نارضایتی نویسنده از قیمت کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر»/ شرایطی که به ناشر تحمیل شد
کد خبر: 3818754
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
فتاحی بیان کرد:

نارضایتی نویسنده از قیمت کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر»/ شرایطی که به ناشر تحمیل شد

گروه ادب ــ نویسنده کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر» با اشاره به قیمت بالای این کتاب گفت: گرانی کاغذ شرایطی را به ناشر تحمیل کرد که مجبور به تعیین قیمت ۲۵۰ هزار تومانی برای کتاب شد.

نارضایتی نویسنده از قیمت کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر»/ شرایطی که به ناشر تحمیل شد

حسین فتاحی، نویسنده کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر» گفت: نگارش این کتاب را از ۱۰ سال پیش آغاز کردم و سه سال است که آن را تمام کردم، اما تا همین چند ماه پیش هم کار تصحیح آن ادامه داشت؛ نگارش آثار دینی حساسیت‌هایی دارد و این حساسیت درباره شخصیتی‌ مانند پیامبر اکرم(ص) دوچندان است، زیرا باید کتابی منتشر می‌شد که پیامبر مسلمانان را ترسیم می‌کرد و اطلاعات درستی درباره آن حضرت می‌داد.

وی افزود: پیامبر(ص) شخصیت محبوب و مقدسی است، اما احادیث جعلی بسیاری درباره آن حضرت وجود دارد و از احادیثی استفاده کردیم که سندیت کافی دارند و مطالبی را که عمومی هستند درباره آن حضرت بیان کردیم تا همه مسلمانان به ویژه کودکان و نوجوانان بتوانند از آن بهره‌مند شوند و الگو بگیرند.

فتاحی با بیان اینکه این کار وقت و انرژی زیادی از من گرفت، ادامه داد: اینکه از بین احادیث و روایات فراوان، ۳۶۵ روایت را انتخاب کنیم که سندیت کافی داشته و قابل درک و عمل برای کودکان و نوجوانان باشد و مجموعه آن‌ها شخصیت واقعی پیامبر و همه جوانب زندگی آن حضرت را نشان دهد، زیرا گاهی فقط به عبادات، مصائب، جنگ‌ها و ... درباره پیامبر(ص) پرداخته می‌شود، اما در این کتاب نگاه همه‌جانبه داشتیم و به آنچه در قرآن آمده، سعی کردیم، آن حضرت به عنوان اسوه حسنه معرفی کنیم.

وی با اشاره به مشاوره‌های دینی گفت: طی نگارش این کتاب از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های حجت‌الاسلام والمسلمین مجید پورطباطبایی نیز بهره‌مند شدم و پیش از بررسی کارشناسان وزارت ارشاد، وی نیز تمام کتاب را خواند و بررسی کرد.

این نویسنده تصریح کرد: سختی چنین تألیفاتی طبیعی است، چراکه پیامبر اکرم(ص) شخصیت درجه اول دین اسلام است و به همین دلیل نمی‌خواستیم مطلبی را بیان کنیم که ذره‌ای از سندیت آن مخدوش شود یا اشتباهی رخ دهد.

فتاحی در ادامه بالا بودن قیمت کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر» را مورد اشاره قرار داد و گفت: قیمت ۲۵۰ هزار تومان برای این کتاب قیمت مناسبی نیست و ناشر هم این را می‌داند، اما گرانی کاغذ و مسائل دیگر شرایطی را به ناشر تحمیل می‌کند که این قیمت را تعیین کند.

وی افزود: این کتاب پیشتر در ۱۲ جلد چاپ شده بود، اما با توجه به اینکه ناشر پس از انتشار هر یک از این مجلدها، آن‌ها در یک مجلد تجمیع کرد که حدود ۷۰۰ صفحه رنگی شد، اما پس از این اقدام با گرانی کاغذ مواجه شدیم که یا باید از خیر انتشار آن می‌گذشتند یا با همین قیمت چاپ می‌کردند. البته انتشار این کتاب با قدری تأخیر انجام شد و شاید همین مسئله گرانی باعث این موضوع شده بود که اکنون هم با تیراژ محدود چاپ شده است.

فتاحی درباره اینکه شاید پیش از این قیمت کتاب برای کتابخوان‌ها اهمیت چندانی نداشت، اما با افزایش زیادی که در حوزه قیمت کتاب مواجه بودیم، بتوان گفت کسی که کتابخوان هم هست با این گرانی کمتر سراغ چنین کتاب‌هایی می‌رود، ادامه داد: این موضوع کاملاً درست است و ناشر اصلاً راضی نیست و نویسنده نیز در تعیین قیمت هیچ نقشی ندارد.

این نویسنده تصریح کرد: در یک شرایط بد اقتصادی قرار داریم، زحمت زیادی برای این کتاب کشیده شده، من هفت سال زمان برای پژوهش و نگارش آن صرف کرده‌ام تا کتاب کامل و آبرومندی درباره پیامبر(ص) داشته باشیم که اولاً مطالب آن مستند باشد و افراط و تفریطی در آن نباشد و نثر آن مناسب مخاطب باشد، اما با شرایطی مواجه شدیم که اگر منتشر نکنیم، کتاب خوبی را از دسترس مخاطبان خارج کرده‌ایم و اکنون هم که منتشر کردیم، عموم خوانندگان توانایی خرید آن را نخواهند داشت، هر دو حالت موجب ناراحتی و رنجش خاطر هم ناشر و هم نویسنده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این کتاب در ۱۲ مجلد هم چاپ شده، دست کم والدین می‌توانند از این مجلد‌ها تهیه کنند و یا کتابخانه‌های عمومی و مدارس آن را در دسترس دانش‌آموزان و نوجوانان قرار دهند.

فتاحی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا سختی‌های این کار باعث شده که کم‌کار شوید، بیان کرد: کم‌کار نشده‌ام. حدود ۲۰۰ عنوان کتاب دارم، اما پس از این کتاب، بازنویسی‌هایی را انجام خواهم داد و امیدوارم کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر» مورد توجه خوانندگان قرار گیرد.

یادآور می‌شود حسین فتاحی متولد ۱۳۳۶ در یزد و فارغ‌التحصیل کارشناسی در رشته حسابداری است. این نویسنده در سه حوزه تألیف، ترجمه و بازنویسی آثار کلاسیک فارسی برای کودکان و نوجوانان آثار متعددی منتشر کرده که از جمله آنهاست: «آتش در خرمن»، «پسران جزیره»، «عشق سال‌های جنگ»، «روزی که دیر نمی‌شود» و «تکه‌ای از آسمان».

انتهای پیام

captcha