مبانی دینی و قرآنی پاسخ‎های رهبر انقلاب به پیام‌ ترامپ/ برخوردها در مسئله حجاب مطابق قانون باشد
کد خبر: 3819204
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

مبانی دینی و قرآنی پاسخ‎های رهبر انقلاب به پیام‌ ترامپ/ برخوردها در مسئله حجاب مطابق قانون باشد

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران و انتقال پیام ترامپ، اظهارات مقام معظم رهبری در این دیدار را اظهارات رهبری خردورز، ظریف و هوشیار توصیف کرد و به تشریح مبانی دینی و قرآنی این پاسخ‌ها پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری،  امروز، 24 خردادماه در خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: حضرت علی(ع) نشانه‌هایی را برای ایمان می‌فرمایند؛ یکی این است که «هنگامی اسم دیگران مطرح می‌شود، تقوا داشته باشید». این یعنی باب تهمت و غیبت باز نشود. چنانکه در حالات بزرگان دیروز و امروز هم در حالات امام(ره) و هم دوستان و حواریون مقام معظم رهبری از جمله مطالبی که گفته‌اند، این است که تا اسم افراد مطرح می‌شد، خیلی مراقبت می‌کردند تا مبادا غیبت صورت گیرد. این سبک زندگی است که به ما یاد می‌دهد غیبت نکنیم. از جمله ابعاد پاک زندگی کردن این است که گناه دیگران را به دوش نکشید.
وی با اشاره به چندین مناسبت گذشته و در پیش‌رو از جمله سالروز تخریب قبور ائمه بقیع، بیان کرد: آنچه امروزه داعش انجام می‌د‌هد براساس تفکر وهابیون است و به تعبیر مقام معظم رهبری اینها نتوانستند قبر رسول اکرم(ص) را نابود کنند و گرنه می‌کردند.
حجت‌الاسلام خاتمی با اشاره به سالروز شهادت مجاهدان راه خدا شهید محمد بخارایی، صادق امانی، رضا صفارهرندی و مرتضی نیک‌نژاد در 26 خردادماه، ادامه داد: این افراد در غربت بازار شهادت دین، چراغ شهادت را روشن کردند. همچنین شب 23 رمضان شهادت عالم فرزانه حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازورن بود که پس از بازگشت از مراسم احیا، ایشان را به وضع فجیعی به شهادت رساندند؛ شهادتی که برای او افتخار و داغی برای دیگران و بازماندگان و بستگانش شد. امیدست که دستگاه قضایی نیز این قاتل و شرکای جرم را به سزای اعمالشان برساند.
خطیب جمعه تهران با اشاره به سالروز وفات حضرت عبدالعظیم(ع) در هفته پیش‌رو، اظهار کرد: این عالم، محدث و امامزاده عظیم الشأن در میان تهرانیان است که افتخار زیارت آن را داریم و ثواب زیارت آن برابر با زیارت امام حسین(ع) است. همچنین رحلت خواهر سیدحسن نصرالله و عالم فقیه آیت‌الله محقق کابلی را تسلیت عرض می‌کنم.
خاتمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، هفته پرترافیک سیاسیت خارجی بود و وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به ایران آمدند، اظها کرد: اما آنکه قله این موضوع بود ملاقات شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری بود که انصافاً، اظهارات مقام معظم رهبری در این دیدار، اظهارات رهبری خردورز، ظریف و هوشیار بود و ما به چنین رهبر بزرگی می‌بالیم.
وی با اشاره به رسم و ادب مهمان‌نوازی مقام معظم رهبری در این دیدار، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «فردی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، میهمان را گرامی می‌دارد». رسم و ادب میهمان نوازی را به خوبی رهبر ما رعایت کردند چنانکه فرمودند «ما ژاپن را کشور دوست می‌دانیم، اگر چه گلایه‌هایی نیز هست». این ادب است. اگر هم قرار است گلایه‌ای از میهمان داشته باشیم، باید آن را با رسم ادب به جا بیاوردیم. آبه گفت: «ما قصد داریم پیام رئیس جمهور آمریکا را به شما برسانیم»، مقام معظم رهبری فرموند: «من شخص ترامپ را شایسته هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی به او ندارم و نخواهم داد». این سبک، سبکی است که پیامبر(ص) دستور داده و مبنای اسلامی دارد، چنان‌که ایشان فرموند: «نگامی متکبران را دیدید، در برابر آن‌ها تکبر بورزید و باید آن‌ها را تخفیف و تحقیر کنید»، .یعنی متکبران را باید تحقیر کرد، کاری که رهبر ما با حرفشان انجام داند و این برخورد عبارت «مرگ بر آمریکا» و شعار انقلابی ایرانیان بود.
حجت‌الاسلام خاتمی گفت: آبه از قول ترامپ گفت: «ما درخواست تغییر رژیم را نداریم»، مقام معظم رهبری نیز تصریح کردند: «در این 40 سال، همه رئیس‌جمهورهای آمریکا، قصد تغییر داشتند، ایشان هم قصد دارد اما نمی‌تواند». این موضع مقام معظم رهیری زیر بنای قرآنی دارد، چنانکه در آیه 217 سوره مبارکه بقره آمده است: «وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتَّى یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا»، یعنی آنقدر با شما می‌جنگند تا دست از دینتان بردارید که قطعاً این‌کارشان به سرانجام نمی‌رسد، چنانکه امام علی(ع) فرمود: «هرکه با حق در افتاد، ور افتاد» و قطعاً ترامپ می‌داند که یارای مقابله با این نظام دینی و حق را ندارد.
وی ادامه داد: نخست وزیر ژاپن از ترامپ پیام آورد که مذاکره مجدد درباره مسائل هسته‌ای داشته باشیم، مقام معظم رهبری فرمودند: «پنج، شش سال مذاکر کردیم و امریکا زیر همه چیز زد و مذاکره نمی‌کنیم: این سخن هم مبنای دینی دارد چنان‌که در روایات آمده است: «مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود». آبه گفت که ترامپ صادقانه می‌خواهد مذاکره کند، مقام معظم رهبری فرموند: «این دروغ است، از ترامپ صداقت نمی‌آید»، چرا که دروغیات ترامپ از بدهیات عالم سیاست است. یکی از روزنامه‌های آمریکایی نوشته است، ترامپ از روزی که سرکار آمده تا کنون، بیش از 10 هزار دروغ گفته یعنی بیش از 800 روز، روزی 12 دروغ، این باند حاکم بر آمریکا، مثلث شرارت این موضوع سرشان نمی‌شود.
حجت‌الاسلام خاتمی با اشاره به اینکه در پایان امسال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و ترامپ نیازمند رأی است، اظهار کرد: رأی ترامپ به این گره خورده که ایران را پای مذاکره مجدد بکشاند ولی این آرزو را به گور می‌برد. نخست وزیر ژاپن گفت: «آمریکا عازم است که مقابل ساخت سلاح هسته‌ای، توسط ایران را بگیرد»، مقام معظم رهبری گفتند: «ما شرعاً ساختن سلاح‌های کشتار جمعی را درست نمی‌دانیم» این نیز مبنای اسلامی و دینی دارد، چنان‌که در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است: «سم در بلاد مشرکان نریزید». این مبنای فقهی دارد، اما آمریکا باید توجه داشته باشد اگر قصد داشتیم بسازیم، آمریکا هیچ کاری نمی‌توانست بکند و ما ترسی از آنها نداریم و این مبنای دینی به ما می‌گوید این کار نشود. شما که هستید، شما در انبارهای خود چندهزار کلاهک اتمی دارید و شما می‌خواهید جلوی ساخت سلاح هسته‌ای ایران را بگیرید!؟
خطیب جمعه تهران بیان کرد: درباره مذاکره نیز مفام معظم رهبری فرمودند: «با مذاکره، هیچ مشکلی حل نمی‌شود» و باید گفت ملت آزاد زیر بار فشار مذاکره نمی‌رود، خصوصاً ملتی که تربیت یافته سالار شهیدان و یا « هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است.
وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به عطش سیری‌ناپذیر آل سعود برای آدم کشی، بیان کرد: هر جا در دنیا نام غارتگری و آدم‌کشی هست، پای آل سعود در میان است. بیش از 50 هزار نفر را در یمن کشته‌اند و زیربنای یمن را نابود کردند. یونیسف گفته  که هر دو ساعت یک مادر و شش نوزاد در یمن جان می‌دهد. شما ننگ جامعه اسلامی هستید، نه خادم حرم الشریفین، بلکه خائن حرم الشریفین زیبنده شماست.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در سودان آدم می‌کشند و در رود نیل می‌ریزند. اخیراً بچه 13 ساله را که با دوچرخه در تظاهرات ضد آل‌سعود بود، دستگیر کردند و یک ماه در سلول انفرادی نگه داشتند و سپس حکم کشتن با شمشیر دادند. حقتان است مردم بگویند «مرگ بر آل‌سعود».
حجت‌الاسلام خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه دوم نماز جمعه تهران درباره مسئله حجاب تصریح کرد: حجاب و عفاف موعظه و نصحیت نیست، بلکه قانون است و احسنت به رئیس نیروی انتظامی که گفت کشف حجاب، جرم است و با آن برخورد می ‌کنیم. مسئله حجاب تأمین کننده امنیت اخلاقی و امنیت روانی جامعه است و به نفع هنجارشکنان نیز هست؛ بی‌حجابی‌ها، بدحجابی‌ها و شل حجابی‌ها عادی نیست، قطعاً برنامه طراحی شده از سوی دشمن است.
وی با تأکید بر اینکه نمی‌گویم هر بدحجاب و شل حجابی عامل دشمن است، بیان کرد: دلسوزانه می‌گویم در میدان دشمن بازی نکنید. درباره حجاب باید برخورد قانونی باشد؛ برخورد غیرقانونی در جامعه اسلامی منکر است و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر هم از جانب مردم باشد و هم از سوی مسئولان.
خاتمی با اشاره به عملکرد خوب دستگاه قضا در برخورد با چند مورد هنجارشکنی، بیان کرد: دستگاه قضا در مازندران خوب وارد شد. این هنجارشکنی‌ها در فضای مجازی نیز دیده می‌شود و امیدواریم دستگاه قضایی برخورد کند.
وی از قوه قضائیه به دلیل برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی و نشان دادن اراده جدی نظام برای برخورد با این گروه، برخورد قاطع با هنجارشکنان و قانون ابلاغ آیین نامه اجرایی رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان تقدیر و تشکر کرد و گفت: قانونی که مسئولان از کجا آورده‌‌اند، تصویب شده بود و آیین نامه اجرایی آن اخیراً ابلاغ شد که جای تشکر دارد. برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی باید نظارت مردمی باشد. باید رفتار مسئولان و اموالشان در ویترین شیشه‌ای باشد تا همه ببیند تا اگر دست از پا خطا کردند، قبل از اینکه قانون سراغ آنها بیاید، وجدان‌های عمومی یقه آنها را بگیرد و این راه سالم‌سازی نظام اداری است که راه حضرت علی(ع) بود.

بنابر این گزارش حجت الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، ضمن توصیه خود و همگان به تقوای الهی اظهار کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: «آن کس که برای خدا حریم نگاه دارد، تقوا پیشه کند، در بن‌بست فتنه‌ها نخواهد ماند و نوری در تاریکی‌ها برای او قرار می‌دهد که راه را گم نکند». در خطبه‌های اول سخن پیرامون سبک زندگی قرآنی بود با الهام از « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا » های قرآن. محور خطبه نخست امروز آیه ششم سوره حجرات «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا...» است.

وی بیان کرد: در گذشته و امروز رسانه جزو زندگی و در متن زندگی بوده است و امروز با گسترش رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. وضعیتی که امروز در عرصه رسانه شاهد هستیم، قبلاً قطعا چنین نبوده است. در این عرصه چگونه زندگی کنیم؟ آیه فوق بخشی از زندگی در این عرصه را بیان می‌کند تا بدانیم با فضای این چنینی چگونه زندگی کنیم.

خطیب جمعه تهران افزود: صاحبان رسانه‌های مکتوب، شنیداری، دیداری، فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و هر نامی که فعالیت می‌کنند، همواره خدا را مد نظر داشته باشند. به ویژه در عرصه اخبار هرچه به دستشان رسید فکر نکنند ثبت کردنی و گستردنی و قابل انتشار است، همانطور که در سوره قاف آمده است:«هرچه را می‌خواهید بگویید، فرشته‌ای  و یا دو فرشته مهیای نوشتن آن هستند». چیزهایی که می‌نویسیم باید توانیم فردای قیامت جواب دهیم. آیه 70 سوره احزاب؛ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً»، «سدید» از ریشه سد و محکم و استوار است و مؤمنین باید تقوا را در گفتار رعایت کنند؛ یعنی حرف قابل استناد بزنید. دروغ و شایعات نمی‌تواند زیر مجموعه «قول سدید» باشد. صاحبان رسانه باید دقت کند در آنچه در رسانه می‌آورند.

حجت‌الاسلام خاتمی اضافه کرد: دیگر اینکه کاربران بی تحقیق حرفی را نپذیرند؛ آیه ششم سوره مبارکه حجرات بر این امر تصریح دارد که ای مؤمنین اگر فاسقی برای شما خبر آورد تحقیق کنید. پذیرفتن اخبار بی‌تحقیق پشیمانی دارد. فاسق یعنی آنکه در چارچوب دین عمل نمی‌کند و در برابر عادل است. فاسق برایش راست و دروغ تفاوت نمی‌کند و به حلال و حرام در عرصه‌های مختلف پایبند نیست. به ویژه رسانه‌های از خدا بی‌خبر آن طرف آبی. هنگامی فضا، فضای آلوده است بنا را بر بدگمانی بگذارید مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: نکته بعدی اینست که دو دروغگو داریم؛ یکی اینکه جعل می‌کند و دیگر اینکه فردی که حقیقتاً دروغ گو نیست اما در حکم دروغ‌گو است. فردی که هر خبری در سایت‌های گوناگون آمده است را نقل می‌کند، بنابر فرمایش مولای متقیان آن نیز در مصداق دروغگو است. چنان‌که در نامه 69 نهج‌البلاغه آمده است: «هرچه که می‌شنوی قرار نیست آن را نقل کنی»  یعنی باید راست آن را بگردید و پیدا کنید و در باره هر خبر تحقیق کنید. اینطور نیست که هر چه سایت‌ها و روزنامه‌ها گفتند حقیقت دارد و وحی منزل است، لذا مراقب باشید در لیست دروغگویان نباشید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: ادبیات فحش و هتاکی، اهانت، ادبیات یک جامعه اسلامی نیست. فضای مجازی از سوی برخی از کاربران کانون بد زبانی و هتاکی شده است و این بدون مرز و بدون خط و خطوط بودن روند صعودی دارد. گویا خوراک برخی در این فضای مجازی بدزبانی و هتاکی است و این ادبیات در شأن جامعه اسلامی نیست. چنانکه امام باقر(ع) فرمود: «فحش به مردم ندهید، فحاشی دشمنی می‌آورد». فحاشی دعوا و اختلاف و کدورت به دنبال دارد. برخی پلاس فضای مجازی هستند و احساس می‌کنند حضورشان یعنی فحش و اهانت این به معنای نقد نکردن نیست. فاصله بین نقد و هتاکی است.

وی گفت: انشاءالله سبک زندگی ما در همه عرصه‌ها، سبک زندگی دینی باشد از جمله در عرصه رسانه، دینداری را نشان دهیم.

انتهای پیام

captcha