پژوهش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی حمایت می‌شوند
کد خبر: 3819650
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
معاون فرهنگی وزارت علوم:

پژوهش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی حمایت می‌شوند

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در آغاز سال تحصیلی جاری، همایشی با موضوع آسیب‌های اجتماعی برگزار خواهیم کرد، گفت: از همه آثار پژوهشی که معطوف به آسیب‌های اجتماعی، به ویژه آسیب‌های اجتماعی حوزه جوانان، دانشجویان و دانش آموزان است، حمایت می‌کنیم.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره ورود دانشگاه‌ها به موضوع آسیب‌های اجتماعی و نحوه مواجهه با این مسئله اظهار کرد: فعالیت‌هایی در این راستا پیش‌بینی شده که از جمله آنها برگزاری نخستین جشنواره ملی هنر‌های دیجیتال است که با همکاری وزارت علوم، دانشگاه هنر و سازمان اجتماعی وزارت کشور برگزار می‌شود. هدف اصلی این جشنواره پرداختن به مسائل اجتماعی و مشخصاً آسیب‌های اجتماعی است.

غفاری ادامه داد: سه دانشگاه کشور هم اخیراً در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ورود و به برپایی استارت‌آپ‌هایی در ذیل همین موضوع اقدام کرده‌اند. دانشگاه‌های اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز سه دانشگاهی بودند که در این زمینه فعالیت داشتند و در زمینه استارت‌آپ‌ها با مشارکت سایر دانشگاه‌ها نیز روبرو بودیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در حوزه هنر نیز اخیراً فعالیتی انجام شده و دانشگاه شیراز با مشارکت دانشگاهیان کشور اقدام به برپایی نمایشگاه عکس کرده است؛ در این نمایشگاه حدود دو هزار عکس و پوستر با موضوع هشدار، اطلاع‌رسانی و آگاهی به دانشجویان در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به نمایش گذاشته شد. در برپایی این نمایشگاه ناجا و اداره مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی همکاری خوبی با ما داشتند. این نمایشگاه معطوف به جلوگیری از گرایش دانشجویان به مواد مخدر و اعتیاد بود. همچنین در این نمایشگاه توجه ویژه‌ای نیز به مسئله رفتار‌های پرخطر شد.

غفاری بیان کرد: سایر دانشگاه‌ها هم در راستای پیشگیری و آگاهی دادن به دانشجویان در مورد آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌هایی را در قالب تشکیل کارگروه‌ها داشته‌اند و همچنین بسیاری از تشکل‌های دانشجویی به‌ طور مشخص در بحث آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند. لذا تلاش می‌شود که در راستای توانمندی‌های دانشگاه‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی را تدارک ببینیم.
 
از پژوهش‌هایی با محوریت آسیب‌های اجتماعی حمایت می‌شود
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پاسخ به این پرسش که در بحث آسیب‌های اجتماعی، حمایت از پژوهشگرانی که در این حیطه فعالیت پژوهشی انجام می‌دهند به چه شکل است؟ گفت: حمایت از پژوهشگران در دو بخش انجام می‌شود؛ یک بخش مربوط به حمایت مادی و معنوی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی است که در این زمینه‌ها انجام شده و برنامه ما این است که از همه این آثار که معطوف به بحث آسیب‌های اجتماعی، به ویژه آسیب‌های اجتماعی حوزه جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان است، حمایت کنیم. دومین بخش، برگزاری همایش علمی با موضوع آسیب‌های اجتماعی است که اکنون در حال آماده شدن برای برگزاری این همایش هستیم. متولی برپایی این همایش دانشگاه بابلسر مازندران است. از دانشگاه‌ها برای شرکت در این همایش دعوت به عمل آمده و از دانشجویانی که در این زمینه کار کرده و فعالیتی داشته‌اند نیز تقدیر می‌شود. زمان برپایی این همایش همزمان با هفته‌های آغازین سال تحصیلی آینده خواهد بود.
 
چرایی نبود آماری از میزان ارتباط جامعه و دانشگاه
غفاری درباره چرایی نبود آماری دقیق از میزان ارتباط جامعه و دانشگاه نیز چنین بیان کرد: نوع فعالیتی که در حوزه ارتباط جامعه و دانشگاه انجام می‌شود، با ارتباط دانشگاه با صنعت متفاوت است. آن‌ها در درجه اول بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و مسائل و مشکلاتی می‌پردازند که در این زمینه وجود دارد و سنجش میزان این ارتباط و پرداختن به این مسائل تا حدودی دشوار است. اگر آماری هم وجود داشته باشد، قابلیت تبدیل به اعداد و ارقام را ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره فعالیت شبکه ملی جامعه و دانشگاه که قرار بود راه‌اندازی شود، گفت: فعالیت این شبکه آغاز شده، اما در همه استان‌ها یکسان نیست؛ در برخی استان‌ها فعالیت بیشتر است، مثلاً در استان خوزستان، که دفتر آن در دانشگاه شهید چمران اهواز مستقر است، فعالیت‌های خوب، متنوع و گسترده‌ای درباره موضوع سیل انجام شده و حتی استان‌های دیگر هم فعالیت دارند و طبیعتاً نوع فعالیت‌ها براساس حیطه و قلمرو استانی متفاوت است.

انتهای پیام
captcha