راهکار یک ناشر برای حل معضل گرانی کاغذ و پیشرفت صنعت نشر
کد خبر: 3819195
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳

راهکار یک ناشر برای حل معضل گرانی کاغذ و پیشرفت صنعت نشر

عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال از تأثیر گرانی کاغذ بر برخی ناشرنما‌ها گفت.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راهکار حمایت از تولید داخلی کاغذ و آینده صنعت نشر اظهار کرد: اگر یک کارخانه تولید کاغذ با هر شرایط و کیفیتی در کشور راه اندازی شود، التهاب موجود در بازار کاغذ کم می‌شود. ما ناشران اصلاً برایمان مهم نیست که کاغذ درجه یک اندونزی یا کاغذ خارجی را برای تولید کتاب استفاده کنیم. روی کاغذ معمولی هم امکان چاپ کتاب وجود دارد.

وی افزود: اگر بخش کوچکی از ارزی که برای واردات کاغذ اختصاص دادند، برای تاسیس چنین کارخانه‌هایی کنار می‌گذاشتند این مسئله به راحتی حل می‌شد. دیگر نیازی هم به واردات نداشتیم و هرروز شاهد افزایش سر سام آور قیمت کاغذ نبودیم. ولی گویا کسانی که در سود واردات کاغذ سهیم هستند، اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. هر بند کاغذ امسال به مرز ۵۲۰ هزار تومان رسید و این افزایش قیمت‌ها ربطی به دلار و ارز ندارد.

عابدینی با اشاره به تاثیر گرانی کاغذ بر کم‌تر شدن کتاب سازی‌ها گفت: خیلی از ناشران که به دنبال کتاب سازی هستند، با گرانی کاغذ دیگر قادر به چنین کاری نمی شوند. زمانی که کاغذ گران می‌شود، عده‌ای که حرفه‌ای نیستند و با کتاب سازی ادعای ناشری می‌کنند، از دور خارج می‌شوند و حرفه ای‌ها با تخصص لازم این حرفه را با جان و دل دنبال می‌کنند.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال درباره تأثیر گرانی کاغذ بر کار خود بیان کرد: کتاب‌های ما تقریباً تخصصی هستند؛ قیمت بعضی کتاب‌ها با توجه به افزایش قیمت کاغذ بالا رفته و در فروش آن‌ها تأثیر گذاشته است. ما در سال گذشته، ۸۰۰ بند کاغذ دولتی گرفتیم. ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ اول و ۲۰ الی ۳۰ عنوان هم چاپ مجدد داشتیم.

عابدینی در پایان تاکید کرد: البته ما سعی کرده ایم از عرف بازار خیلی پایین‌تر کتاب‌ها را بفروشیم؛ مثلا کتاب‌هایی که مخاطب عمومی دارد و پرفروش هستند را با قیمت کم‌تری به دست مخاطب می‌رسانیم. اما کتاب‌های تخصصی به دلیل مخاطب کم و هزینه تولید بالا، قیمتشان بیشتر است. در کل ۳۰ الی ۴۰ درصد کم‌تر از قیمتی که در بازار است، آثارمان را قیمت گذاری می‌کنیم. در واقع آن کسی که باید از خرید کتاب راضی باشد، مخاطب است نه پخش کننده کتاب.

انتهای پیام

captcha