مستشرقان به عمق حکمت قدسی ایرانی راه نیافتند
کد خبر: 3818738
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
حسین کلباسی‌اشتری:

مستشرقان به عمق حکمت قدسی ایرانی راه نیافتند

گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مستشرقان به لحاظ نگاه بیرونی و راه نیافتن به ساحت قدسی حکمت ایرانی از عمق این حکمت بهره نگرفتند، گفت: بر ماست که به عنوان میراث‌داران این حکمت به شناخت معارف درست آن اهتمام ورزیم.

به گزارش ایکنا؛ حسین کلباسی‌اشتری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر جلسه امروز، در ابتدای بیست و سومین همایش بزرگداشت ملاصدرا بیان کرد: مطابق سنت هر ساله، در آغاز خرداد و در روزی که با عنوان روز ملاصدرا نامگذاری شده است، همایش سالانه ملاصدرا به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار می‌شود و در سال جاری، با توجه به اینکه اول خردادماه مقارن با ماه رمضان بود، تصمیم گرفتیم که همایش پس از ماه رمضان برگزار شود.
 
وی در ادامه افزود: هر ساله مطابق تصمیم شورای علمی بنیاد، عنوانی که متناسب با مسائل، موضوعات و عناوین مهم در سطح جهان و کشور باشد، برای محور مباحث انتخاب می‌شود و امسال نیز عنوان «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» در نظر گرفته شده است.
 
حکمت ایرانی ریشه در تاریخ دارد
وی با بیان اینکه حکمت ایرانی مانند خود ایران ریشه در تاریخ دارد، اظهار کرد: اگر گفته شود که قوم بی‌حکمت بی‌ریشه است یا برعکس، سخن درستی است. حکمت ایرانی واقعیتی غیرقابل انکار است. هر چند در نوشته، کلمات و سخنان مستشرقان و غربیان انعکاس یافته است و با همه طول و عرضی که در نوشته‌ها موجود بوده است، متأسفانه از قرن ۱۶ میلادی تا عصر حاضر غالباً از فهم عمق این حکمت بازمانده‌اند.
 
عمق حکمت ایرانی و مستشرقان
اشتری با بیان اینکه معمولاً نوشته‌های مستشرقان به لحاظ نگاه بیرونی و راه نیافتن به ساحت قدسی حکمت ایرانی از عمق این حکمت محروم مانده‌اند، تصریح کرد: بر ماست که به عنوان میراث‌داران این حکمت و کسانی که این سرمایه بزرگ را در این زمان در اختیار داریم به شناخت معارف درست آن اهتمام ورزیم. همین معنا در فعالیت‌های بنیاد صدرا در قالب یک عنوان پژوهشی در سطحی وسیع مورد توجه بوده است.
وی در پایان افزود: در ۴۰ سال اخیر در کشور گفتمان حکمی و فلسفی رونق و حیات دوباره یافته، اما بی‌مبالغه بنیاد صدرا درخشش و رسالتی را برعهده داشته که کمتر مؤسسه‌ای نظیر آن بوده است.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha