سردرگمی مهاجران به دنبال ناهماهنگی ایران و افغانستان
کد خبر: 3818919
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
در گفت‌وگو با ایکنا عنوان شد؛

سردرگمی مهاجران به دنبال ناهماهنگی ایران و افغانستان

گروه بین‌الملل ــ رئیس خبرگزاری «اطلس» افغانستان با اشاره به ناهماهنگی روی داده میان وزارت کشور ایران و سفارت افغانستان درباره صدور کارت هویت برای مهاجران افغانستانی،‌ اظهار کرد: این موضوع سبب ایجاد سردرگمی برای دارندگان کارت آمایش شده است.

سیداحمد موسوی مبلغ، رئیس خبرگزاری «اطلس» افغانستان در گفت‌وگو با ایکنا درباره اطلاعیه سفارت افغانستان در ایران درباره صدور کارت آمایش 14 برای مهاجران این کشور اظهار کرد: 14 سال است که این طرح برگزار می‌شود، به این معنا که افراد دارای کارت مهاجرت باید به اداره اتباع در ایران مراجعه کنند تا مدارک جدید برای آنها صادر شود.

وی با بیان اینکه این مدارک در حوزه ازدواج، طلاق و فوت مورد بازنگری قرار می‌گیرد و تغییرات در کارت درج می‌شود، ادامه داد: بر این اساس مهاجران افغانستانی باید هر سال به دفاتر کفالت مراجعه کنند. در این راستا وزارت کشور ایران طی امسال اعلام کرد که این گروه از افغانستانی‌های مقیم ایران باید برگه تثبیت هویت دریافت کنند.

موسوی با اظهار اینکه مهاجران افغانستان به غیر از این کارت،‌ مدرک دیگری برای شناسایی ندارند، گفت: اگر یک ایرانی به خارج از کشور برود و بخواهد در آنجا اقامت کند، در وهله نخست طبق قوانین کشور مربوطه برای وی شناسنامه و سپس پاسپورت صادر می‌شود.

وی در ادامه این توضیح افزود: متاسفانه چنین اتفاقی برای افغانستانی‌ها در ایران روی نمی‌دهد،‌ حتی اگر در ایران متولد شده باشند، این افراد مهاجر تلقی می‌شوند و مدارک خود را به وزارت کشور می‌بردند و برای آنها کارت صادر می‌شد.

رئیس اطلس‌پرس ادامه داد: طبق اعلام وزارت کشور ایران باید به سفارت این کشور در ایران مراجعه کنند و برگه تثبیت هویت بگیرند. سفارت افغانستان نیز این اقدام را انجام نمی‌دهد و مسئولان این نهاد می‌گویند که هماهنگی از سوی وزارت کشور ایران با آنان در این رابطه انجام نشده و آنان نیز از نظر فنی امکان انجام چنین کاری را ندارند.

موسوی با تأکید بر اینکه چنین اقدامی باید با توافق دو کشور انجام شود، درباره آن گروه از افغانستانی‌ها که دارای گذرنامه هستند توضیح داد: افغانستانی‌ها در ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند که یک گروه از آنان مهاجر هستند و کارت آمایش دارند و دارا بودن این کارت برای انجام کارهای مختلف آنان کافی است، با این استثنا که نمی‌توانند گواهینامه و سیم‌کارت دریافت کنند.

وی افزود: گروه دوم افراد دارنده پاسپورت هستند که پروانه اقامت در ایران را دارند و در این کشور به آنها اجازه اقامت برای مدتی خاص داده می‌شود. گروه سوم نیز کسانی هستند که در هیچ کدام از این دو دسته جای نمی‌گیرند و کارت آمایش و پاسپورت ندارند.

به گفته موسوی، طرحی که اکنون از سوی وزارت کشور اعلام شده و سفارت افغانستان از انجام آن سر باز زده است، مشمول گروه اول دارنده کارت آمایش است.

با توجه به ناهماهنگی‌های روی داده بین دو نهاد رسمی ایران و افغانستان، مهاجران همچنان سر در گم هستند.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha