چگونگی کمک به فقرا از منظر قرآن
کد خبر: 3818914
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰

چگونگی کمک به فقرا از منظر قرآن

گروه اجتماعی ــ اشخاصی که به فقیر کمک می‌کنند و سپس با خصلت زشت و غیرانسانی «منت گذاشتن»، عمل نیک خود را نابود می‌سازند باید بدانند که هدف از دستگیری از فقرا این است که باری از دوش خسته فقیر برداشته و مرهمی بر زخم ‌دل فقیر باشند.

چگونگی کمک به فقرا از منظر قرآن کریمقرآن کریم در برخی از آیات به اهمیت کمک به فقرا تأکید کرده است، در برخی از آیات نیز اشاره‌ای به نحوه کمک کردن داشته که مهم‌ترین موردی که دراین‌باره باید رعایت کرد این است که به هنگام کمک‌رسانی به فقیر می‌بایست از ریا و هرگونه خودنمایی پرهیز کرد.
«وَالَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ ۗ وَمَنْ يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاءَ قَرِينًا و کسانی که اموال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می‌کنند و به خدا و قیامت اعتقاد ندارند (هم‌نشین شیطان‌اند) و کسی که #شیطان هم‌نشینش باشد، پس او بد هم‌نشینی است.» (نساء/ آیه 38).
از رسول گرامی اسلام(ص) دراین‌باره روایت‌شده است که حضرت فرمود: همانا بدترین چیزی که بر شما می‌ترسم شرک اصغر است. عرض کردند: شرک اصغر چیست؟! حضرت فرمود: ریا، خداوند عزوجل در روز قیامت وقتی‌که پاداش بندگان را می‌دهد، به ریاکاران می‌فرماید: شما بروید نزد کسانی که برای آن‌ها ریا کردید و ببینید که آیا پاداش شما نزد آن‌هاست؟ یا خیر؟
اینکه پیامبر رحمت(ص) انسان ریاکار را مشرک معرفی می‌نماید ازاین‌جهت که هدف او از انجام کارهای نیک جلب رضایت خداوند بی‌همتا نیست، بلکه او درصدد جلب‌توجه مردم است و قصدش این است که اسمش بر سر زبان‌ها قرارگرفته و همه از او تعریف و تمجید نمایند و لذا نام‌گذاری او به مشرک، کاملاً بجا و این اسم زیبنده او خواهد بود
رسول گرامی اسلام حضرت خاتم‌الانبیاء محمد مصطفی(ص) دربیانی زیبا دراین‌باره می‌فرماید: کسی که به مؤمنی نیکی نماید سپس با سخن او را آزار دهد، یا منتی بر او گذارد، به‌یقین که خداوند صدقه او را باطل کرده است.
اشخاصی که به فقیر کمک می‌نمایند و سپس با خصلت زشت و غیرانسانی «منت گذاشتن»، عمل نیک خود را نابود می‌سازند باید بدانند که هدف از دستگیری از فقرا این است که باری از دوش خسته فقیر برداشته و مرهمی بر زخم سوزان دل فقیر باشند.
باید مخفیانه و به‌دوراز هرگونه هیاهوی تبلیغاتی به فقرا کمک کرد، امام صادق(ع) می‌فرماید «ای عمار قسم به خدا، صدقه پنهانی بهتر است از صدقه آشکار و نیز به خدا قسم، عبادت پنهانی بهتر است از عبادت آشکار.»
در تمام ادیان الهی ، به‌ویژه دین کامل و بی‌نقص اسلام، انسان از احترام و کرامت ویژه‌ای برخوردار است. پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع)، اگر می‌خواستند به نیازمندی، کمکی نمایند، آن‌قدر دقیق و حساب‌شده این کار را انجام می‌دادند که اصلاً کسی متوجه نمی‌شد.
در آیه 267 سوره بقره خداوند می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ ۖ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ای کسانی که ایمان آورده اید از بهترین آنچه به دست آورده‌اید و ازآنچه از زمین برایتان برآورده‌ایم انفاق کنید و چیزهای پست را که خودتان جز با چشم‌پوشی نمی‌پذیرید برای انفاق منظور نکنید و بدانید که خدا بی‌نیاز ستوده است.»
انتهای پیام

captcha