حفظ اعتماد سهامداران بورس در شرایط تحریم مهم‌ترین اصل است
کد خبر: 3819375
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
عضو کمیته فقهی سازمان بورس:

حفظ اعتماد سهامداران بورس در شرایط تحریم مهم‌ترین اصل است

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام نظری با اشاره به نقش بورس در شرایط تحریم، بیان کرد: بسیار مهم است که اعتماد مردم به بازار از بین نرود و این بازار همواره برای این افراد مثبت باشد.

بورس نقش تعیین‌کننده‌ای در شرایط تحریم دارد/ لزوم حفظ اعتماد سهامداران

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت بخشی از سخنان خود را به وضعیت بازار سرمایه اختصاص داد و گفت: آهنگ شرایط اقتصادی کشور به سمت مطلوب پیش می‌رود و بازار سرمایه شرایط مطلوبی دارد و بازار ارز در مقایسه با ماه‌های اخیر به مراتب شرایط بهتری پیدا کرده است و به فضل الهی در بازار مسکن نیز تا پایان سال شرایط بهتری خواهیم داشت و چنانچه همه وزارتخانه‌های مربوطه وارد صحنه شوند، می‌توان شرایط مسکن را بهبود بخشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌ نظری، کارشناس اقتصاد اسلامی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه و همچنین نقش بورس در مقابله با تحریم‌ها پرداخت و گفت: تاکنون سرمایه‌های سرگردان عمدتاً به سمت سکه، ارز و خودرو می‌رفت و الان هم بخشی از آن در حوزه مسکن معطل شده، اما بخشی از این سرمایه‌ها در شرایط کنونی به سمت بورس رفته است، چراکه شاخص بورس مرتبط رو به افزایش است.

لوازم جذب سرمایه‌های سرگردان

نظری ادامه داد: بازار بورس در شرایط کنونی شکوفایی دارد و استقبال از آن هم بیشتر شده است. البته وقتی چنین سرمایه‌هایی از سوی شرکت‌های تحت پوشش بورس جذب می‌شود، باید این شرکت‌ها بتوانند فعالیت اقتصادی خود را گسترش دهند.

وی با اشاره به لوازم جذب سرمایه‌های سرگردان، یادآور شد: بهترین اقدام در مورد سرمایه سرگردان و اینکه ما بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم و شاهد مسائلی همانند تغییرات دائمی نرخ ارز نباشیم این است که سرمایه‌های سرگردان را جذب تولید کنیم و یکی از راه‌های موفقیت این برنامه این است که بازار بورس به وسیله شرکت‌های تحت پوشش خودش بتواند این سرمایه‌ها را به کار گیرد.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به لوازم جذب سرمایه‌های سرگردان اشاره و بیان کرد: گام اول این است که مردم سهام را بخرند و گام بعدی این است که شرکت‌هایی که سهام آن‌ها به فروش می‌رود و جذب سرمایه‌ می‌کنند، این سرمایه‌ها را صرف تولید کنند تا در نتیجه کسانی‌ که به سمت بازار سهام می‌روند، نگویند که خرید سهام نتیجه‌ای برای ما نداشته است و ای کاش پول‌های خود را در همان بازار سکه و ارز و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌دادیم.

ضرورت حفظ اعتماد سهامداران

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: بسیار مهم است که اعتمادی که مردم به بازار سهام کرده‌اند از بین نرود و بازار سهام همواره برای این افراد مثبت باشد. دلیل اقبال به بازار سهام این موضوع این است که دیگر همانند سابق، سودهای مورد انتظار مردم در بازارهایی همانند سکه، طلا و به ویژه بازار ارز تأمین نمی‌شود. لذا بسیاری از آن‌ها به سمت بازار سهام رفته‌اند.

این کارشناس اقتصاد اسلامی اظهار کرد: البته این افراد عمدتاً بازار سهام خاصی همانند فولاد و پتروشیمی را مورد استقبال قرار می‌دهند و براساس بینش و پیش‌بینی خود چنین بازاری را انتخاب می‌کنند اما در مجموع، وضعیت بازار بورس در این ایام رو به بهبود است.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به اهمیت استمرار اعتماد مردم اشاره کرد و گفت: این گام اول است و برای استمرار این اعتماد مردم، باید شرکت‌هایی که سرمایه مردم را جذب کرده‌اند، این سرمایه‌ها را به گونه‌ای به کار بگیرند که سود مورد انتظار سهامداران تأمین شود تا آن‌ها دوباره به سمت بازارهای دیگر همانند طلا و ارز نروند.

دلایل استقبال از بازار سهام

وی به دلایل اقبال به بازار سهام اشاره و یادآور شد: در شرایط کنونی چون شرکت‌هایی که صادرات دارند و از این راه ارزآوری و سود بالایی دارند، مردم براساس پیش‌بینی خود از سودآوری بازار سهام، به این سمت روی آورده‌اند.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تأثیر تحریم‌ها بر بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه در ایران، زیر پوشش بانک است و لذا وقتی تحریم بانکی می‌شویم، ارتباطات بانکی ما با دنیا قطع می‌شود و بانک‌ها و شرکت‌های خارجی حاضر به مبادلات بانکی با ما نیستند، ولو اینکه این بانک یا شرکت در افغانستان باشد که از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیست.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: بیش از شصت اقتصاددان در وزارت خزانه‌دری آمریکا به کار گرفته شده‌اند که فقط بر روابط بانکی ایران متمرکز هستند و هیچ بانکی از اقدامات و فشار آنها در امان نیست؛ هرچند بسیاری از این مسائل رسانه‌ای نمی‌شود و مردم نمی‌دانند که وزارت خزانه‌داری آمریکا چه فشاری را بر اقتصاد و روابط اقتصادی خارجی ما تحمیل می‌کند.

فشار بی‌سابقه وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اقتصاد ایران

وی با تأکید بر فشار بی‌سابقه وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اقتصاد ایران، تصریح کرد: فشاری که اکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا بر اقتصاد ما وارد می‌کند در تاریخ کشورهای خاورمیانه سابقه نداشته است. البته پیش‌بینی آن‌ها این بود که با این فشارها بتوانند اقتصاد ما را فلج کنند اما به این هدف نرسیدند؛ هرچند که اقتصاد ما و صادرات و واردات دچار مشکل شده است.

این کارشناس اقتصاد اسلامی اظهار کرد: واقعیت مطلب هم این است که ساماندهی بانک مرکزی در ماه‌های اخیر بسیار خوب بوده و اجازه نداده که آن گونه که آمریکایی‌ها انتظار داشتند بازار ارز به هم خوده و قیمت‌ ارز به طرز فزاینده‌ای بالا برود و در نتیجه همه برنامه‌های کشور ما مختل شود اما چنین اتفاقی رخ نداد.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: قیمت دلار تقریباً‌ کنترل شده است؛ هرچند که قیمت واقعی این نیست و در این قیمت‌ها حباب زیادی وجود دارد؛ همان‌گونه که قیمت سکه هم حباب دارد. باید به این نکته هم توجه کنیم که امارات هم با همه توان خود درصدد است که نرخ دلار را در ایران افزایش دهد.

اقدامات دولت امارات برای فشار بر اقتصاد ایران

وی یادآور شد: شاید مردم اطلاع نداشته باشند که دولت امارات به افرادی پول می‌دهد تا دلار را در صرافی‌های این کشور با قیمت بالا بخرند، چراکه می‌دانند همان قیمت‌ها سریعاً به چهارراه استانبول منتقل می‌شود و قیمت‌ها در ایران هم افزایش می‌یابد.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات دولت امارات برای فشار بر اقتصاد ایران اشاره و بیان کرد: فقط دولت و خزانه‌داری آمریکا نیست که در به هم ریختگی بازار ارز در ایران نقش دارد، بلکه امارات هم در خدمت این کشور است. لذا بانک مرکزی ما ناچار شد مبادلات براساس درهم را تضعیف کند و اکنون قیمت دلار سلیمانیه بیشتر مطرح است و تأثیر بیشتری در بازار ارز ایران دارد. البته چین و روسیه هم در صحنه بین‌المللی تلاش زیادی برای حذف دلار در مبادلات تجاری انجام دادند. بنابراین تأثیر دلار مقداری ضعیف شده و همین هم مقداری به ما کمک کرده تا از این تنگنای اقتصادی خارج شویم و گشایشی نسبتاً جزئی برای ما حاصل شود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به ادامه فشارها بر اقتصاد ایران، گفت: البته باید دانست که فشارها بر اقتصاد ما همچنان ادامه دارد. البته آمریکا تاکنون به اهداف خود از فشار بر اقتصاد ما نرسیده است و معتقدم اگر تا چند ماه دیگر این فشارها موفقیتی را در پی نداشته باشد، دیگر اصراری بر ادامه آن نخواهند داشت.

بورس نقش تعیین‌کننده‌ای در شرایط تحریم دارد/ لزوم حفظ اعتماد سهامداران

پیش‌بینی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا محقق نشد

وی درباره تأثیر تحریم‌ها بر بورس ایران اظهار کرد: قطعاً تأثیر تحریم‌ها بر بازار بورس و بانک ایران متفاوت است. هرچند صادرات ما دچار اختلال شده، اما واقعیت این است که پیش‌بینی وزارت خزانه‌داری آمریکا با استخدام نیروهایی به منظور کنترل روابط اقتصادی ایران محقق نشد.

این کارشناس اقتصاد اسلامی اظهار کرد: آنان پیش‌بینی کرده بود که ما نرخ ارز را در ایران بالا می‌بریم و همین باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و افزایش قیمت‌ها هم باعث نارضایتی عمومی و هرج و مرج در ایران می‌شود، اما مردم ما هم اِعمال دشمنی آمریکا را به خوبی درک کردند.

نقش مدیران در رونق بازار سهام

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت مدیریت در موفقیت بازار بورس و سهام، ادامه داد: اگر مدیران ما به خوبی شرکت‌هایشان را اداره کنند، شاهد رونق بیشتر بازار سهام خواهیم بود. متأسفانه برخی مدیران حاضر نیستند واقعیات عینی شرکت را منتشر کنند، چراکه می‌دانند شرکتشان دچار رکود خواهد شد و سودآوری آن شرکت از بین خواهد رفت. لذا مرتباً پنهان‌کاری می‌کنند.

وی ادامه داد: مدیران باید هنر مدیریت خود را به کار گیرند و شرکت‌هایی زیان‌ده را از گردونه خارج کنند. این‌گونه تعبیر می‌کنم که مدیران باید مانند سربازی باشند که در حالت مرگ هم برای دفاع از خاک کشور خود با دشمن می‌جنگد. لذا در داخل کشور هم باید بدانیم که با جنگی همه‌جانبه با دشمنی بی‌رحم مواجه هستیم که باید با قدرت مدیریت با آن مواجه شویم.

نظری در پایان درباره نقش بورس در شرایط تحریم گفت: بورس به عنوان یک سازمان و براساس قوانینی که دارد می‌تواند دائماً به شرکت‌ها اعلام کند که باید شفاف عمل کنند و حسابرسی و اطلاعات آنها واقعی و درست باشد و با شرکت‌هایی که از قوانین بورس تخلف می‌کنند برخورد و آنها را توبیخ کند و از سوی دیگر شرکت‌هایی را که استحقاق دارند تشویق و تقدیر کند و حتی چنین چیزی در تلویزیون هم پخش شود. البته تا آنجایی‌ که اطلاع دارم بورس قوانین خود را اجرا می‌کند، اما دستگاه‌های دیگر از جمله رسانه‌ها هم باید با بورس همکاری کنند.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام

 

captcha