حضور نظامی آمریکا در افغانستان با سوء استفاده از نام داعش
کد خبر: 3819328
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
سخنگوی طالبان اعلام کرد:

حضور نظامی آمریکا در افغانستان با سوء استفاده از نام داعش

گروه بین‌الملل ــ سخنگوی گروه طالبان اظهار کرد سخنان مقامات آمریکایی با عملکرد آنها متناقض است؛ آنها از نام داعش برای ادامه حضور نظامی خود در افغانستان سوء استفاده می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «صدای افغان»؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکایی گفت: گروه تروریستی داعش در مناطق شرقی افغانستان از کمک نیروی هوایی ایالات متحده برخوردار است.

مجاهد در این باره گفت: داعش در افغانستان تهدید قابل توجهی نیست و اگر حمایت هوایی آمریکا از این گروه تروریستی در شرق افغانستان نبود، ننگرهار (استانی در جنوب شرقی افغانستان) را از وجود آنها پاکسازی می‌کردیم.

وی ادامه داد: داعش از ابتدای ظهور در افغانستان از کمک آمریکا برخوردار بود. طالبان، داعش را در بیشتر مناطق افغانستان نابود کرده است و دلیل ادامه حضور این گروه تروریستی در مناطق شرقی افغانستان کمک نیروی هوایی و اطلاعاتی آمریکاست.

مجاهد ادامه داد: سخنان مقام‌های آمریکایی با عملکرد آنها تناقض دارد. آنها از نام و وجود داعش برای ادامه حضور نظامی خود در افغانستان سوء استفاده می‌کنند.

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده آمریکا در شرق افغانستان نیز، گروه تروریستی داعش در افغانستان را یک تهدید بسیار نگران کننده برای کشورش برشمرده است.

برخی کارشناسان افغانستان با توجه به اینکه آمریکایی‌ها پس از شش دور مذاکره با طالبان دستاوردی نداشتند، معتقد هستند که آنها از اهرم داعش برای فشار آوردن به طالبان استفاده می‌کنند. برخی دیگر از این کارشناسان نیز معتقد هستند از آنجا که آمریکایی‌ها برای خروج از افغانستان تغییر عقیده داده‌اند، به دنبال بهانه‌ای برای تداوم حضور خود هستند.

پیش از این غربی‌ها از حضور 20 گروه تروریستی در افغانستان سخن گفته بودند، ولی پس از پایان دور ششم مذاکرات در قطر، تعداد اسامی این لیست به 30 گروه افزایش یافت.

افزایش دشمن‌های فرضی برای حضور نظامیان غربی در افغانستان از مدت‌ها پیش در دستور جنگ روانی پنتاگون (مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا) بود و داعش نیز در کانون این جنگ قرار دارد.

حضور 18 ساله نظامیان آمریکایی در افغانستان نه فقط برای مردم این کشور امنیت به همراه نداشته است، بلکه هر روز بر شدت ناامنی در مناطق مختلف این کشور افزوده می‌شود.

آمریکایی‌ها سالانه 50 میلیارد دلار برای امنیت سربازان خود در افغانستان هزینه می‌کنند.

سخنگوی طالبان چندی پیش اعلام کرد که برای بیرون کردن اشغالگران از افغانستان حملات خود را علیه نیروهای متجاوز آمریکایی شدت می‌بخشند.

انتهای پیام

captcha