کمرنگ شدن روحیه جهادی در جامعه
کد خبر: 3819573
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
محمود حجتی:

کمرنگ شدن روحیه جهادی در جامعه

گروه جهاد و حماسه ــ وزیر جهاد کشاورزی گفت: روحیه جهادی در جامعه ما رخت بربسته و کم‌رنگ شده است؛ از این رو در جبهه فرهنگی آسیب‌پذیر هستیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از آثار فرهنگی اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی عصر امروز ۲۵ خردادماه همزمان با هفته جهاد سازندگی در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در این مراسم گفت: باید حماسه‌ها و فداکاری‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس به تصویر کشیده شود تا برای نسل‌های آینده بماند و فراموش نشود.
وی افزود: امروز فضای غالب رسانه‌های بیگانه این است که بسیاری از مبانی انقلاب اسلامی را زیر سؤال می‌برند.
حجتی ادامه داد: آنچه در جهاد سازندگی انجام شد، قبل از جنگ، مظلومانه بود و در سایه قرار داشت و بعد از جنگ متأسفانه در ساختار سازمان کمرنگ و کم‌نورتر شد.
وی با بیان اینکه موضوع موزه جزء آرزوهای تاریخی‌ام است، گفت: تیپ من سخت‌افزاری است، اما افرادی مانند نصرت‌الله محمودی نرم‌افزاری هستند و باید در چنین مسائلی پیشرو باشند. از جمله موضوعاتی که به آن توجه شده، کمک‌های مردمی به جبهه است که وقتی تعریف می‌شود اشک در چشمان آدم جاری می‌شود و افسوس بر ما که یادمان رفته و بسیاری از این روحیه‌ها در جامعه رخت بربسته یا به عبارت بهتر کمرنگ‌تر شده است. ما وظیفه داریم این حماسه‌ها و ایثار را ثبت کنیم. در آن زمان وضعیت اقتصادی به مراتب بدتر از امروز بود و کسانی بودند که در فقر بودند و به سختی روزگار می‌گذراندند، اما دارایی اندک خود را نیز به جبهه می‌فرستادند.
حجتی تصریح کرد: در جبهه فرهنگی آسیب‌پذیری زیادی داشته و داریم و اگر کسی بر من خرده نگیرد، در این بخش نتوانستیم آنچه را که بوده، انتقال دهیم و جامعه ما از نظر فرهنگی از این مسائل فاصله گرفته است.

۳ میلیون سند سازندگی به جا مانده از دفاع مقدس

در ادامه، حجت ترشیزی، مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، در این مراسم گفت: جهاد سازندگی ۲۷خردادماه ۵۸ به فرمان امام خمینی(ره) تأسیس شد و بسیج عمومی برای جهاد سازندگی شکل گرفت. جهاد سال‌ها وجود داشت، اما با وجود جوامع مرتجع، مساوی با قتل و خونریزی و ترور شده بود و امام خمینی(ره) به عنوان یکی از مفسران قرن حاضر جهاد را به مفهوم سازندگی پیوند دادند و از دل آن یک نهاد خودجوش مردمی برای رفع محرومیت‌های رژیم ستمشاهی برآمد.
وی افزود: جهاد رسانه انقلاب شد و انقلاب توانست نهاد و انسان رسانه‌ای را برای ترویج اهداف انقلاب بسازد؛ از این رو در دورترین روستاهای کشور، ندای انقلاب پیچید.
وی ادامه داد: جهاد سازندگی به ترویج فرهنگ و مدیریت انقلابی نیز پرداخت و این نهاد با وجود اینکه سازندگی را رها نکرد، پشتیبانی از نیروهای دفاع مقدس را نیز انجام داد و عملاً به عنوان ستاد پشتیبانی دفاع مقدس خلأها را پر کرد و با پیدایش خلأ رزمی وارد عرصه مهندسی رزمی شد و با ۳۳۰۰ شهید و ۲۴ هزار جانباز و اعزام ۵۴۰ هزار نیروی جهادگر توانست به عنوان نهاد انقلابی، دِین خود را ادا کند.
ترشیزی با بیان اینکه ما در چهل سالگی این پاسداشت قرار داریم، تصریح کرد: جهاد از متن انقلاب جوشیده و ادامه خواهد یافت. امروز که در آستانه گام دوم انقلاب هستیم، باید فرهنگ جهاد را زنده نگه داریم. فرهنگ و مدیریت جهادی باید وارد عرصه جدیدی شود؛ چرا که نیاز به برنامه جدی داریم تا افق آینده را ترسیم کنیم که در این جامعه فرهنگ و مدیریت جهادی چه نقشی خواهد داشت.
وی در ادامه بیان کرد: باید تلاش کنیم تا فراموشی و تحریف از گذشته جهاد زدوده شود؛ چرا که جهاد علاوه بر سازندگی وارد عرصه دفاع همه‌جانبه علمی، بهداشت و درمان و ... نیز شده و اگر اینها به درستی ثبت و به نسل جدید منتقل نشود، دچار تحریف خواهد شد.
ترشیزی افزود: در حال حاضر ۳ میلیون سند دفاع مقدس در عرصه سازندگی در کشور وجود دارد که بخشی از تفکر جهادی را نشان می‌دهد و به زودی در سامانه جامع اسناد جنگ با عنوان «سراج» منتشر خواهد شد که این سامانه شامل اسناد مکتوب، عکس، تاریخ شفاهی و کتب منتشر شده است و برای مخاطبان قابل دسترسی خواهد بود.
وی در ادامه گفت: در دو سال گذشته برخی پروژه‌های فاخر مانند کتاب جاده امن هور آغاز شد و امروز رونمایی می‌شود و سه کتاب دیگر در مرحله نگارش است که درباره فعالیت‌های پژوهشگر رزمی جنگ جهاد، قرارگاه کربلا و مغز متفکر جنگ جهاد شهید طرحچی است.
وی یادآور شد: متأسفانه درباره شهدا خام‌فروشی کرده‌ایم و کارهای پژوهشی خاصی درباره شهدا انجام نشده است. همچنین جهادگران زیادی در مجموعه ما هستند که برخی از خاطراتشان راهگشای امروز ماست و در سینه آنها وجود دارد و باید استخراج شود.

برای ثبت ناگفته های جنگ می‌کوشم
نصرالله محمودزاده، نویسنده کتاب جاده امن هور، در ادامه بیان کرد: بسیار خوشحالم و هیچ وقت پشیمان نشدم که از اول انقلاب تا‌کنون با انقلاب هستم و همیشه به عنوان یک جهادگر در عرصه فرهنگی هم تلاش کرده‌ام تا ناگفته‌های هم‌رزمانم شنیده و خوانده شود.
وی افزود: تمام تلاشم بر این است که ناگفته‌های کلیدی جنگ ثبت شود و وقت آن است که این کار انجام شود و عمر ما کفاف نمی‌دهد. جاده امن هور اولین اثر در این عرصه است و امیدوارم بتوانم ۳ اثر دیگر را نیز به نگارش درآورم.
محمودزاده در ادامه گفت: در حال حاضر مذاکراتی برای ساخت فیلم سینمایی مسیر در کردستان در حال انجام است و امیدوارم برای آثار دیگر نیز این اتفاق رخ دهد.
در پایان این مراسم از کتاب‌های جاده امن هور، نوشته نصرالله محمودزاده و حال خونین‌دلان و نرم‌افزار چندرسانه‌ای جهادگر شهید اسدالله هاشمی رونمایی شد.
انتهای پیام

captcha