مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آمادگی کامل شهرداری تهران برای اربعین 98
کد خبر: 3818660
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آمادگی کامل شهرداری تهران برای اربعین 98

گروه اندیشه ــ نشست هم‌اندیشی کمیته اسکان، تغذیه و جذب نذورات مردمی اربعین حسینی با حضور شهردار تهران و رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات برگزار شد و حناچی در این نشست از مشارکت و آمادگی کامل مجموعه تحت نظر خود در مراسم اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 21 خرداد تحت‌الشعاع برگزاری ــ نشست هم‌اندیشی کمیته اسکان، تغذیه و جذب نذورات مردمی اربعین حسینی بود که با حضور شهردار تهران و رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات برگزار شد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هفت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «۲ عامل بقای انقلاب و نظام در نگاه امام خمینی(ره)»، «تلاش آتش به اختیار ۲ جوان برای احیای دوره‌های خانگی تلاوت قرآن»، «تولیت آستان قدس رضوی: جشن‌های دهه کرامت باید الگوی شادی مشروع را به نسل جوان ارائه کند»، «نوحه‌‌‌ محمود کریمی درباره تخریب قبور ائمه بقیع»، «تخریب قبور ائمه بقیع ریشه در تفکر بنی‌امیه دارد»، «معرفی موسسات و بقاع برگزیده در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن‌» و «مقصر اصلی به سرانجام نرسیدن ادغام اتحادیه‌های قرآنی چه کسی است؟» هستند.
خبر «تخریب قبور ائمه بقیع ریشه در تفکر بنی‌امیه دارد»، مربوط به مصاحبه تسنیم با آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی استاد حوزۀ علمیه قم و مدیر مؤسسه حضرت ولیّ عصر(عج) در زمینه علل و ابعاد تخریب قبور ائمه بقیع(ع) است که در بخش‌هایی از آن آمده است: این قضیه ریشه در تفکر بنی‌امیه دارد که طبق آیه 60 سوره اسراء از آنان به عنوان «الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ» یاد شده است. اهل سنت در روایتی نقل کردند که پیغمبر اکرم(ص) فرمود: مبغوض‌ترین و دشمن‌ترین قوم نسبت به ما اهل بیت و بنی‌هاشم، بنی‌امیه هستند. اینها از همان ابتدا بنای ناسازگاری با پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را داشتند، خودِ شخص معاویه به بهانه اینکه بخواهد جوی آبی در قبرستان شهدای اُحد بگذارد، اقدام به نبش قبر حضرت حمزه سیدالشهداء کرد.
این استاد حوزۀ علمیه قم گفت: ابن تیمیه در کتاب منهاج السنة رسماً فتوا می‌دهد که تعمیر قبور ائمه(ع) و انبیاء(ع) بدعت محسوب می‌شود و شاگرد او هم ابن قیّم در زاد المعاد می‌گوید اصلاً حرم‌سازی و روی قبر بنا ساختن یک نوع بت‌پرستی است. یکی از مفتی‌های مشهور عربستان سعودی در کتابی می‌گوید حرم پیغمبر(ص) و گنبد خضراء نوعی بت‌پرستی است و لذا اگر دولت عربستان سعودی ادعای توحید دارد، باید این بنا را تخریب کند. علاوه بر این، بیشتر مفتی‌های عربستان سعودی هم فتوا دادند تمام قبوری که در مساجد وجود دارد، باید توسط دولت نبش قبر شود و استخوان‌ها و حتی گَرد بدن مطهر ائمه(ع) و پیامبر(ص) از آنجا خارج کنند. این اوج تفکر و اندیشه تاریک آنها را می‌رساند.
همچنین خبر «جشن‌های دهه کرامت باید الگوی شادی مشروع را به نسل جوان ارائه کند» نیز مربوط به سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی است که در دیدار با اعضای ستاد گرامیداشت دهه کرامت مطرح شده است و در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم با توجه به انتساب دهه کرامت به میلاد با سعادت حضرت رضا(ع)، تصدی برنامه‌های این دهه باید با آستان قدس رضوی باشد اما به دلیل واگذاری این مسئولیت به وزارت ارشاد، قانون را محترم می‌شماریم.
وی نامگذاری روزهای بین میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز ولادت حضرت رضا(ع) به عنوان دهه کرامت را ابتکاری تحسین‌برانگیز برشمرد و افزود: این دهه به مناسبت میلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نامگذاری شده است لذا آستان قدس رضوی باید در اجرای برنامه‌ها حضوری فعالی داشته باشد. آستان قدس رضوی در حد توان برای پیشبرد برنامه‌های دهه کرامت با وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های اجرایی همکاری می‌کند.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز هشت خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن را منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «محمد صلاح، نورعلی‌اف و دیپلماسی ورزشی»، «تأکید امام خمینی(ره) به پذیرش جنبه‌های مثبت تمدن بشری برای پیشرفت و استقلال»، «احیای جلسات خانگی قرآن کریم با همت دارالقرآن نفحات+تیزر»، «جشن‌های دهه کرامت باید الگوی شادی مشروع را به نسل جوان ارائه کند»، «حناچی: باید از زائران اربعین به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها پشتیبانی کنیم»، «عزاداری هیأت‌های مذهبی در سالروز تخریب قبور ائمه(ع) بقیع+جزئیات»، «تجلیل ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر از سعید عابد+عکس» هستند.
خبر «باید از زائران اربعین به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها پشتیبانی کنیم» مربوط به سخنرانی پیروز حناچی، شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی کمیته اسکان، تغذیه و جذب نذورات مردمی اربعین حسینی است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: امام حسین(ع) زمانی که در محاصره بودند، فرمودند: اگر دین ندارید و به آخرت هم اعتقاد ندارید لااقل آزاده باشید یعنی آزادگی و جوانمردی می‌تواند عاقبت بخیری به دنبال داشته باشد. امسال نسبت به سال قبل شرایط در اربعین سخت‌تر خواهد بود زیرا هزینه‌ها افزایش یافته است لذا باید در داخل کشور پشتیبانی لازم از زائران ایرانی را بیشتر کنیم که این مهم با برنامه‌ریزی، تمهیدات لازم و هماهنگی محقق خواهد شد.
حناچی با بیان ایکه عدم نظافت در طول مسیر آزار دهنده و از تربیت دینی به دور است، تصریح کرد: حجم جمعیت به گونه‌ای است که فرصت تمیزی را نمی‌دهد، البته امکانات لازم نیز در طول مسیر فراهم نیست اما باید فکری کرد زیرا تمیزی مسیر ارتباط مستقیم با بهداشت زائران دارد و موجب می‌شود تمام تصاویر ارائه شده از این رویداد زیبا باشد. امروز نسبت به دهه‌های قبل این وضعیت بهتر شده است اما کافی نیست و باید بیشتر شود.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «تجلیل ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر از سعید عابد» می‌خوانیم در این مراسم‌ که با حضور حجت‌الاسلام میرزایی، قائم‌مقام دبیر ستاد و جمعی از مدیران و کارکنان در محل ستاد مرکزی برگزار شد، از اقدام‌ شایسته، قانونی و قرآنی راننده امربه‌معروف قدردانی شد.
قائم‌مقام ستاد امربه‌معروف در این مراسم ضمن تأکید بر این اقدام درست و اصولی سعید عابد اظهار داشت: پیامی که این اقدام و جریان ایجادشده در پی آن داشت، نشانگر زنده‌بودن فریضه قرآنی امربه‌معروف و نهی از منکر در میان آحاد مردم است. ستاد امربه‌معروف در دوران جدید فعالیت‌های خود، وجه همت را بر آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی به‌منظور احیاء این فریضه داشته و بر ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوزه‌های مختلف فردی و اجتماعی تأکید دارد.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار هشت خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «فروش ۱۵۰هزار تومانی ویزای «رایگان» عراق!»، «آغاز جنگ روانی علیه ایران در عراق/ پرچم‌های ۷۰ میلیونی شهرداری چه شد؟»، «انتشار کتاب‌هایی از مقام معظم رهبری»، «تاکید حناچی بر هماهنگی برای خدمت‌دهی بهتر به زائران اربعین»، «حضور ۳ میلیون ایرانی در اربعین/ آزار موکب‌داران در گمرک»، «اسامی روزهای دهه کرامت ۹۸ اعلام شد»، «در جشن‌های دهه کرامت شادی و نشاط مشروع را به جامعه منتقل کنید» و «امام جمعه شهرری رییس شورای زکات استان تهران شد» هستند.
خبر «حضور ۳ میلیون ایرانی در اربعین/ آزار موکب‌داران در گمرک»، مربوط به سخنرانی حسن پلارک در کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: با آن‌که ستاد اربعین ۱۲ کمیته‌ دیگر دارد اما بیشترین مسؤولیت آن با کمیته مشارکت‌های مردمی است. پیش‌بینی می‌شود امسال جمعیت زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین نسبت به سال گذشته سه‌برابر شود و به عددی در حدود ۳ میلیون نفر برسد که باید مطابق آن امکانات را آماده کرد. سال گذشته ۲۰۰۸ موکب برای خدمات‌دهی به زائران مجوز گرفتند که محدودیت‌هایی برای حضور بیشتر موکب‌داران ایجاد شد اما امسال با توجه به حجم جمعیتی که پیش‌بینی می‌شود در مراسم اربعین شرکت کنند، سامانه ثبت‌نام موکب‌های اربعین باز گذاشته شده تا موکب‌داران بیشتری در اربعین امسال خدمات‌رسانی کنند.
پلارک به محدودیت‌های مرزی و گمرک برای انتقال کالاهای ضروری به خاک عراق اشاره کرد و گفت: در سال گذشته برای انتقال مواد غذایی به عراق محدودیت نداشتیم اما امسال دولت با توجه به شرایط کشور برای صادرات برخی کالاها از جمله مواد غذایی محدودیت‌هایی را اعمال کرده که درخواست می‌کنیم سریع‌تر این مشکل برای اربعین حل شود.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «فاتحه خوانی مجازی با ماهی ۵ میلیون تومان درآمد» است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار یازده خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «معرفی موسسات و بقاع برگزیده در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن‌»، «تقدیر از سعید عابد در ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر»، «خورشت سگان جهنمی چیست؟»، «چقدر موزه ملی قرآن کریم را می‌شناسید؟ + اهداف و آثار موجود در این موزه»، «حدیث امام صادق(ع) درباره زندانی واقعی»، «اجرای طرح تابستانی «نشاط معنوی» با محوریت بقاع متبرکه»، «جلسات خانگی قرآن کریم با همت دارالقرآن نفحات‌ برگزار می‌شود+تیزر»، «ترجمه رهبر انقلاب از «فی ظلال القرآن» سید قطب منتشر شد»، «اشعار برگزیده به مناسبت سالروز تخریب بقیع»، ««سلوک اخلاقی» منتشر شد»، «گلچین بهترین مداحی‌های سالروز تخریب قبرستان بقیع + دانلود» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت خبری را روی خروجی خود نبرده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «آیت‌الله محقق کابلی درگذشت»، ««فی ظلال القرآن» با ترجمه رهبر انقلاب منتشر شد»، ««فرهنگنامه فاطمی» در بازار کتاب» هستند.
انتهای پیام

captcha