استان مرکزی در شاخص «اهدای خون بانوان» رتبه دوم کشوری را دارد
کد خبر: 3819437
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷

استان مرکزی در شاخص «اهدای خون بانوان» رتبه دوم کشوری را دارد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با اشاره به اینکه این استان در شاخص اهدای خون بانوان رتبه ۲ کشور را داراست، گفت: اهدای خون بانوان در کشور ۴ درصد و در استان مرکزی ۷.۲ درصد است، این در حالی است که در دوران دفاع مقدس ۵۰ درصد از اهداکننده‌های خون بانوان بودند.

استان مرکزی در شاخص «اهدای خون بانوان» رتبه دوم کشوری را دارد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، ‌فاطمه‌‌سادات مهدویانی، مدیرکل انتقال خون استان مرکزی امروز، 25 خردادماه در نشست خبری به‌مناسبت فرارسیدن هفته جهانی انتقال خون که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، در‌خصوص شاخص‌های اهدای خون گفت: شاخص اهدای خون به ازای هر یک‌هزار نفر در کشور 37 نفر، در استان 30 نفر و در اراک 51 نفر است، اقدامات صورت گرفته در راستای فرهنگ‌سازی باعث شده این آمار در استان قابل قبول باشد و خوشبختانه مردم هر زمان نیاز به خون و فرآوردهای خونی بوده است حضور پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اهدا‌کنندگان در سه دسته اهداکننده بار اول، اهداکننده با سابقه و اهداکننده مستمر تقسیم می‌شوند، آمار اهداکنندگان مستمر کشوری که سالی دوبار خون اهدا می‌کنند را 55 درصد عنوان کرد و افزود: این آمار در استان 57 درصد است.

مهدویانی اضافه کرد: استان مرکزی در شاخص اهدای خون بانوان رتبه 2 کشور را داراست، شاخص اهدای خون بانوان در کشور 4 درصد و در استان مرکزی 7.2 درصد است، این در حالی است که در دوران دفاع مقدس 50 درصد از اهداکننده‌های خون خانم بودند.

وی در تشریح امار اهدای خون سال 97 گفت: در سال گذشته آمار مراجعه به سازمان انتقال خون استان 49 هزار و 521 نفر و تعداد اهدا‌کننده‌ها 41 هزار 798 نفر بوده است که از این تعداد 3 هزار و 25 نفر خانم و 38 هزار و 773 نفر از آقایان بودند، از مجموع اهداکنندگان 6 هزار و 367 نفر اهداکننده بار اول، 11 هزار و 335 نفر اهداکننده با سابقه و 24 هزار و 96 نفر اهداکننده مستمر هستند.

مهدویانی در‌خصوص آمار فرآورده‌های خونی تولیدشده سال گذشته استان هم اظهار کرد: در سال گذشته 40 هزار و 469 واحد گلبول قرمز متراکم، 38 هزار و 929 واحد پلاسمای تازه منجمد، یک‌هزار و 531 واحد کرایو‌پرسی‌پی‌تیت، 21 هزار و 419 واحد پلاکت و یک‌هزار و 32 واحد خون کامل و 536 واحد خون شسته ‌شده تولید شده است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی افزود: استان مرکزی یکی از استان‌های ارسال‌کننده پلاسما به شرکت پالایشگر پلاسما برای تولید داروهای مشتق از پلاسماست که در سال گذشته 21 هزار واحد به این شرکت پالایشگر ارسال شد.

مهدویانی در رابطه با توزیع پخش فرآورده‌های خونی به بیمارستان‌های استان هم بیان کرد: سال گذشته 24 هزار و 997 واحد گلبول قرمز شسته ‌شده، 10 هزار و 520 واحد پلاسمای تازه‌ منجمد، یک هزار و 308 واحد کرایو‌پر‌سی پی تیت، 19 هزار و 337 واحد پلاکت، 502 واحد خون شسته شده و 614 واحد هم فرآورده پلاکت آفرزیس در مراکز درمانی استان توزیع شده است.

وی آمار مراجعه‌کنندگان 2 ماه نخست سال جاری به پایگاه‌های انتقال خون را 8 هزار 183 مراجعه کننده و 7 هزار و 16 اهداکننده اعلام کرد و گفت: از این تعداد 474 نفر زن و 6 هزار و 542 نفر مرد بودند. همچنین از مجموع اهداکننده‌های استان مرکزی در 2 ماه نخست امسال، یک هزار و 56 نفر اهداکننده بار اولی، یک هزار و 69 نفر اهداکننده با سابقه، 3 هزار و 991 نفر اهداکننده مستمر و 83 نفر اهداکننده پلاکت آفرزیس بودند.

مهدویانی همچنین به آمار اهدا‌کنندگان در ایام ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و افزود: در این ایام و شب‌های قدر استان مرکزی یکی از استان‌های رکورد‌دار کشور در زمینه اهدای خون است، در این ایام 2 هزار و 955 مراجعه کننده، 2 هزار و 487 نفر اهداکننده خون و 66 اهداکننده پلاکت آفرزیس گزارش شده است. در ایام ماه مبارک رمضان مراکز خون‌گیری اراک، ساوه، دلیجان، محلات، آشتیان، تفرش و خمین فعال بوده است؛ خون‌گیری در ایام ماه مبارک رمضان امسال 20.3 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی ترتیب آمار فراوانی بیمارستان‌های دریافت‌کننده خون را بدین شرح اعلام کرد: بیشترین توزیع خون و فراورده‌های خونی سال 97 به بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک به میزان 20 هزار و 40 واحد گزارش شده است، آمارهای بعدی مصرف‌کنندگان فرآوده‌های خونی به بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) اراک با دریافت 8 هزار و 483 واحد، بیمارستان ولیعصر(عج) با دریافت 7 هزار و 125 واحد، بیمارستان امیرکبیر با دریافت 4 هزار و 97 واحد، بیمارستان آیت‌الله طالقانی اراک با دریافت یک هزار و 831 واحد، بیمارستان قدس اراک با دریافت یکهزار و 798 واحد و بیمارستان امام‌ خمینی(ره) اراک با دریافت یک‌هزار و 488 واحد تعلق دارد.

وی تصریح کرد: بیشترین گروه‌ خونی اهداشده و مصرف‌شده در استان O مثبت است، با توجه به اهمیت تأمین پلاکت مورد نیاز بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک، باید همیشه ذخایر خونی مناسب در استان وجود داشته باشد. اداره‌‌کل انتقال خون استان مرکزی تعهد دارد هر هفته 300 واحد از فرآورده‌های خونی را به شبکه خونی کشور ارسال کند، اولویت سال 98 تأمین خون و پلاکت است. ایران موفق شد در سال 2007 به رتبه اول اهدای خون 100 درصد داوطلبانه و بدون چشم‌داشت دست پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با بیان این نکته که با توجه به اهمیت و نقش مهم سازمان انتقال خون در کشور و استان، درخواست افزایش بودجه عمرانی و هزینه‌ای اداره‌ کل را داریم، اعلام کرد: در سیل اخیر استان مرکزی به صورت مستقیم فرآورده‌های خونی را به اهواز ارسال کرد.

وی شرایط سنی داوطلبان اهدای خون را 18 سال تمام تا 65 سال و شرایط وزنی را بالای 50 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: داوطلبان جهت خون‌دهی باید حتما کارت ملی به همراه داشته باشند. سال گذشته اهداکنندگان خون بیشتر در رده سنی 30 تا 40 سال قرار داشتند و بیشترین مصرف‌کننده فرآورده‌های خونی در استان نیز در رده سنی 41 تا 65 سال بودند، بیشتر فرآورده‌های خونی برای بیماران سرطانی، بخش جراحی و بیماران تالاسمی و خونی استفاده می‌شود.

انتهای پیام

captcha