ایران و عربستان موضوع حج را جدا از مسائل سیاسی مدیریت می‌کنند
کد خبر: 3819735
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
رشیدیان:

ایران و عربستان موضوع حج را جدا از مسائل سیاسی مدیریت می‌کنند

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان حج و زیارت گفت: علی‌رغم بعضی از مسائلی که در حوزه سیاسی بین ایران و عربستان وجود دارد، این دو کشور موضوع حج را جدا از مسائل فی‌مابین مدیریت می‌کنند و این واجب شرعی مردم با حفظ آرامش و امنیت انجام می‌شود.

حج

به گزارش ایکنا از خوزستان، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، در همایش آموزشی توجیهی منطقه 4 حج تمتع 98 که امروز، 26 خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته بعد از مذاکراتی که با وزارت حج عربستان داشتیم با استقرار دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان کارهای اجرایی در حوزه‌های مسکن، حمل و نقل، تدارکات، سازماندهی، ثبت‌نام، آموزش و شرکت هواپیمایی انجام شد.

حفظ کرامت، امنیت و آرامش زائران ایرانی

وی با بیان اینکه در تفاهم‌نامه‌ای که با طرف عربستانی منعقد شده و با تأکید نظام جمهوری اسلامی و درخواست مقام معظم رهبری در حفظ کرامت، امنیت و آرامش زائران ایرانی، بر این موضوع به عنوان محوری‌ترین اصل تأکید شده است، افزود: ما در سال پیش‌رو، حج آرام به همراه امنیت کامل و حفظ کرامت زائران ایرانی را خواهیم داشت.

رشیدیان ادامه داد: با توجه به اینکه ارتباط سیاسی ایران و عربستان قطع است و ما حمایت سفارت و کنسولگری را در شرایط عادی در عربستان نداریم، با وزارت حج عربستان به این تفاهم رسیدیم که در ایام موسم حج 10 پرسنل وزارت خارجه به عنوان انجام دهنده امور کنسولی در عربستان مستقر شوند و حمایت‌های موردنیاز حجاج ایرانی را انجام دهند. در عین حال دولت عربستان و وزیر حج عربستان به عنوان نماینده دولت، این مسئولیت و تدبر را داشتند که در زمینه حفظ آرامش و امنیت زائران همه اقدامات لازم را انجام دهند و ما فکر می‌کنیم علی‌رغم بعضی از مسائلی که در حوزه سیاسی بین دو کشور است، عربستان و ایران موضوع حج را جدا از مسائل فی‌مابین مدیریت می‌کنند و این واجب شرعی مردم با حفظ آرامش و امنیت انجام می‌شود و ما دغدغه‌ای از این بابت برای انجام عملیات حج نخواهیم داشت.

درخواست ایران برای سهمیه مازاد اعزام زائران

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: یکی از مطالبی که در سال‌های اخیر تلاش شده بیشتر از آن استفاده کنیم در حوزه سازماندهی و هماهنگی برای اعزام است. در اسفندماه اولویت ثبت‌نام برای اعزام حج اعلام شد که با استقبال خوبی روبرو و اولویت اول که 30 بهمن 85 بود در بیشتر استان‌ها تکمیل شد. در حین مذاکرات با وزارت حج عربستان ما درخواست سهمیه مازاد را برای زائران ایرانی مطرح کردیم و من درباره همین موضوع هفته گذشته با وزیر حج عربستان مکالمه داشتم که امیدوارم تا 15 شوال پاسخ نهایی را به ما بدهند. ما حدود 10 هزار نفر درخواست سهمیه مازاد را به عربستان مطرح کرده‌ایم که امیدواریم بخشی ازآن پذیرفته شود. 

86 هزار و 550 نفر در فهرست اعزام ایران 

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد 86 هزار و 550 نفر در فهرست اعزام به حج تمتع 98 قرار دارند و بیشتر آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته از 17 تیرماه اعزام‌ها شروع می‌شود و آخرین بازگشت حجاج ایرانی هم براساس اعلام شرکت هواپیمایی عربستان 17 شهریور است.

به‌کارگیری سیاست‌های انقباضی به نفع اعزام بیشتر زائران 

رشیدیان بیان کرد: یکی از کارهایی که با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در حوزه برابری قیمت ارز و پول ملی صورت گرفت، سیاست‌های انقباضی در عملیات حج امسال است؛ این سیاست‌های انقباضی در حوزه کارهای اجرایی انجام شد تا بتوانیم در زمان و مکان مقتضی با اقدام به‌موقع با قیمت مناسب‌تر مسکن، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات زائران را فراهم کنیم و موضوع دیگر کاهش نیروهای انسانی به کار گرفته شده بود که تعداد آنها را در بخش نیروهای ستادی و کارگزاری به نفع زائران کاهش دادیم تا تعداد بیشتری از زائران خانه خدا به حج اعزام شوند. 

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان تأکید کرد: همه اقدامات و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری حج توأم با آرامش، نظم و حفظ کرامت حجاج ایرانی انجام شده و ما دغدغه‌ای از این بابت نداریم.

انتهای پیام

captcha