مرحوم احمدی معرفت را بی‌کاربرد نمی‌خواست/ هم «کانت» را خوب می‌شناخت و هم «دکارت»
کد خبر: 3819017
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
علی لاریجانی:

مرحوم احمدی معرفت را بی‌کاربرد نمی‌خواست/ هم «کانت» را خوب می‌شناخت و هم «دکارت»

گروه دانشگاه ــ رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت مقام علمی و نخستین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد احمدی اظهار کرد: او از استادان نادر و تأثیرگذاری بود که معرفت را بی‌کاربرد نمی‌خواست و آموخته‌های خود را در سلوک فردی و اجتماعی‌اش به کار می‌بست.

مرحوم احمدی، معرفت را بی‌کابرد نمی‌خواست/ هم «کانت» را خوب می‌شناخت و هم «دکارت»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه 22 خردادماه در مراسم گرامیداشت مقام علمی و نخستین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد احمدی که در سازمان سمت برگزار شد، اظهار کرد: مرحوم احمدی از استادان مبرز علوم انسانی و فلسفه بود که آموخته‌های خود را در سلوک فردی و اجتماعی به کار می‌بست و معرفت را بی‌آنکه به کاربردش فکر کند، نمی‌اندوخت.

لاریجانی در ادامه گفت: ایشان هم کانت را به خوبی می‌شناخت و هم دکارت را؛ مرحوم احمدی در کتاب «بن‌لایه‌های شناخت» و نیز ترجمه «تأملات در فلسفه اولی» اثر دکارت تسلط خود را به آرا و اندیشه‌های این دو فیلسوف نشان داد، به خصوص در «بن‌لایه‌های شناخت» که با وجود اذعان به نقاط قوت فکری کانت، ایرادهای متنوعی نیز به دستگاه فلسفی او وارد کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مرحوم احمدی به معنای واقعی دغدغه راه امام(ره) داشت و برای آینده امت اسلام همیشه نگران بود، این استاد فقید هیچ‌گاه در دسته‌بندی‌های سیاسی چپ و راست وارد نشد و دغدغه‌هایش از این مسائل بالاتر بود و همیشه انتقادهای مبنایی مطرح می‌کرد. برای مثال ایشان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی نماینده بود و بارها به من از ضعف استدلال میان برخی سیاستمداران و نمایندگان گله داشت.

لاریجانی تصریح کرد: مرحوم احمدی معتقد بود سیاستمداران باید پخته و با وزانت سخن بگویند و از طرح مسائل بدون اینکه مصلحت کلی کشور و انقلاب را در نظر بگیرند، پرهیز کنند. او همچنین به ادبیات فارسی اهتمام ویژه داشت و در استفاده از واژگان حساس بود، بیراه هم نبود، چراکه از دوران طفولیت آثار مهم ادبی مثل شاهنامه را مطالعه کرده بود و شخصیت ایشان چنان شکل گرفته بود، به یقین که ایشان از استادان نادر و تأثیرگذار کشورمان بود و خداوند بر درجاتشان بیفزاید.

وی با اشاره به خدمات علمی مرحوم احمدی یادآور شد: تأسیس یک دانشکده در دانشگاه تربیت مدرس، تأسیس سازمان و انتشارت سمت، تألیف کتاب و فعالیت در ده‌ها مجله و مرکز حوزوی و دانشگاهی از خدمات علمی و ماندگار ایشان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: از وزیر علوم درخواست دارم درباره دغدغه مرحوم احمدی درباره تکمیل ساختمان «سمت» اهتمام بیشتری کنند تا پژوهشگران و محققان این مجموعه بتوانند با فراغ بال بیشتری به فعالیت‌های ارزشمند خود ادامه دهند.

انتهای پیام

captcha