امکان دریافت رمز دوم يك‌بار مصرف كارت‌های بانك مسکن فراهم شد
کد خبر: 3818997
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
رئیس اداره بانکداری الکترونیک اعلام کرد:

امکان دریافت رمز دوم يك‌بار مصرف كارت‌های بانك مسکن فراهم شد

گروه اقتصاد ــ به منظور ارتقای امنیت مشتریان در هنگام استفاده از درگاه‌های مجازی در خصوص استفاده از رمز دوم یکبار مصرف کارت‌های بانک مسکن، سرویس رمز دوم پویا در بانک مسکن عملیاتی شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، نیکوفر صفری، رئیس اداره بانکداری الکترونیک بانک مسکن اعلام کرد: به منظور ارتقای امنیت مشتریان در هنگام استفاده از درگاه‌های مجازی و بر اساس رهنمودهای بانك مركزی در خصوص استفاده از رمز دوم یكبار مصرف كارت‌های بانكی، امکان دریافت سرویس رمز دوم پویا در بانک مسکن فراهم شد.

وی افزود: در حال حاضر مشتریان بانک مسکن می‌توانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانك مسكن بر اساس دستورالعمل «فعالسازی رمز پویا بر روی دستگاه‌های خودپرداز بانك مسكن» رمز دوم پویای خود را فعال کنند که در آینده نزدیك، امكان فعال‌سازی از سایر درگاه‌ها (كیوسك، اینترنت‌بانك، همراه‌بانك و یا شعبه مورد نظر) نیز فراهم می‌شود.

رییس اداره بانکداری الکترونیک گفت: در مرحله اول اجرا، امكان فعال‌سازی رمز دوم پویا به صورت اختیاری برای تمامی مشتریان بانک مسکن فراهم می‌باشد و در مراحل بعدی، قابلیت استفاده از رمز پویا به جای رمز اول كارت و پس از آن برای ورود كاربران به اینترنت‌بانك و همراه‌بانك و همچنین رمز حساب‌ها وجود خواهد داشت كه بهره‌برداری از این امكانات متعاقباً به مشتریان بانک مسکن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

صفری گفت: كاربران مشتریان در صورت تغییر شماره تلفن همراه، حتماً باید تغییر شماره را به شعب اطلاع داده تا جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده، بانک توكن‌های قبلی مشتری را باطل کند. در حال حاضر قابلیت موصوف صرفاً بر روی دستگاه خودپرداز فعال است.

وی در خصوص حساب‌های حقیقی و حقوقی اظهار داشت: در حساب‌های حقیقی اشتراکی امكان فعال‌سازی رمز پویا بر روی تلفن همراه دارنده كارت (كسی كه كارت به نام او صادر شده است) وجود دارد و در حساب‌های حقوقی نیز، در صورت یكسان بودن شماره تلفن همراه (در زمان مراجعه به دستگاه خودپرداز) با شماره تلفن‌همراه ثبت شده در كد مشتری دارنده كارت، امكان فعال‌سازی رمز پویا وجود دارد.

همچنین رییس اداره بانکداری الکترونیک افزود: مشتری در صورت عدم نیاز به استفاده از رمز پویا می‌تواند از طریق دستگاه خودپرداز توكن كارت خود را غیر فعال نماید.

صفری ادامه داد: طول رمز پویای جایگزین رمز اول كارت، چهار رقم و طول رمز پویای جایگزین رمز دوم كارت، هشت رقم است. همچنین طول عمر رمزهای پویا حداكثر 60 ثانیه است و پس از این زمان، رمز تولید شده منقضی و غیرقابل استفاده است. ضمناً طول عمر رمزهای پویا ممكن است در آینده توسط بانك تغییر کند.
صفری خاطرنشان کرد: رمزهای پویا در طول عمر خود، صرفاً یك‌بار توسط بانك پذیرفته و صرفاً برای استفاده از خدمات مبتنی بر «یك كارت مشخص از بین كارت‌های صادر شده توسط بانك» قابل استفاده است و پس از حداكثر پنج تلاش ناموفق متوالی برای ورود رمز پویا در یك مدت‌ زمان معین، ارائه خدمت مرتبط به طور موقت مسدود می‌شود. در این خصوص لازم است مشتری با مراجعه به نزدیك‌ترین دستگاه خودپرداز، مجدداً فرآیند فعال‌سازی رمز پویا را انجام دهد.

وی همچنین در خصوص فرآیند اجرایی عملیات تولید رمز پویا از طریق دستگاه خودپرداز اظهار کرد: پس از ثبت درخواست مشتری از طریق دستگاه خودپرداز و پس از فعال‌سازی رمز پویا، پیغامی مبنی بر غیرفعال شدن رمز (ثابت) در صفحه دستگاه خودپرداز نمایش داده می‌شود که در صورت تأیید پیغام توسط مشتری، شماره تلفن همراه از مشتری دریافت می‌شود. شماره تلفن همراه واردشده از سوی مشتری با شماره همراه ثبت شده در سامانه CIF، تطبیق داده شده و در صورت یكسان بودن شماره تلفن همراه، ادامه عملیات انجام می‌گیرد و در صورت مغایرت، پیغامی مبنی بر لزوم مراجعه حضوری به شعبه نمایش داده می‌شود.

در صورت یكسان بودن شماره تلفن همراه وارد شده توسط مشتری با شماره درج شده در CIF، كد فعال‌سازی به تلفن همراه مشتری (به صورت پیامك) ارسال می‌شود که این پیامك حاوی مسیر نصب برنامه (اپلیكیشن) تولید رمز پویا نیز هست. پس از وارد کردن كد فعال‌سازی به مشتری، رسید حاوی كلید ثبت‌نام (توكن نرم‌افزاری) ارائه می‌شود که این کد عبارتی مرکب از اعداد، حروف و نشانه‌ها است که به صورت چاپی به مشتری داده می‌شود. ضمناً جهت سهولت در درج كلید ثبت نام، این امكان وجود دارد كه رسید چاپی به صورت باركد دو بعدی صادر شود. نرم‌افزار تولید رمز پویا، قابلیت دریافت كلید ثبت نام به هر دو صورت رشته‌ای و اسكن باركد دو بعدی را دارا است. پس از انجام فرآیند موصوف، رمز پویا برای كارت فعال و رمز ثابت غیرفعال می‌شود.

رییس اداره بانکداری الکترونیک در پایان اظهار کرد: در روزهای اخیر پیامکی به مشتریان بانک مسکن ارسال شده و از آنان خواسته شده تا با مراجعه به خودپردازهای بانك مسكن، نسبت به فعال‌سازی رمز دوم یكبار مصرف خود اقدام کنند.

انتهای پیام

captcha