هنری نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام» افتتاح شد. این نمایشگاه از ۲۱ خردادماه تا ۵ تیرماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار می‌شود.
گزارش تصویری این رویداد را اینجا ببینید.
انتهای پیام
captcha