پوست‌اندازی انسانی و فکری جریان مدیریت کشور؛ شرط اجرای بیانیه گام دوم در حوزه سیاسی
کد خبر: 3818740
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
انبارلویی بیان کرد:

پوست‌اندازی انسانی و فکری جریان مدیریت کشور؛ شرط اجرای بیانیه گام دوم در حوزه سیاسی

گروه سیاسی ــ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به حضور گسترده جوانان خوش‌فکر در عرصه علمی، به خلأ حضور جوانان در عرصه سیاسی و مدیریتی کشور اشاره کرد و گفت: شرط اصلی اجرای بیانیه گام دوم انقلاب آن است که پوست‌اندازی در کل جریان مدیریت کشور انجام شود و در این زمینه احزاب و جریانات سیاسی وظیفه اصلی را برعهده دارند.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب توجه ویژه‌ای به نسل جوان داشتند و وظایف مهمی را برعهده آنان در چله دوم انقلاب نهاده‌اند. یکی از مسیرهای جوان‌گرایی، در حوزه سیاست و مدیریت کشور است و گام اول برای این کار پوست‌اندازی جریان‌های سیاسی کشور، چه به لحاظ نیروی انسانی و چه به لحاظ ادبیات و گفتمان، است. امروز به جرئت می‌توان گفت که مردم به جریان‌های اصلی سیاسی کشور بی‌اعتماد شده‌اند و رکود و رخوت فکری نیز بر این جریانات حاکم شده است و یکی از دلایل عمده آن فقدان سازوکار نظام‌مند برای حضور نیروهای جوان خوش‌فکر و خلاق در احزاب و جریان‌های سیاسی و ضعف قدرت کادرسازی این جریانات است.

مزیت بازیگری نیروهای جوان تربیت‌شده سیاسی این است که با شناخت دقیق‌تر ذائقه امروز جامعه، ادبیات جدیدی در سپهر سیاسی کشور تولید کرده و رویکردها و راهکارهای مبتکرانه را برای حل مشکلات کشور ارائه کنند. لذا وظیفه مهم احزاب و جریانات سیاسی این است که به جای اینکه دائماً به مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و مدیریتی کشور درباره ضرورت جوان‌گرایی هشدار دهند، این جوان‌گرایی و پوست‌اندازی را از خود شروع کنند و نیروهای کارآمد و خوش‌فکر جوان را برای عرصه مدیریتی و سیاسی کشور تربیت کنند.

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره وظیفه جریانات سیاسی درباره جوان‌گرایی مدنظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بیش از 33 بار خطاب به جوانان مطالب مهمی درباره آغاز چهل سالگی دوم مطرح فرمودند. در مقدمه این پیام یک تعریف از انقلاب و رسالت آن در جهان امروز بیان شده و مختصات این انقلاب جهانی، فطری و همیشگی بودن شعارهای آن است. رهبری در این بیانیه فرمودند که اکنون در مرحله نظام‌سازی هستیم و از انقلاب عبور نکردیم و از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کنیم.

نسل اول و دوم انقلاب جای خود را به جوانان بدهند

وی افزود: ایشان در ادامه برکات و دستاوردهای انقلاب را برشمردند و بیش از 7 محور کلیدی را در این راستا بیان کردند که شامل استقلال، اقتدار ملی، تدین، پیشرفت و علم بود و این‌ها تجربیات گرانبهایی هستند که در این چهل سال اخیر با روحیه انقلابی و جهادی به دست آمده است.

انبارلویی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی این بیانیه مطالب خود را کاملاً خطاب به جوانان بیان می‌فرمایند و مأموریت‌های آتی انقلاب را برای این نسل تشریح می‌کنند. باید قبول کرد که نسل و اول و دوم انقلاب اقداماتی که باید انجام می‌دادند را انجام دادند و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند و این نسل جدید است که باید مأموریت ادامه مسیر انقلاب را بپذیرد و این وظیفه را عهده‌دار شود و در این راستا رهبری مجموعه وظایف مهمی را در حوزه‌های علم و پژوهش، اخلاق و معنویت، اقتصاد و پیگیری اقتصاد مقاومتی، عدالت و فسادستیزی، استقلال و آزادی، عزت ملی و مرزبندی با دشمنان و سبک زندگی قرآنی و اسلامی برای جوانان احصا کردند.

وظیفه جریانات سیاسی در تربیت نیروی سیاسی جوان

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه بیان کرد: جوانان کشور در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی در لبیک به پیام رهبری بیانیه‌‌های فوق‌العاده خوبی صادر کردند که محتوای آن‌ها نشانه درک بالای پیام رهبر معظم انقلاب از سوی آنان بود، اما شرط اصلی اجرای این بیانیه آن است که یک پوست‌اندازی در کل جریان مدیریت کشور انجام شود و جوانان عرصه مدیرتی و اداره کشور را از نسل اول و دوم انقلاب تحویل بگیرند، زیرا این نسل است که می‌تواند تا ابد از نظریه نظام انقلابی دفاع کند و نشان دهد که نظام از انقلاب عبور نکرده است.

وی با اشاره به حضور فراوان جوانان بااستعداد و باهوش در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری در کشور گفت: پیشرفت علمی شتابان سال‌های اخیر کشور مرهون این نسل است، اما در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و مدیریتی هنوز جوانان محوریت پیدا نکرده‌اند و این وظیفه نسل‌های اول و دوم است که فضا را برای ورود این نسل فراهم کنند تا بیانیه گام دوم انقلاب در عرصه سیاسی نیز ضمانت اجرایی یابد.

انبارلویی با یادآوری وظیفه سنگین احزاب و جریانات سیاسی در این زمینه گفت: احزاب باید در کنگره‌های سالانه و دوره‌ای تغییر مدیریتی، به جوانان جایگاه خاص آنها را بدهند، اما متأسفانه در عرصه سیاسی جوانان زیادی مشاهده نمی‌شوند که بر مبنای مختصات رهبری مانند انقلابی و جهادی بودن و پاک‌دستی بتوانند خودشان را عرضه کنند و احزاب و جریانات سیاسی نیز توجه چندانی به این امر نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: احزاب باید جوانان خوش‌فکر و معتقد به انقلاب و نظام را جذب کنند، گام به گام در حزب ارتقا دهند و در معرض افکار عمومی قرار دهند تا مردم آ‌ن‌ها را بشناسند و به آن‌ها رأی دهند تا جوانان در یک سازوکار مردم‌سالارانه دینی بتوانند مدیریت کشور را برعهده بگیرند.

ضرورت حضور نسل جوان در عرصه مدیریت

وی تصریح کرد: امروز در مسیر چهل ساله دوم انقلاب، که شیوه‌های دشمنی استکبار جهانی پیچیده‌تر و ظریف‌تر شده، قطعاً حضور جوانان مؤمن، انقلابی و هوشمند ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. انسان هرچقدر پیرتر می‌شود محافظه‌کارتر می‌شود و روحیات انقلابی در وی کمتر می‌شود. امروز در حال ورود به مرحله جهانی شدن اسلام هستیم و وارد شدن به چنین مرحله حساسی نیازمند شجاعت و بی‌باکی نسل جوان است که جسارت و جرئت دست زدن به اقدامات خلاقانه دارند و این کاری نیست که از عهده نسل‌های اول انقلاب برآید.

انبارلویی در پایان بیان کرد: نسل پیشین انقلاب باید جای خود را به نسل جدید بدهد و البته در مقام مشاوره تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار دهد و آن‌ها را در ادامه مسیر راهنمایی کند تا این تغییر جریان مدیریتی هم هوشمندانه و دقیق انجام شود و هم مردم از ثمرات و برکات آن بهره‌مند شوند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha