ضعف تولید و آموزش محتوای ویژه کودکان در فضای مجازی
کد خبر: 3819164
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
سلجوقی:

ضعف تولید و آموزش محتوای ویژه کودکان در فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک با بیان اینکه حوزه کودک و مسائل مربوط به آن به در فضای مجازی امروز در کشور متولی ندارد، گفت: محتوای مفید و مختص کودکان در فضای مجازی بسیار کم است و کشور در ابتدای راه تولید این محتواهاست، اما از همین محتوای موجود هم به‎درستی استفاده نمی‎شود.

خسرو سلجوقی، مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های محتوایی برای حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی، گفت: هرچند ظرفیت‎های خوبی تاکنون در حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی توسط فعالان این عرصه در کشور ایجاد شده است، اما به هیچ وجه کافی نیست.

وی با تاکید براینکه متاسفانه کودکان و حتی والدین در خصوص نحوه استفاده صحیح و روبه رو شدن با محتوا‌های فضای مجازی، آموزش ندیده‌اند، افزود: امروز در تمام نرم‌افزار‌های خارجی و ایرانی قابل استفاده در این حوزه بخشی را برای محدودسازی دسترسی کودکان قرار داده‌اند، این محدودسازی قابلیت استفاده کودک و نوجوان را از تمامی محتوا‌ها کاهش می‎هد و متناسب با سن آن‌ها محتوا‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؛ خانواده‎ها از طریق این محدودسازی که تنها با یک تیک فعال می‎شود، می‌توانند با اطمینان کودک خود را با محتوای فضای مجازی آشنا کنند، اما به‌دلیل نبود آگاهی لازم از این امکان استفاده نمی‌شود.

مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک با بیان اینکه حوزه کودک امروز در کشور متولی ندارد، تصریح کرد: شاید بتوانیم بگوییم تولیت کودکان بالای ۶ سال را وزارت آموزش پرورش بر عهده دارد، اما فقط ۱۳ درصد کودکان زیر ۶ سال در مهد کودک هستند و ۸۷ درصد بقیه توسط والدین نگهداری می‌شوند، و این درحالی است که باید ببینیم این والدین چقدر به روانشناسی و روانشناختی کودک آشنایی دارند.

وی اظهار کرد: در حوزه کودک محتوای مفید و مختص آن‌ها کم است، اما از همین محتوای موجود هم به‎درستی استفاده نمی‎شود. به طور مثال، امروز بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای راهنمایی را برای بازی‎های رایانه‎ای تهیه کرده که ازنظر شاخص‎های مختلف، مانند میزان هیجان و استرس دسته‎بندی کرده، اما تعداد مراجعه خانواده‎ها به این راهنما مناسب نیست و بسیار اندک است.

سلجوقی با اشاره به اینکه در حوزه کودک و محتوای ویژه آن در فضای مجازی در ابتدای راه هستیم، گفت: این درحالی است که سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات، خدمات و محتوا یکی از سودآورترین سرمایه‌گذاری‌ها در دنیاست که می‌تواند نیاز بازار داخلی و حتی بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را هم تامین کند.

مجری طرح توسعه خدمات فضای مجازی کودک با بیان اینکه نباید بدبینانه به این محتوا‌ها نگاه کنیم و بسیاری از این تولیدات محتوای خوبی دارد، گفت: ما باید تنها نحوه استفاده از این تولیدات را به والدین آموزش دهیم. هرچند نگرانی درباره فضای مجازی و کودکان، نگرانی جهانی است. در تمام دنیا همه به دنبال راه کاری در این حوزه هستند.

انتهای پیام
captcha