وحدت؛ مهم‌ترین راهکار تحقق جامعه آرمانی امام زمان(عج)
کد خبر: 3819325
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

وحدت؛ مهم‌ترین راهکار تحقق جامعه آرمانی امام زمان(عج)

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‎فقیه در لرستان با اشاره به این‌که امام زمان(عج) زمانی‌که قیام می‌کنند تمدن نوین اسلامی را برپایه وحدت و همبستگی پایه‌گذاری می‌کنند، گفت: وحدت و همبستگی در پنج سطح از جمله انسانیت، ادیان الهی، امت اسلامی، ایمان و ولایت قابل تبیین است.

وحدت؛ مهم‌ترین راهکار تحقق جامعه آرمانی امام زمان(عج)آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که یکی‌از شاخص‌های تمدن نوین اسلامی حضرت مهدی(عج) وحدت و همبستگی اسلامی است، اظهار کرد: بدون تردید ساخت تمدن به‌ویژه تمدن اسلامی با وحدت و همبستگی افراد جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد، به‌گونه‌ای که نمی‌توان سخن از تمدن گفت مگر این‌که وحدت و همبستگی حاکم باشد.
وی با تأکید براین‌که همیشه در طول تاریخ وحدت و همبستگی زمینه‌ساز رشد، تعالی و تمدن‌سازی جوامع بشری بوده است، افزود: اگر تمدن‌ها در جامعه‌ای شکل گرفته، آن جامعه از همبستگی برخوردار بوده و اما ‌در مقابل اختلاف و تفرقه موجب از بین رفتن تمدن‌ها بوده است.
امام جمعه خرم‌آباد تصریح کرد: اگر در تاریخ اسلامی نگاه کنیم می‌بینیم که در هر زمان که امت اسلامی با هم منسجم و متحد و یکپارچه بودند در آن جامعه تمدن اسلامی شکل گرفته است، که از زمان پیامبر اکرم(ص) تاکنون نمونه‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد و زمانی‌که در قرآن می‌نگریم می‌بینیم که یکی‌از مهم‌ترین راهکارهای تحقق وعده الهی برای تشکیل عدالت و جامعه آرمانی که در آن جامعه مستضعفین و بندگان صالح وارث زمین می‌شوند، وحدت و همبستگی است.
میرعمادی با اشاره به این‌که امام زمان(عج) زمانی‌که قیام می‌کند تمدن نوین اسلامی را برپایه وحدت و همبستگی پابه‌گذاری می‌کند، اظهار کرد: در آیات متعدد قرآن کریم به این مسئله اشاره شده است، واژه‌ها و کلماتی مانند؛ واعتصموا، تعاونوا، اخوت، برادری و ... از واژ‌ه‌هایی از قرآن کریم است که در مورد وحدت و همبستگی اسلامی اشاره دارد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که قرآن؛ وحدت و همبستگی را در چهار سطح تبیین می‌کند، افزود: اول در سطح انسانیت، بشر از جهت این‌که انسان است باید با هم وحدت داشته باشد هیچ برتری و امتیازی بر یکدیگر ندارند مگر در سایه تقوا، خداوند متعال در آیه 13 سوره حجرات می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ؛ ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و در گروه‏‌ها و تیره‏‌های بزرگ و کوچک جای دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ همانا گرامی‌ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست»، پس یک مرحله از وحدت و همزیستی مسالمت‌آمیز تحت‌عنوان «انسانیت و بشریت» است.

وحدت و همبستگی در سطح ادیان الهی
وی با اشاره به این‌که سطح دوم وحدت و همبستگی در سطح ادیان الهی است، گفت: خداوند متعال ادیان الهی را بر محور توحید دعوت کرده است که در کنار هم و متحد و منسجم باشند، که در این رابطه در آیه 64 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ؛ بگو: ای اهل کتاب! بیایید به‌سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را - غیر از خدای یگانه - به خدایی نپذیرد. هرگاه(از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم!».

وحدت در سطح امت اسلامی بر محور اسلام
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: سطح سوم از وحدت، وحدت در سطح امت اسلامی بر محور اسلام است، یعنی کسانی که زیر چتر اسلام قرار دارند باید متحد باشند و همبستگی داشته باشند، خداوند در این رابطه در آیه 92 سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: «إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُكُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّكُم فَاعبُدونِ؛ این پیامبران بزرگ و پیروانشان همه امّت واحدی بودند و پیرو یک هدف؛ و من پروردگار شما هستم؛ پس مرا پرستش کنید!» همچنین در آیه 103 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ؛ و همگی به ریسمان خدا، قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت بزرگِ خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دل‌های شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این‌چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید».
امام جمعه خرم‌آباد تصریح کرد: با نگاه به منابع می‌بینیم که سطح بالاتری از وحدت و همبستگی در نظر گرفته شده است که آن در سایه ایمان است، همان‌گونه که در آیه 10 سوره مبارکه حجرات می‌خوانیم: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادران‌تان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد».
وی با تأکید بر این‌که جامعه‌ای که امام زمان(عج) شکل می‌دهد جامعه ایمانی است، اظهار کرد: وحدت و پیوندی که بین انسان‌ها بنا می‌شود در سایه ایمان و ولایت است.

وحدت و همبستگی زیر چتر ایمان و ولایت
این مفسر قرآن‌ کریم با اشاره به این‌که سطح چهارم وحدت و همبستگی زیر چتر ایمان و ولایت است، بیان کرد: رکن اساسی جامعه مدنظر امام زمان(عج) مسئله ایمان و ولایت است به همین جهت در روایات می‌خوانیم که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: در قرآن‌کریم هرکجا «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» آمده است منظور ما ما اهل‌بیت(ع) هستیم.
امام جمعه خرم‌آباد اظهار کرد: اگر خداوند مؤمنان را به اتحاد دعوت کرده است این اتحاد به‌معنای واقعی و جهانی در زمان امام زمان(عج) محقق خواهد شد، زمانی‌که امام زمان(عج) قیام کند مردم را در سایه ایمان و ولایت گرد هم جمع می‌کند، امت اسلامی زیر چتر ولایت قرار می‌گیرند کمااینکه اگر شما تاکنون مشاهده کردید که امت اسلامی نتوانستند وحدت و انسجام خود را حفظ کنند برای این است که این وحدت بر محور ولایت و ایمان نبوده است، اگر بر محور ولایت و ایمان باشد پیوند ناگسستنی خواهد بود به همین جهت آن جامعه آرمانی منسجم پُر از عدل و دادی که تمدن نوین اسلامی در آن شکل می‌گیرد ویژگی‌هایی دارد ازجمله این است که در آن جامعه مؤمنان باهم یکپارچه هستند و اختلاف برچیده می‌شود، ذلالت‌ها کنار می‌رود، کینه‌ها از بین می‌رود و دل‌ها مملو از ولایت و ایمان می‌شود.
وی با بیان این‌که در جامعه آرمانی متحد و منسجم امام زمان(عج) همه مردم و مؤمنان هم‌سو و هم‌گرا و یدواحده هستند هیچ‌گونه اختلاف و تفرقه در میان آن‌ها وجود ندارد، اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی در ترسیم جامعه آرمانی امام زمان(عج) فرمودند: «در جامعه آرمانی امام زمان(عج) مؤمنان اهل ایمان در دوستی متقابل و مهربانی به یکدیگر مانند یک جسد هستند اگر عضوی از این جسد به درد بیاید دیگر اعضا نیز به درد خواهند آمد».

دعا برای تحقق جامعه آرمانی امام زمان(عج)
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که در جامعه آرمانی امام زمان(عج) مؤمنان آن‌قدر با هم پیوند دارند و متحد و منسجم هستند که اگر برادر دینی در جیب برادر دینی خود دست کند هیچ‌گونه منعی وجود ندارد گویا زندگی در هم با هم و در کنار هم است و ایمان در آن جامعه حاکم است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که در جامعه آرمانی متحد و منسجم که در آن تمدن شکل می‌گیرد و مدنظر امام زمان(عج) است مؤمنین با یکدیگر برادر هستند، تصریح کرد: همچنان که پیامبر اکرم(ص) وقتی وارد مدینه شد و حکومت اسلامی تشکیل داد اولین کاری که انجام داد ایجاد پیوند برادری بین مسلمانان بود و فرمود: «ای مردم در راه خدا دو نفر دو نفر با یکدیگر برادر شوید».
وی ما باید به جامعه آرمانی امام زمان(عج) بیاندیشیم و برای تحقق آن دعا کنیم، ادامه داد: جامعه آرمانی امام زمان(عج) یک جامعه ایمانی است و مردم بر محور ولایت با هم متحد می‌شوند و در سایه اتحاد و همبستگی تمدن نوین اسلامی شکل می‌گیرد و ما باید خودمان را برای آن روز آماده کنیم.
انتهای پیام

captcha