تلاش مادر؛ راز موفقیت حافظ قرآن
کد خبر: 3819399
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

تلاش مادر؛ راز موفقیت حافظ قرآن

گروه اجتماعی ــ حافظ کل قرآن با اشاره به نقش بالای خانواده در مسیری که انتخاب و طی کرده، گفت: مادرم از دوران کودکی در تربیت قرآنی من نقش داشت و در زمان بارداری خیلی قرآن گوش می‌داده و همیشه آرزو داشته که فرزندی که در داخل شکم دارد حافظ قرآن باشد.

زهرا کریمی حافظ قرآنبه گزارش ایکنا از لرستان، زهرا کریمی، حافظ کل قرآن‌کریم و دارنده مدرک درجه سوم حفظ قرآن، در بیست‌وششمین روز از اردیبهشت‌ماه سال 1380 در شهرستان بروجرد در خانواده‌ای مذهبی و آشنا با معارف دینی، چشم به جهان گشود، به گفته خودش با تلاش‌های مادر از سن 2 و نیم سالگی با حضور در مهدهای قرآنی به حفظ قرآن به روش اشاره پرداخت و در سن 15 سالگی موفق به حفظ 8 جزء از قرآن‌ کریم شد، در همین برهه از زمان بود که مادر پیگیر شد که دخترش بتواند در زمان کوتاه‌تری کل قرآن را حفظ کند که در این تحقیقات با نمایندگی جامعةالقرآن در شهرستان بروجرد آشنا شد و دختر خود را برای حفظ قرآن به این مؤسسه برد و این‌گونه شد که زهرای 15 ساله همراه با خانواده متدینش قدم را راهی سخت و دشوار و در عین حال شیرین گذاشتند، راهی که در پایان سرشار از برکات مادی و معنوی برای او و خانواده‌اش بود.
زهرا کریمی، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: برای این‌که بتواند کل قرآن را حفظ کنم در سن 15 سالگی به جامعةالقرآن‌الکریم در شهرستان بروجرد مراجعه و در دوره حفظ یک ساله قرآن‌کریم ثبت‌نام کردم و در این مدت درس و مدرسه و مهمانی و هر آن‌چه که باعث انحراف ذهن از قرآن‌کریم و حفظ می‌شد را کنار گذاشتم و خانواده نیز همواره همراه و پشتیبان من بودند تا این‌که توانستم پس‌از 10 ماه کل قرآن‌کریم را حفظ کنم.
وی با اشاره به این‌که در این مدت میرزایی و جاویدپور اساتید من بودند، اضافه کرد: دو ماه بعد از اتمام دوره حفظ در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ دارالقرآن‌الکریم کشور شرکت و موفق به کسب مدرک درجه سوم حفظ که معادل مدرک کارشناسی است شدم و اکنون در کنار تثبیت حفظ قرآن‌کریم دانشجوی ترم سوم کارشناسی ارشد در جامعةالزهرا(س) هستم.
کریمی با اشاره به نقش بالای خانواده در مسیری که انتخاب و طی کرده، عنوان کرد: خانواده من در مدت یک سالی که در حال حفظ قرآن‌ کریم بودم محیط خانه را برای من فراهم کردند که بتوانم با آرامش خاطر به حفظ قرآن بپردازم.

آیه 128 سوره توبه را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌‌ام

این حافظ قرآن‌کریم ادامه داد: مادرم از دوران کودکی در تربیت قرآنی من نقش داشت و می‌گوید در زمان بارداری خیلی قرآن گوش می‌داده و همیشه آرزو داشته که فرزندی که در داخل شکم دارد حافظ قرآن کریم باشد، البته این همراهی همیشه همراه با پدر بود.
وی با اشاره به این‌که پدر و مادرم نقش زیادی در ادامه راه حفظ قرآن‌کریم در من داشتند، تصریح کرد: قبل‌ از این‌که حفظ یک ساله قرآن‌کریم را آغاز کنم ارزش قرآن‌کریم را کمتر می‌دانستم و حس می‌کردم که در این دوران اگر مادرم نبود به حفظ 8 جزء قرآن کریم نمی‌رسیدم و این مسیر را ادامه نمی‌دادم و به جایگاهی که الان دارم نمی‌رسیدم.
کریمی بیان کرد: امیدوارم خداوند به همه پدران و مادران این آگاهی و شناخت را بدهد که زندگی فرزندان خود را در راه قرآن‌کریم قرار دهند.
این حافظ قرآن‌کریم با بیان این‌که بیشتر از هر آیه با آیه 128 سوره توبه ارتباط برقرار کرده و آن‌ را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌ام، گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ همانا رسولی از جنس شما برای هدایت شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر آسایش و نجات شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است».
وی ادامه داد: زمانی‌که به حفظ سوره مبارکه احزاب و آیه «لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یرجوا اللَّهَ و الیومَ الأخِرَ و ذَکرَ اللَّهَ کثیراً» رسیدم، وقتی دیدم که از نظر خداوند پیامبر اکرم(ص) اسوه حسنه است، به‌دنبال این بودم که ببینم چه آیه‌هایی در مورد رسول اکرم(ص) وجود دارد، و به نظر من زیباترین و گویاترین آیه در مورد پیامبر(ص) آیه 128 سوره مبارکه توبه است که خداوند در آن خیلی لطیف از رسول اکرم(ص) صحبت کرده‌ است.

تقوای الهی؛ مهم‌ترین وظیفه حافظ قرآن

کریمی با اشاره به این‌که ما هرچه از قرآن‌کریم بدانیم کم است، عنوان کرد: طبق سفارشات خداوند در قرآن‌کریم اولین و مهم‌ترین چیزی که یک حافظ قرآن‌کریم باید رعایت کند، تقوای الهی، است و پس‌ از آن دیگر سفارشات را باید رعایت کرد.
این حافظ لرستانی با بیان این‌که زیباترین دستورات اخلاقی و عملی را می‌توان در قرآن‌کریم یافت، اظهار کرد: زیباترین دستورات اخلاقی در سوره مبارکه حجرات قابل مشاهده است، لذا یک حافظ قرآن کریم ابتدا باید در مقام عمل به آیات برآید.
وی ادامه داد: ما به‌عنوان حافظان قرآن‌کریم باید در موعظه‌ها و قصص قرآن‌کریم تدبر و تفکر کنیم و آموخته‌های خود را به حتی یک یا دو نفر انتقال هیم، چراکه یک حافظ موفق یک معلم موفق است، شاید با این‌کار بتوانیم حقی که قرآن برگردن ما دارد و خیلی عظیم‌تراست را ادا کنیم.
کریمی با توصیه به افرادی‌که در فکر حفظ قرآن‌کریم هستند، اظهار کرد: به این افراد توصیه می‌کنم که اگر شده از هر چیزی بگذرند چراکه این مسیر ارزش و نتیجه‌اش بالاست و برکات مادی و معنوی زیادی را نصیب آن‌ها می‌کند.
این حافظ لرستانی با اشاره به این‌که خواندن احادیث و روایات بزرگان و ائمه اطهار(ع) باعث ایجاد انگیزه در حافظان قرآن‌کریم در ادامه مسیر خود می‌شود، اظهار کرد: در روایات داریم که زمانی‌که خداوند به قومی غضب می‌کند به‌واسطه حافظ قرآن‌کریم آن قوم را مورد بخشش و رحم خود قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد به سمت کار خیری قدم بردارد شیطان تمام تلاش خود را می‌کند که او را از ادامه راه بازدارد و لشگریان خود را مانند دسته مگسی که روی لاشه مردار نشسته‌اند، لشگریان خود را برای وسوسه فرد می‌فرستد که او را از انجام کار خیر بازدارد.

توسل به ائمه اطهار(ع) برای حفظ قرآن‌ کریم

کریمی با اشاره به این‌که توسل به ائمه اطهار(ع) به‌ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) برای حفظ قرآن‌کریم لازم است، عنوان کرد: امام صادق(ع) در این رابطه می‌فرماید: «برای حفظ قرآن کریم به مادرم حضرت فاطمه زهرا(س) توسل کنید».
این حافظ لرستانی تأکید کرد: توصیه من به افرادی که می‌خواهند قرآن را حفظ کنند این است که از پدر و مادر، به‌ویژه مادر خود بخواهند که برای موفقیت آن‌ها دعا کند.
وی با اشاره به این‌که مسیر حفظ قرآن‌کریم مسیر آسانی نیست اما پایان شیرینی دارد، عنوان کرد: چه‌بسا حافظان قرآنی داریم که خانواده‌های آن‌ها با ایشان همراه نبودند که کار آن‌ها سخت‌تر بوده و دارای اجر و پاداش بالاتری است.
کریمی با بیان این‌که یک حافظ قرآن‌کریم بعد از حفظ باید حدیث بلد باشد، تصریح کرد: من دوست دارم که قرآن بیشتر در گویش و زبانم وارد شود و جملات خبریه، استفهامی و نفعیه قرآن را دسته‌بندی کنم و بتوانم بیشتر با قرآن صحبت کنم و در کنار آن یک کلاس برای تربیت حافظان قرآن‌کریم و یا کمک به تثبیت داشته باشم چراکه بهترین تبلیغ برای یک حافظ قرآن‌کریم داشتن کلاس حفظ و تربیت حافظان بیشتر است.
انتهای پیام

captcha