چگونگی تحقق مردم‌سالاری الکترونیک/ نیازمند تغییر رویکرد دستگاه‌ها هستیم‌
کد خبر: 3819553
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
‌معاون وزیر ارتباطات تشریح کرد:

چگونگی تحقق مردم‌سالاری الکترونیک/ نیازمند تغییر رویکرد دستگاه‌ها هستیم‌

‌گروه فناوری اطلاعات ــ امیر ناظمی با اشاره به اینکه هدف ما در دولت الکترونیک، اتصال سامانه‌های مختلف دستگاه‌ها به یکدیگر است، اظهار کرد: در صورتی که این امر محقق شود، خدمات الکترونیک شهروندمحور و یکپارچه خواهیم داشت. در واقع مردم‌سالاری الکترونیک در کشور محقق خواهد شد.

‌به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری با موضوع کارنامه دولت الکترونیک کشور امروز شنبه ۲۵ خرداد‌ماه با حضور رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور و امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

ناظمی در ابتدا ضمن انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌های دولتی در خصوص پروژه دولت الکترونیک و عدم ارائه خدمات آن‌ها از این طریق، گفت: در گزارش دوره پنجم عملکرد، وضعیت دستگاه‌ها به صورت داخلی بهتر شده، اما هنوز شهروندان آن‌طور که باید خدمات الکترونیک یکپارچه را احساس نکرده‌اند. در حال حاضر بیشترین استعلام مورد نیاز دستگاه‌ها، باید از سوی قوه قضائیه و ناجا انجام گیرد که متأسفانه این دو دستگاه، خارج از حیطه دولت قرار دارند و در وضعیت فعلی، پاسخ استعلام دولت را نمی‌دهد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امروز بسیاری از فرایند‌ها الکترونیکی شده است، افزود: هدف ما در دولت الکترونیک، اتصال سامانه‌های مختلف دستگاه‌ها به یکدیگر است و در صورتی که این امر محقق شود، خدمات الکترونیکی شهروندمحور و یکپارچه خواهیم داشت. در واقع تلاش می‌کنیم مردم‌سالاری الکترونیک در کشور شکل بگیرد.

ناظمی در پاسخ به سؤالی در خصوص چرایی رتبه ششم بودن وزارت ارتباطات در ارزیابی عملکرد دولت الکترونیک نیز گفت: قبل از هرچیزی به خاطر این رتبه از مردم عذر‌خواهی می‌کنیم. ما هم باید تلاشمان را در این حوزه بیشتر کنیم و سعی ما این است که این رتبه را ارتقا دهیم. البته بخشی از این اتفاق به دلیل فرایند‌هایی بود که فرصت الکترونیکی کردن آن را نداشتیم. فرایند‌های سازمان فناوری اطلاعات، مربوط به وظایف شورای عالی انفورماتیک می‌شود که برای الکترونیکی کردن این خدمات، نیازمند زمان بیشتری هستیم. در حوزه امنیت نیز فرایند‌های الکترونیکی، چالش‌های زمان‌بری است که باعث شده رتبه سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات، رتبه بالایی نباشد، اما سعی می‌کنیم وضعیت را بهتر از قبل کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از وظایف وزارت ارتباطات در حوزه دولت الکترونیک، مربوط به اتصال بین دستگاه‌ها به سامانه GSB است که ما این موضوع را در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها محاسبه نکردیم، چراکه آن را خدمتی برای سایر دستگاه‌ها نه خدمتی برای ارتقای فعالیت خود وزارت می‌دانیم؛ لذا اگر آن را اضافه کرده بودیم، رتبه ما به مراتب بهتر از وضعیت فعلی بود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: در حال حاضر کارنامه عملکرد دستگاه‌ها در حوزه دولت الکترونیک بر روی سایت پایش وزارت ارتباطات قرار داده شده و فایل آن در دسترس عموم است. در این گزارش لیست خدمات و درصد الکترونیکی شدن آن‌ها آورده شده است و ما به جای میزان تراکنش هر خدمت، موضوع خدمات الکترونیکی شهروندی را به عنوان شاخص اصلی در نظر گرفته‌ایم.

ناظمی همچنین در خصوص وضعیت امنیت سامانه‌های متصل به دولت الکترونیک گفت: بر‌مبنای تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته، نظارت بر امنیت دستگاه‌های حیاتی و حساس با مرکز راهبردی افتای ریاست جمهوری، نظارت بر کسب و کار‌های عمومی با پلیس فتا و مسئولیت بر امنیت دستگاه‌های غیرحساس و غیرحیاتی با وزارت ارتباطات است؛ به همین دلیل در خصوص موضوع هک که در سامانه تأمین اجتماعی اتفاق افتاد، بر اساس تقسیم کار صورت گرفته، مرکز افتا ورود کرد. البته ما این تقسیم کار را درست نمی‌دانیم و خود را در این پروتکل‌ها همراه می‌کنیم. ما برای مسئولیتی که بر عهده ما نبوده، تاکنون همراهی‌های لازم را با امنیت کسب و کار‌های عمومی و نیز امنیت دستگاه‌های حیاتی و حساس انجام داده‌ایم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به وضعیت ضمانت اجرایی پروژه دولت الکترونیک هم اشاره کرد و گفت: قوانین و مقرراتی که دستگاه‌های اجرایی را ملزم به انجام مقررات دولت الکترونیک می‌کند، مشخص است و دستگاه‌های نظارتی باید بر آن نظارت داشته باشند که این موضوع بر‌عهده ما نیست. ما گزارش عملکرد دستگاه‌های دولتی را به صورت ماهانه و شش‌ماهه به‌ دستگاه‌های ناظر ارائه می‌دهیم و این دستگاه‌ها باید در خصوص ضمانت اجرایی این پروژه اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ارائه پیشنهادی به مجلس و سازمان برنامه و بودجه در خصوص نحوه تخصیص بودجه این حوزه، گفت: امیدواریم بازبینی نسبت به بودجه در این خصوص صورت گیرد تا این موضوع ضمانت اجرایی برای پروژه‌های دولت الکترونیک باشد، اما این پیشنهاد مورد پذیرش واقع نشد.

ناظمی از عملکرد دستگاه‌های دولتی و نامتوازن بودن وضعیت استعلام میان دستگاه‌های اجرایی هم انتقاد کرد و گفت: اکثر دستگاه‌هایی که برای دریافت استعلام به سامانه GSB متصل می‌شوند و دیتای مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند، خودشان دیتای مربوطه را به اشتراک نمی‌گذارند؛ در حالی که این عملکرد باید اصلاح شود. در واقع به اشتراک گذاشتن اطلاعات، دولت الکترونیک را به وجود می‌آورد و این موضوع نیازمند تغییر رویکرد دستگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه ثبت احوال بیشترین سرویس‌دهنده خدمات دولت الکترونیک است که استعلام هویت را ارائه می‌دهد، افزود: این دستگاه ۴۴ درصد کل استعلامات را به خود اختصاص داده است. پس‌ از ثبت احوال، وزارت ارتباطات و رگولاتوری ۳۱ درصد کل استعلام دستگاه‌های دولتی را پاسخ می‌دهند. رتبه سوم پاسخ‌دهندگان به استعلام دولت الکترونیک به وزارت اقتصاد مربوط می‌شود که در حوزه امور مالیاتی و گمرک، ۸ درصد کل استعلامات را پاسخگوست.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آمار خدمات الکترونیک و میزان تراکنش آن‌ها اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ بیش از ۱۰۳ میلیون تراکنش از طریق خدمات الکترونیک انجام شد که این رقم در سال ۹۷ نزدیک به ۳۵۰ میلیون تراکنش بود؛ البته پیش‌بینی می‌کنیم که امسال به بیش از ۵۰۰ میلیون تراکنش دستگاهی منتج شود.

ناظمی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت‌ماه، ۶۲۹ سرویس از طریق اتصال به GSB ارائه شد و این در حالی است که اسفندماه این رقم معادل ۵۸۹ سرویس بود. همچنین ۴۵ دستگاه به عنوان سرویس‌دهنده به GSB متصل شدند و ۱۱۱ دستگاه نیز سرویس‌گیرنده این خدمات هستند و خود سرویسی ارائه نمی‌دهند. در اردیبهشت‌ماه نیز ۵۵ میلیون و ۵۸۷ هزار تراکنش بین دستگاه‌های دولتی به ثبت رسید.
 
انتهای پیام
captcha